احساس استقلال در زندگی، احساس پیری را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی نشان دادند که داشتن احساس استقلال و کنترل در زندگی، به افراد مسن یاری می نماید بیشتر احساس جوانی داشته باشند.

احساس استقلال در زندگی، احساس پیری را کاهش می دهد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو و به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهش جدیدی که در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی(NCSU) صورت گرفته، نشان می دهد افراد مسنی که کنترل بیشتری بر زندگی روزمره خود دارند، جوان تر به نظر می رسند. اگرچه این موضوع، جدا از مسائل مربوط به استرس و سلامتی آنالیز شده اما این مسائل نیز نقش مهمی در داشتن احساس جوانی بر عهده دارند.

شوان نوپرت(Shevaun Neupert)، استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما در پژوهش های اخیر خود دریافتیم که افراد مسن می توانند کارهای گوناگونی را برای به دست آوردن احساس کنترل زندگی انجام دهند. این پژوهش جدید نشان می دهد که احساس کنترل زندگی می تواند بر در ک افراد از سن مؤثر باشد. افراد مسن، هرچه احساس کنترل بیشتری در زندگی داشته باشند؛ احساس جوانی بیشتری نیز خواهند داشت.

پژوهشگران در این آزمایش، 116 بزرگسال مسن که بین 60 تا 90 سال بودند و 107 بزرگسال جوان که بین 18 تا 36 سال داشتند، مورد آنالیز قرار دادند. برای ارزیابی میزان استرس روزمره، سلامت فیزیکی، احساس کنترل زندگی روزمره و میزان احساس کردن پیری، سوالاتی از داوطلبان پرسیده شد.

نوپرت اضافه کرد: احساس هر فردی در خصوص میزان کنترل زندگی، در نوسان واقع شده است و هر روز تغییر می نماید که موضوعی طبیعی است. ما در این آزمایش فهمیدیم هنگامی که بزرگسالان مسن، احساس کنترل بیشتری در خصوص زندگی خود داشته باشند، بیشتر احساس جوانی می نمایند. حتی هنگامی که مسائلی مانند استرس و سلامت فیزیکی را آنالیز کردیم، متوجه شدیم همان نتایج به قوت خود باقی هستند.

از سوی دیگر، معین شد که داشتن احساس کنترل فردی در جوانان، به درک سن منجر نمی گردد اما استرس و تغییرات منفی موجب می شوند که این گروه، احساس پیری نمایند.

نوپرت ادامه داد: این پژوهش، مهم بودن حس استقلال را در بزرگسالان ثابت می نماید و نشان می دهد که داشتن این احساس، فقط یک ویژگی خوب نیست بلکه می تواند بر سطح سلامت و تندرستی فرد نیز مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احساس استقلال در زندگی، احساس پیری را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساس استقلال در زندگی، احساس پیری را کاهش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید