2 اثر خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث صنعتی ثبت شد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت منبع آب شهر قاین خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث صنعتی خبر داد.

2 اثر خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث صنعتی ثبت شد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، علی شریعتی منش افزود: منبع آب شهر قاین به منظور تامین آب آشامیدنی شهر قاین در سال 1342 احداث شده است. ارتفاع سازه آن 18 متر است. در بدنه منبع پنجره هایی برای تامین نور داخل تعبیه شده است. در قسمت شرقی سازه و در ارتفاع بالا، ورق های فولادی مثلثی شکل جای داده شده که برای تعیین میزان آب موجود در منبع مورد استفاده قرار می گیرد.

او ادامه داد: منبع آب از چاهی که در فاصله 100 متری قرار داشته، آبگیری و به وسیله لوله های چدنی از راستا میدان امام تا میدان شیرازی، به وسیله شیرهای آبی که در چهارراه های راستا قرار داشته، مورد استفاده اهالی قرار می گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت بناها و ساختمان هایی است که در دوره ورود صنعت به ایران با طرح های نو و مصالح جدید ساخته شده اند مانند پل ها، کارخانجات، سدها، ایستگاه های قطار و نظایر آن، به همین دلیل منبع آب شهر قاین که با سازه بتنی و جدید به منظور تامین آب آشامیدنی مردم ساخته شده در زمره میراث معماری صنعتی قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی همچنین از ثبت کوره آجرپزی هوفمان باختر شهر فردوس در فهرست میراث معماری صنعتی کشور خبر داد.

شریعتی منش افزود: این کوره در سال 1354 و در شهر فردوس ساخته شده است. ارتفاع آن 40 متر و محیط آن در سطح زمین 17 متر است.

او ادامه داد: کوره آجرپزی هوفمان باختر دارای آجرکاری های زیبایی در بدنه است که کلمات یا الله و یا علی در آن دیده می شود.

منبع: میراث آریا

به "2 اثر خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث صنعتی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 اثر خراسان جنوبی در فهرست ملی میراث صنعتی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید