عراق، دستورکار سفر الکاظمی به ترکیه

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، سفیر عراق در ترکیه به موضوعاتی که نخست وزیر این کشور در جریان سفر به آنکارا درباره آنها رایزنی خواهد نمود، اشاره نمود.

عراق، دستورکار سفر الکاظمی به ترکیه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بلاگ پو به نقل از السومریه، حسن الجنابی سفیر عراق در ترکیه گفت: سفر الکاظمی و هیئت همراهش به ترکیه، افق های همکاری دوجانبه را خواهد گگردد و موضوعات مهمی در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی مورد رایزنی قرار می گیرد. دو کشور بر موفقیت سفر و توسعه روابط تمایل دارند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ بلاگ پو بخوانید. (کلیک کنید)

وی اضافه کرد: نخست وزیر عراق در رأس هیئتی عالی رتبه روز هفدهم دسامبر جاری به دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به این کشور می رود و قبل از آن فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برای فراهم آوردن مقدمات سفر، به آنکارا می رود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی وبلاگ بلاگ پو بخوانید. (کلیک کنید)

وی گفت: مهمترین موضوعاتی که در این سفر مورد آنالیز قرار می گیرد، عبارتند از؛ نفوذ تروریست ها به وسیله مرزها و عملیات نظامی مرتبط به آن، فعال سازی و افزایش مبادلات تجاری که هم اکنون 15میلیارد دلار است، همکاری در زمینه امور آبی و مرزها، صادرات نفتی و غیرنفتی، فعال کردن کمیته های مشترک میان دو کشور به ویژه شورای عالی همکاری راهبردی میان عراق و ترکیه و کمیته اقتصادی مشترک به ریاست وزیر نفت و انرژی میان دو کشور.

الجنابی از وجود پرونده حقوق درباره دارایی های بلوکه شده عراق و نیز فرصت های سرمایه گذاری و مبارزه با پولشویی و ضرورت همکاری و هماهنگی در این زمینه سخن گفت و اضافه کرد: عراقی های زیادی در ترکیه به سر می برند و مسائلی دارند که باید حل گردد و به گگرددن کنسولگری های عراق در استان هایی که شمار زیادی عراقی وجود دارد، احتیاج است.

وی بیان نمود: عراق امیدوار به ازسرگیری توافق قبلی در زمینه اعطای ویزا و گذرگاه های مرزی است که در سال 2016 از سوی طرف ترکیه ای لغو و ویزا الکترونیکی جایگزین آن شد و مسائلی را برای گردشگران عراقی ایجاد کرد و طرف عراقی مجبور به مقابله به مثل شد. امیدواریم که رایزنی های کنسولی منجر به آسان شدن تردد میان اتباع دو کشور گردد.

سفیر عراق در ترکیه سفر الکاظمی به ترکیه را با وجود کوتاه بودن آن دارای اهمیت بسیاری برای حل مسائل دانست و گفت: پرونده های حل نشده ای میان طرفین وجود دارد؛ اما هیئت های دو کشور مایل به یافتن راه حل و گفت وگو به وسیله کمیته ها و کارشناسان فنی خواه در زمینه امنیت و ثبات و تروریسم و تعقیب مظنونان یا پرونده های انرژی، اقتصادی و مرزها هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عراق، دستورکار سفر الکاظمی به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، دستورکار سفر الکاظمی به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید