فراوری 300 تن پسته وحشی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمدگفت:پسته وحشی یا بنه درختی خودرو با ارتفاع دو تا هفت متر است که تقریبا در منطقه ها سردسیری کهگیلویه و بویراحمد بصورت انبوه رشد می نماید.

فراوری 300 تن پسته وحشی در کهگیلویه و بویراحمد

جاویدبخت از وجود یک میلیون و 800 هزار هکتار عرصه های مرتعی و جنگلی در این استان اطلاع داد و گفت: حدود 70 هزار هکتار این عرصه ها به درخت بنه اختصاص دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه سالانه حدود 300 تن محصول بنه فراوری می نماید، اضافه نمود: این میوه کوهی در بازار های محلی کهگیلویه و بویراحمد هر کیلو 100 هزار تومان بفروش می رسد.

آقای جعفری گیاه شناس با بیان اینکه این میوه کوهی خاصیت های ارزشمندی دارد، گفت: این میوه کوهی مقوی کبد و طحال است، سرفه و خفقان را تسکین می دهد و مسکن درد کمر، پشت و قولنج است.

او سقز میوه بنه را ازدیگر ارمغان های زاگرس مطرح نمود و اضافه نمود: این ماده شگفت انگیز به علت دارا بودن ارزش مالی فراوان، جزء اقلام صادراتی با اهمیت از نظر ارز آوری برای کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج با بیان اینکه سقز طبیعی کاربرد های متعددی در زمینه های مختلف دارویی، درمانی، صنعتی و غذایی دارد، بیان نمود: رایج ترین استفاده سقز طبیعی در فراوری آدامس طبیعی یا همان آدامس سقز است.

وی ادامه داد: سقز به صورت های تکه ای (قطعات محکم شده آدامس سقز خالص)، قرص، کپسول، آدامس جویدنی (مانند آدامس طبیعی بن) پودر قهوه با سقز و … یافت.

دکتر جعفری روغن بنه را از دیگر خاصیت های این میوه نام برد و اضافه نمود: در درمان تکرر ادرارای، ترک لب، تقویت رشد مو، صاف و رسا شدن صدا و درمان فلج، بیماری لقوه، یرقان، پاک کننده اخلاط سینه، تسکین کمر درد، درد های مفصلی، تقویت عضلات، یاری به رویش مجدد مو های آسیب دیده، التیام دهنده سوختگی، ازبین برنده جای سوختگی و درمان نرمی استخوان موثر است.

وبلاگ بلاگ پو کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراوری 300 تن پسته وحشی در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 300 تن پسته وحشی در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید