تخصیص اعتبار بیش از 7 میلیارد تومانی به عملیات آبخیزداری در قم

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، شاهپور ابراهیمی ظهر دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران ضمن تبریک قرار فرارسیدن دهه مبارک فجر، با اشاره به دو مقوله خشکسالی و سیل به عنوان دو عامل خسارت به نقاط مختلف کشور به ویژه در روستاها، اظهار کرد: خشکسالی موجب آسیب جدی به باغ ها و زراعت ها و خشک شدن محصولات براثرکم آبی می گردد.

تخصیص اعتبار بیش از 7 میلیارد تومانی به عملیات آبخیزداری در قم

وی با بیان اینکه سیل خسارت های فراوانی را به دنبال دارد، گفت: باید در مقابله با سیل و خشکسالی تعادلی ایجاد کنیم تا این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم تا با مدیریت حوزه آبخیز بتوانیم شاهد اشتغال و بالارفتن تولیدات کشاورزی و دامی باشیم.

دبیر صندوق پروژه های توسعه ملی در استان قم ادامه داد: با مدیریت حوزه آبخیزداری می توانیم به افزایش درآمد روستائیان به صورت مستقیم و غیر مستقیم یاری کنیم که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی چگونگی مدیریت حوزه آبخیزداری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در طی عملیاتی روان آب هایی که به صورت تبخیز از دسترس خارج می گردد را به شیوه ای خاص به سفره های زیر زمینی منتقل شده و سپس در سال های بعد از این ظرفیت بهره برده می گردد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه استان قم در سال جاری حدود 12 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی ابلاغ اعتبار داشته است، عنوان نمود: این اعتبارات برای انجام پروژه های مختلف آبخیزداری در مناطق خدیجه خاتون، علی آباد نیزار، نیزار، چاله گنبد، کبار، محمودآباد، وشنوه و منطقه شرق قم اختصاص یافته است.

وی از پیشرفت 60 درصدی پروژه های صندوق توسعه ملی در استان قم اطلاع داد و اعلام کرد: اجرای این پروژه ها تا انتها سال 97 به انتها می رسد.

دبیر صندوق پروژه های توسعه ملی در استان قم با اشاره به نتایج انجام عملیات های آبخیز داری در قم، اعلام کرد: با انجام این عملیات ها 227 چشمه و 20 رشته قنات تقویت شده و تولیدات باغی و زارعی نیز در هزار و 266 هکتار از اراضی کشاورزی پایدار خواهد شد و به این شیوه از آن ها در مقابل سیل و خشکسالی حفاظت می گردد.

وی با تأکید براینکه باید از تخریب و فرسایش ناشی از اقدامات انسان در طبیعت جلوگیری کرد، گفت: در طول 10 سال گذشته دخل و تصرف در عرصه های منابع طبیعی بیشتر شده که در این راستا باید رویکرد متفاوتی در قالب مدیریت جامع آبخیر با همت دستگاه های مختلف دنبال گردد.

ابراهیمی همچنین از اجرای 26 هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری در خدیجه خاتون، علی آباد نیزار، نیزار، چاله گنبد، کبار، محمودآباد و وشنوه اطلاع داد و اعلام نمود: حدود 167 هزار مترمکعب عملیات آبخیزداری در منطقه شرق قم و رودخانه شور انجام می گردد که اعتباری بیش از 7 میلیارد تومان به آن ها تخصیص یافته است که باید اذعان داشت اجرای این حجم از عملیات آبخیزداری نسبت به سال گذشته غیر قابل مقایسه است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "تخصیص اعتبار بیش از 7 میلیارد تومانی به عملیات آبخیزداری در قم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص اعتبار بیش از 7 میلیارد تومانی به عملیات آبخیزداری در قم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید