افزایش صادرات لوازم خانگی در سال 99 تا 200 میلیون دلار

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، تهران (پانا) -مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اطلاع داد پارسال 200 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که این رقم در سال جدید 600 میلیون دلار هدف گذاری شده است.

افزایش صادرات لوازم خانگی در سال 99 تا 200 میلیون دلار

به گزارش ایرنا، کیوان گردان در نخستین همایش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در محل هتل اسپیناس پالاس اضافه نمود: در خردادماه سال 97 بر مبنای اتکا به فراورینمایندگان داخلی، واردات لوازم اصلی متوقف شد و با همان خودباوری در آن شرایط سخت، لوازم خانگی در سال 99 به خودکفایی رسید.

این مقام مسوول وزارت صنعت تاکید نمود: سال جاری با افزایش تیراژ فراوری به دنبال حضور در بازارهای صادراتی جهان هستیم.

وی اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی گردش مالی 6 میلیارد دلاری دارد، اکنون 300 هزار اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنعت تحقق یافته و 500 بنگاه فراوریی نیز مشغول فعالیت هستند.

گردان توضیح داد: در سال های 95 و 96 بیش از 60 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود که عمق ساخت پایینی داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیگر دوران بزن در رو در فراوری لوازم خانگی به انتها رسیده و نباید به بهانه فراوری محصولات مالی، کالای بی کیفیت فراوری کرد.

علی آقامحمدی در نخستین همایش انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در محل هتل اسپیناس پالاس اضافه نمود: بعضی به اشتباه فکر می نمایند هر کالایی که در داخل با کمبود روبرو است را می توان وارد کرد، اما نمی دانند که امکان تأمین ارز این حجم بالای کالاها وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید محصولات فراوریی ما در لوازم خانگی در رده های ضعیف و قوی باشد، توضیح داد: باید همه محصولات فراوری شده، استانداردهای پایه را پاس نمایند.

به گفته آقامحمدی، باید رقابت در فراوری قطعات لوازم خانگی به همکاری برای کاهش ارزبری تبدیل گردد.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان لوازم خانگی در ادامه با بیان اینکه مشکل قطعه سازان نبود افراد تحصلی نموده در حوزه دانش و فناوری است، اضافه نمود: اساس کار در اروپا مربوط به شرکت هایی است که دارای علم و تکنولوژی باشند و شرکت هایی که فاقد این موارد باشند، قادر به انجام فعالیت نیستند.

مرسل صدیق با تاکید بر اینکه قطعه سازان باید به استانداردهای ملی و بین المللی آگاهی داشته باشند، گفت: کالاهای ساخت داخل باید طوری طراحی و فراوری شوند که با کالاهای اروپایی، کره ای و ژاپنی قابل رقابت باشند.

وی بیان کرد: ظرفیت ارزش اضافه نموده هفت میلیارد دلاری در صنعت لوازم خانگی کشور وجود دارد، بیش از 72 درصد از ارزش اضافه نموده محصول را فراوری قطعات به خود اختصاص می دهد و سهم فراورینماینده نهایی فقط 30 درصد است.

وی خواهان ممنوعیت واردات کالاهای مشابه ساخت داخل شد و گفت: هرچند رهبر معظم انقلاب هم بر این نکته تاکید دارند، اما در عمل شاهدیم با سیستم تعرفه گذاری مجدد واردات انجام می گردد.

پارسال بیش از 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور فراوری شد که این میزان فراوری در مقایسه با سال 98 رشد 78 درصدی داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "افزایش صادرات لوازم خانگی در سال 99 تا 200 میلیون دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش صادرات لوازم خانگی در سال 99 تا 200 میلیون دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید