گزارش خبرنگاران، چالش نبود 33 نماینده کابل و سردرگمی در نخستین نشست دور هفدهم مجلس افغانستان

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، در حالی که کوشش ها برای معین کردن نتایج انتخابات مجلسی در کابل با بن بست روبروه شده است اما نخستین جلسه دور هفدهم مجلس افغانستان به دلیل نبود نمایندگان کابل جنجالی شد.

گزارش خبرنگاران، چالش نبود 33 نماینده کابل و سردرگمی در نخستین نشست دور هفدهم مجلس افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ بلاگ پو، انتخابات دور هفدهم مجلس افغانستان به دلیل بعضی از مسائل با 3 سال تاخیر برگزار گردید اما با گذشت حدود 7 ماه از زمان برگزاری انتخابات هنوز نتایج نهایی کابل معین نشده است.

اگر چه نتایج انتخاباتی سایر ولایت ها با تاخیر اعلام شد اما حجم بالای تخلفات در روز انتخابات در کابل باعث شد تا تفکیک آرای واقعی از تقلبی در حوزه های انتخاباتی این ولایت با مشکل روبرو گردد.

روز گذشته نخستین جلسه دور هفدهم مجلس افغانستان در غیاب 33 کرسی نمایندگان کابل برگزار گردید.

با این حال بر اساس روند طبیعی مجلس افغانستان باید در نخستین جلسه رئیس مجلس و سایر اعضای هیئت اداری معین شوند و برای معین هیئت اداری مجلس طبق قانون باید حد نصاب آن کامل باشد، این در حالی است که هنوز نمایندگان کابل در مجلس معین نشده است.

این نشست توسط هیئت اداری موقت برگزار گردید، بر اساس اصول و وظایف داخلی مجلس هئیت اداری موقت تنها صلاحیت برگزاری نخستین نشست را دارد. تا در آن انتخابات برای معین رئیس مجلس و سایر اعضای هیئت اداری از سوی نمایندگان معین گردد.

این موضوع باعث اختلاف نظر در بین نمایندگان مجلس افغانستان شده است، شماری از آنها برگزاری انتخابات برای معین هیئت اداری در غیاب نمایندگان کابل را غیرقانونی می دانند اما بعضی از نمایندگان نیز هوادار برگزاری انتخابات برای معین هیئت اداری مجلس هستند.

تعدادی از نمایندگان نیز خواهان معین هیئت اداری به صورت موقت هستند تا زمانی که نتایج انتخاباتی کابل معین گردد و زمینه انتخابات در مجلس برای معین رئیس و اعضای هیئت اداری آن طبق قانون فراهم گردد. اما طبق قانون هیئت اداری موقت صلاحیت برگزاری نشست مجلس بیش از یک بار را ندارد.

کمال ناصر اصولی نماینده خوست در مجلس افغانستان گفت: طبق قانون هیئت اداری موقت نمی تواند بیش از یک نشست را برگزار کند بنابر این باید انتخابات برای معین هیئت اداری برگزار گردد، در غیر این صورت ادامه جلسات مجلس این کشور مشروعیت خود را از دست خواهد داد.

نیلوفر ابراهیمی نماینده بدخشان در مجلس افغانستان با استناد به ماده 33 قانون اساسی این کشور با برگزاری انتخابات هیئت اداری در غیاب نمایندگان کابل مخالفت کرد.

محمدعالم ساعی، نماینده ولایت تخار در مجلس اظهار داشت: این نقض صریح قانون اساسی است که در عدم موجودیت نماینده گان کابل، هیئت اداری انتخاب گردد. من فکر می کنم که اکثریت مجلس اتفاق نظر دارند که نمایندگان کابل در زمان انتخابات هیئت اداری مجلس باید حضور داشته باشند.

مهدی استوار نماینده مردم ولایت وردک نیز گفت: درحالی که دور جدید مجلس باید اعتبار از دست رفته مجلس را باید دوباره احیا کند اما ادامه بی نظمی و نقص ها (عدم معرفی نمایندگان کابل) صندلی و اعتبار خانه ملت را از هم اکنون زیر سوال برده است.

در نهایت شماری از نمایندگان مجلس از دولت و کمیسیون های انتخاباتی این کشور خواستند تا در زودترین فرصت نتایج انتخابات مجلسی را اعلام نمایند تا زمینه معین هیئت اداری و ادامه کار مجلس در این کشور فراهم گردد.

با این حال نخستین روز از مجلس افغانستان به دلیل اختلاف نظر بین نمایندگان مجلس بر سر شیوه انتخابات هیئت اداری مجلس بدون نتیجه خاتمه یافت و نمایندگان هیچ تصمیمی برای چگونگی ادامه کگار مجلس نگرفتند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش خبرنگاران، چالش نبود 33 نماینده کابل و سردرگمی در نخستین نشست دور هفدهم مجلس افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، چالش نبود 33 نماینده کابل و سردرگمی در نخستین نشست دور هفدهم مجلس افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید