توافق ارتش و مخالفان سودان بر سر پیش نویس قانون اساسی

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، گروه دنیا، شورای نظامیان سودان و ائتلاف مخالفان این کشور موسوم به نیروهای آزادی و تغییر پس از چندین دور مذاکره بر سر پیش نویس قانون اساسی این کشور توافق کردند. با این توافق در شرایط کنونی سودان که روی لبه ای از خشونت و ناامنی به سر می برد، راه برای تشکیل نخستین دولت سودان پس از عمر البشیر هموار می گردد.

توافق ارتش و مخالفان سودان بر سر پیش نویس قانون اساسی

به گزارش سایت خبری تحلیلی سودان تریبون، توافق بر سر جزئیات پیش نویس قانون اساسی سودان اولین گامی است که در جهت پیشبرد دوره انتقالی برداشته شده است. طبق اطلاعاتی که رؤسای دو تیم شورای نظامیان و ائتلاف مخالفان در نشست خبری دادند، قرار است جزئیاتی از این توافق امروز (یکشنبه) اعلام شده و سپس در مراسمی رسمی در حضور شماری از شخصیت های داخلی و خارجی به طور رسمی امضا گردد. بعضی منابع نزدیک به مخالفان گفته اند احتمالاً این مراسم روز 16 آگوست (25 مرداد) برگزار می گردد.

هرچند هنوز جزئیات این پیش نویس فاش نشده است اما بعضی منابع مدعی شدند احتمالاً این توافق شامل معین نسبت نمایندگان پارلمانی و شورای حاکمیتی و وزیران می گردد. خبرگزاری رویترز نیز مدعی شد خبرنگار این خبرگزاری اسنادی را مربوط به پیش نویس قانون اساسی مشاهده نموده که بر مبنای آنها سازمان اطلاعات سودان باید گزارش های خود به کابینه و شورای عالی که در دوره انتقالی امور کشور را در دست دارد، تحویل دهد که به این ترتیب نفوذ نظامیان در مسائل اطلاعاتی کاهش خواهد یافت. شورای عالی سودان طبق توافق هایی که پیشتر بین نظامیان و ائتلاف مخالفان به دست آمده بود، متشکل از 5 نظامی و 5 غیرنظامی است که از سوی ائتلاف مخالفان معرفی می شوند. در پی انتشار خبر توافق بر سر پیش نویس قانون اساسی، مردم سودان با حضور در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداختند. سودان از پاییز سال گذشته در آشوب به سر می برد. اعتراض ها در سودان پس از آنکه بهای نان افزایش یافت شروع شد. این اعتراض ها سه ماه بعد، 11 آوریل (22 فروردین) ارتش را وادار کرد برای حفظ صندلی خود، عمر البشیر را برکنار نموده و خود قدرت را به دست بگیرد. اما با تداوم اعتراض هایی که رنگ خون به خود گرفت، نظامیان سودان مجبور به تقسیم قدرت با ائتلاف مخالفان، ائتلاف برای آزادی و تغییر شده و شورای انتقالی تشکیل دهند.

منبع: ایران آنلاین

به "توافق ارتش و مخالفان سودان بر سر پیش نویس قانون اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ارتش و مخالفان سودان بر سر پیش نویس قانون اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید