بنای کنسولگری انگلیس در بیرجند در اختیار مالک خصوصی

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، رضا حسنی صفت در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از مردم خراسان جنوبی و شهر بیرجند از آثار و بناهای تاریخی موجود در شهر و منطقه خود اطلاع خاصی ندارند.

بنای کنسولگری انگلیس در بیرجند در اختیار مالک خصوصی

عضو شورای شهر بیرجند اعلام کرد: به عنوان مثال شاید کمتر کسی از اهالی خراسان جنوبی و شهر بیرجند از وجود بنای تاریخی کنسولگری انگلیس در شهر بیرجند اطلاع دارد و چه میزان از این بنا استفاده می گردد.

حسنی صفت با اشاره به اینکه این بنای قدیمی و باارزش در سال 1320 در منظریه بیرجند ساخته شده است، ادامه داد: این ساختمان دارای یک سالن ورودی بوده و در هر طرف آن هفت اتاق قرینه یکدیگر وجود دارد.

وی اضافه کرد: علی رغم اینکه از ساخت این بنا حدود 80 سال می گذرد ولی درب های آن سالم و دارای قفل سرعت گیر است و درب توری آن نیز دارای قفل سرعت گیر است.

عضو شورای شهر بیرجند گفت: بعد از اینکه انگلیسی ها می خواستند از آن محله بروند، فردی به نام آقای حقیقی آن را خرید و بعد از گذشت مدت زمانی ساکنین محل با پرداخت هزینه اندکی آن را تملک کردند.

حسنی اظهار کرد: این بنا در حال حاضر در اختیار دو مالک خصوصی است که از وسط آن را نصف نموده و مورد استفاده قرار داده اند.

وی با اشاره به اینکه این بنا به واسطه ویژگی های معماری، تاریخی، فنی و شهرسازی قابل توجه بوده و می تواند در راستای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد، اعلام کرد: باید اقدامات لازم برای حفظ و حراست آن از طرق گوناگون صورت گیرد.

عضو شورای شهر بیرجند با انتقاد از بسته بودن درب بعضی از بناها و عمارت های تاریخی به روی مردم و گردشگران ادامه داد: در مواردی بوده که به بعضی بناهای تاریخی بیرجند مراجعه کردم ولی با درب بسته رو به رو شدم.

حسنی صفت با بیان اینکه در موردی به آب انبار کنار مسجد خصر مراجعه کردم که بعد از انتظار نیم تا یک ساعته درب آن را بازکردند، اضافه کرد: وقتی از زمان بازدید پرسیدم، جواب شنیدم تنها 13 روز اول فروردین باز است.

وی یادآور شد: نکته قابل تأمل این است که تا آن روز نمی دانستم این آب انباز مخزنی دارد که دو میلیون و 600 لیتر آب می گیرد.

عضو شورای شهر بیرجند گفت: نباید آثار تاریخی و باستانی ما در قفس و غل و زنجیر و چون صندوقچه مادربزرگ ها باشد که هیچ کس از داخل آن اطلاعی ندارد که در این زمینه نیز باید تدبیر مناسبی اندیشیده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بنای کنسولگری انگلیس در بیرجند در اختیار مالک خصوصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای کنسولگری انگلیس در بیرجند در اختیار مالک خصوصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید