دندان عقل همیشه کشیدنی نیست

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفت: دندان عقل همیشه کشیدنی نیست و حتی نگهداری آن مفید است.

دندان عقل همیشه کشیدنی نیست

دکتر مجید منصوری در گفت وگو با وبلاگ بلاگ پو، با بیان اینکه به این دلیل دندان عقل به این نام معروف است که در سن تکامل عقلی بین 16 تا 23 سال رویش می نماید، گفت: در واقع در سنینی که تکامل عقلی صورت می گیرد، دندان عقل نیز رویش می نماید و هیچ ربطی به عقل، شعور و هوش ندارد.

وی با اشاره به اینکه همواره وجود دندان عقل به معنای کشیده شدن آن نیست و در بسیاری از موارد به لحاظ شرایط و موقعیت دندان عقل در جویدن به دندان های آسیاب یاری می نماید، اضافه نمود: در صورتی که رویش دندان عقل مناسب بوده و آسیبی به لثه اطراف وارد نکرده باشد، وجود آن مسئله ای ندارد. اما به دلیل اینکه بیشتر از سایر دندان ها دچار ناهنجاری می گردد، اغلب یا به ترمیم ریشه آن پرداخته می گردد و یا گفته می گردد بهتر است که کشیده گردد.

این جراح لثه و ایمپلنت با بیان اینکه گاهی به دلیل کج بودن رویش دندان نیز ضروری است این دندان کشیده گردد، اضافه نمود: زیرا چرخش کاملی در آن صورت نمی گیرد و دندان کج می ماند و البته در این حالت کشیده شدن آن ضروری است. تنها در صورتی که وجود دندان منجر به ناهنجاری ها گردد، توصیه به کشیده شدن یا جراحی آن می گردد.

منصوری توضیح داد: به صورت کلی تمیز کردن مرتب دندان عقل به منظور جلوگیری از پوسیدگی، بیش از دندان های جلویی ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت علاوه بر التهاب لثه اطراف دندان، در برخی موارد منجر به ایجاد کیست نیز می گردد و حالت بد خیمی پیدا می نماید.

وی گفت: در برخی موارد نیز به منظور ارتودنسی و مرتب کردن دندان ها، دندان عقل کشیده می گردد. البته در صورتی که تشخیص داده گردد که ضروری است دندان عقل کشیده گردد، بهترین سن کمتر از 35 سال است؛ زیرا عوارض جراحی و کشیده شدن کمتر و ترمیم آن بهتر انجام می گردد.

وی توضیح داد: البته مجددا تاکید می کنم که دندان عقل همیشه کشیدنی نیست و حتی نگهداری آن مفید است. برای نمونه در بسیاری از جراحی ها می توان از استخوان این ناحیه استفاده کرد و یا حفظ دندان عقل در حفظ ارتفاع صورت زمانی که دندان های جلویی کشیده می شوند، موثر است.

منصوری افزود: در بسیاری از موارد دندان عقل دندان مفیدی برای شخص محسوب می گردد و باید دندانپزشک تشخیص کشیده شدن آن را بدهد؛ زیرا در بسیاری از مواقع قابل ترمیم و درمان است. دندان عقل هیچ فرقی با دندان های دیگر به لحاظ ساختاری ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دندان عقل همیشه کشیدنی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان عقل همیشه کشیدنی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید