ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) چیست؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، مجله سلامت/ویتامین B5 یک نوع ویتامین محلول در آب از گروه ویتامین های B است. این ویتامین با تجزیه چربی ها و کربوهیدرات ها به فراوری انرژی یاری می نماید.

ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) چیست؟

این ویتامین به داشتن پوست، مو، چشم و کبد سالم یاری می نماید. افراد برای سنتز و متابولیز چربی ها، پروتئین ها و کوآنزیم A به ویتامین B5 احتیاج دارند. ویتامین B5 یگی از کمتر شناخته شده ترین ویتامین های موجود است.

معمولا کمبود این ویتامین نادر است. ویتامین B5 به عنوان پانتوتنیک اسید شناخته شده است. تقریبا همه غذاها در برگیرنده مقادیر اندکی از پانتوتنیک اسید است.

چرا ما به ویتامین B5 احتیاج داریم؟

ویتامین B5 عملنمودهای مهمی در بدن دارد. این عملنمودها عبارتند از:

تبدیل غذاها به گلوکز

سنتز کردن کلسترول

تشکیل هورمون های مرتبط با استرس و رابطه جنسی

تشکیل سلول های قرمز خون

همانند سایر ویتامین های گروه B، پانتوتنیک اسید نیز به بدن در تجزیه چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها یاری می نماید بنابراین بدن ما می تواند از آن برای فراوری انرژی و ساخت دوباره بافت ها، عضلات و اندام ها استفاده کند.

کوآنزیم A

همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم؛ ویتامین B5 نقش مهمی در سنتز کوآنزیم A دارد. کوآنزیم A در سنتز اسیدهای چرب دخیل است و برای تبدیل غذا به اسیدهای چرب و کلسترول مهم می باشد. این کوآنزیم برای ایجاد sphingosine که یک نوع مولکول چربی مانند است لازم و لازم است. کبد برای متابولیزه کردن بعضی از داروها و سموم به کوآنزیم A احتیاج دارد.

سیستم گوارشی

ویتامین B5 به حفظ سلامت سیستم گوارش یاری می نماید و به بدن یاری می نماید از سایر ویتامین ها به خصوص ویتامین B2 به خوبی استفاده نماید. ویتامین B2 به مدیریت استرس یاری می نماید اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پانتوتنیک اسید می تواند استرس را کاهش دهد.

مراقبت از پوست

بعضی از مطالعات نشان داده است که ویتامین B5 به عنوان مرطوب نماینده پوستی عمل می نماید و می تواند فرایند درمان زخم را بهبود ببخشد.

یکی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد که ویتامین B5 به آکنه های پوستی یاری می نماید و می تواند جوش های صورتی مرتبط با آگنه را به هنگام استفاده به عنوان مکمل غذایی کاهش دهد.

محققان بیان نموده اند که کاهش قابل توجهی از ضایعات پوستی بعد از 12 هفته مصرف مکمل های غذایی ویتامین B5 ایجاد شده است.

کلسترول و تری گلیسیرید

بعضی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد که مصرف ویتامین B5 می تواند به کاهش کلسترول و سطح تری گلیسیرید یا چربی ها یاری کند. این مدیریت باید تحت نظر پزشک انجام شود.

آرتریت روماتوئید

بعضی از محققان دریافته اند افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند سطح پایین تری از ویتامین B5 را خواهند داشت. با اینحال برای تایید چنین نتایجی به شواهد بیشتری احتیاج است.

کمبود ویتامین B5

کمبود ویتامین B5 بسیار نادر است زیرا تقریبا در تمامی مواد غذایی یافت می شود. رژیم غذایی سالم و متنوع باید مقادیر کافی از این ویتامین را برای افراد فراهم سازد. آنالیز های کلینکی نشان می دهد که کمبود این ویتامین به شرایط زیر منجر خواهد شد:

خستگی

بی علاقگی

افسردگی

تحریک پذیری

اختلالات خواب

درد شکمی

حالت تهوع

استفراغ

بی حسی و کرختی

گرفتگی های عضلانی

هیپوگلیسمی

سوزش پاها

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

کمبود ویتامین B5 می تواند حساسیت افزایش یافته به انسولین را منجر شود.

در موش ها، کمبود ویتامین B5 به سوزش و حساسیت پوست و خاکستری شدن موها منجر شده بود اما این موضوع زمانی که پانتوتنیک اسید به موش ها داده شد برعکس شد. با اینحال بر اساس گفته های محققان، در انسان ها شواهدی مبنی بر اینکه مصرف پانتوتنیک اسید به عنوان مکمل یا استفاده به عنوان شامپو می تواند از تغییر رنگ مو جلوگیری کند یا آن را بازیابی نماید وجود ندارد. زمانی که سطح مصرف ویتامین B5 به مقدار طبیعی می رسد بیشتر نشانه های بیان شده معکوس می شود.

مقدار توصیه شده روزانه و منابع

مخصصان توصیه می نمایند ویتامین B5 به شیوه های زیر به صورت روزانه مصرف شود:

نوزادان 0 الی 6 ماهه: 1.7 میلی گرم در روز

نوزادان 7 الی 12 ماهه: 1.8 میلی گرم در روز

بچه ها 1 تا 3 ساله:2 میلی گرم در روز

بچه ها 4 الی 8 ساله: 3 میلی گرم در روز

بچه ها 9 الی 13 ساله:4 میلی گرم در روز

مردان و زنان 14 ساله و بالاتر: 5 میلی گرم در روز

زنان باردار: 6 میلی گرم در روز

زنان شیرده: 7 میلی گرم در روز

ویتامین B5 محلول در آب است. بدن ما آن را ذخیره نمی نماید. پس باید مقدار آن به صورت روزانه تامین شود.

بهترین منابع غذایی ویتامین B5

ویتامین B5 به طور گسترده در محصولات حیوانی و گیاهی یافت می شود. بعضی از منابع عبارتند از:

گوشت: مرغ، بوقلمون، اردک، گوشت گاو و اندام های حیوانات همچون جگر و کلیه

ماهی: سالمون،خرچنگ دریایی و حلزون صدف دار

غلات: نان و غلات صبحانه تهیه شده با آرد سبوس دار. غلات سبوس دار منبع خوبی از ویتامین B5 هستند.

محصولات لبنی: زرده تخم مرغ، شیر، ماست و محصولات تهیه شده از شیر

بقولات: عدس، نخود و سویا

سبزیجات: قارچ، آووکادو، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، ذرت، گل کلم، کلم پیچ و گوجه فرنگی

سایر منابع ویتامین B5 عبارتند از بادام زمینی، دانه آفتابگردان، گیاهک گندم و جوی دوسر. پانتوتنیک اسید به طور گسترده ای در غذاها موجود است اما در فرآوری به عنوان مثال، در کنسرو، انجماد و فریز کردن، از بین می رود. بهتر است غذاها را تازه مصرف کنید تا از دریافت مقادیر کافی از این ویتامین اطمینان حاصل نمایید.

دانشمندان دریافته اند که باکتری های موجود در پوشش کولون ممکن است اسید پانتوتنیک فراوری نمایند، اما این هنوز ثابت نشده است.

منبع: همگردی

به "ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید