یک مخترع نباید دغدغه تولید انبوه داشته باشد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، خبرنگاران/مرکزی چندی پیش خبر کسب مدال طلای مسابقات بین المللی اختراعات کره جنوبی توسط یک مخترع ساوجی بر روی خروجی خبرنگاران قرار گرفت. محمدجواد نوروزی با ساخت تله کابین هوشمند و ایمن توانسته بود مدال طلای مسابقات بین المللی اختراعات کره جنوبی را از آن خود کند.

یک مخترع نباید دغدغه تولید انبوه داشته باشد

این مخترع جوان پس از بازگشت از کره با حضور در دفتر وبلاگ بلاگ پو در شهرستان ساوه به تشریح مسائل و موانع پیش روی تولید مخترعان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سیزدهمین دوره مسابقات بین المللی اختراعات کره جنوبی با حضور 30 کشور دنیا و با معرفی بیش از 620 اختراع از سوی کشورهای شرکت کننده برگزار گشت، افزود: لهستان، مالزی، فرانسه، آمریکا، بوسنی، یمن، غنا، ژاپن، لبنان، چین، مصر، آلمان، ویتنام، سنگاپور، روسیه، کرواسی، هند، ایران، تایوان، امارات عربی متحده، تایلند، اندونزی، مکزیک و ازبکستان از جمله کشورهای شرکت کننده این دوره از مسابقات بودند.

نوروزی افزود: این دوره از مسابقات دنیای تحت حمایت کامل فدراسیون دنیای مخترعان(IFIA)، سازمان مالکیت فکری ملل متحد(WIPO) و سازمان پیشرفت اختراعات و نوآوری های کره جنوبی (KIPA) برگزار گشت و از بخش های حائز اهمیت این جشنواره حضور پررنگ و مشارکت ویژه شرکت های دانش بنیان کره ای بود. بنده به عنوان دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ با شرکت در این مسابقات پیروز به کسب یک مدال طلا و یک مدال به عنوان بهترین اختراع شدم.

وی در ادامه به انگیزه و علاقه خود برای مشارکت در فعالیت های علمی و تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: در سال 1393 با عضویت در گروه خدمات آموزشی ایده تا اختراع با برند تجاری ITI در استان کرمانشاه به شکل رسمی فعالیت خود را شروع کردم و در کنار این گروه تا به امروز بیش از 80 ورک شاپ اختراعی در راستای هدف گروه که ایجاد مدرسه اختراعات است، برگزار کرده است.

وی ادامه داد: دامنه فعالیت های این گروه بیش از هر گروه آموزشی دیگری بوده و در 12 نقطه کشور تا امروز دوره برگزار کرده است. از سال 1395 گروه ITI با جذب حمایت معنوی فدراسیون بین المللی مخترعین در جمهوری اسلامی ایران وجهه قانونی تری به خود گرفته است. این شرکت اکنون در چهار نقطه از کشور فعالیت مستمر داشته و می تواند به عنوان یکی از قوی ترین و کامل ترین گروه های آموزشی خود را معرفی کند.

نوروزی که دانشجوی کارشناسی رشته مدیریت هتلداری دانشگاه علم و فرهنگ تهران است به سابقه فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی خود با دانشگاه های مختلفی نظیر دانشگاه تهران، خواجه نصیر، شریف، شهید بهشتی، آزاد اسلامی و دبیرستان های برتر کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه ساختارها و زیربناهای لازم برای ترویج اختراع در دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور، ایجاد انگیزه در نیروهای خلاق و هدایت استعدادهای نوآور جهت کارآفرینی و توسعه فناوری، افزایش آگاهی عمومی نسبت به فرایند توسعه فناوری و ایجاد محیطی حمایتگر و مشوق برای ابتکار، تقویت نوآوری و پیشرفت فناوری و ترویج فرهنگ اقدام دانش بنیان در کشور از جمله اهداف من برای انجام کار مشترک تحقیقاتی با مراکز علمی و آموزشی برتر کشور بوده است.

وی، شناخت سازوکارهای نوآوری و نحوه تقویت آن در سطح بین المللی، شناسایی افراد خلاق و نوآور و نیازهای مخترعین، حفظ و صیانت آثار مخترعین و ثبت اثر به نام شخص مخترع، شناسایی مراکز و موسسات حمایت کننده و هماهنگی با آنها جهت حمایت از مخترعین، ظرفیت سازی نوآوری از طریق تشکل های مرتبط با مخترعین، مشارکت فعال در مجامع علمی و حقوقی، ملی، منطقه ای و بین المللی مرتبط با مخترعین را از جمله سیاست های تیم خدمات آموزشی ایده تا اختراع دانست.

این مخترع ساوجی، مشارکت فعال در ارائه دستاوردهای نوآوران در مسابقات و نمایشگاه های بین المللی، جستجوی منابع اقتصادی و برقراری ارتباط موثر با صندوق های اقتصادی و اعتباری حمایت کننده از مخترعین، ایجاد بانک اطلاعات مخترعین و اشاعه آن، تدوین سیاست ها و خط مشی های بلندمدت فرآیند علمی نوآوری و ظرفیت سازی جهت توسعه فناوری در دنیا را از دیگر سیاست های این تیم برشمرد.

وی در خصوص هدف از این اختراع با اشاره به اینکه در سال های اخیر مسائل متعددی در رابطه با تله کابین در سرتاسر دنیا مشاهده شده است که اتفاقاتی مانند آتش سوزی، سقوط، عدم آگاهی مرکز سرویس دهی از حضور و غیاب کابین ها و ... از جمله این اتفاقات است، گفت: در این اختراع تلاش شده است که این مسائل برطرف شده و کابین تله کابین به نحو احسن و بنا به خواسته مرکز سرویس دهی قابل تنظیم باشد.

نوروزی در خصوص ثبت دنیای اختراع خود گفت: در مراحل پایانی ثبت اختراع هستیم، قرار دریافت دانشگاه علم و فرهنگ در کنار این اختراع بسیار مایه مباهات و پیشرفت اختراع بوده است.

وی به موانع و مسائل تولید انبوه اختراع خود اشاره کرد و گفت: برای تولید انبوه این اختراع غیر از حمایت های معنوی بانیان این صنعت(صنعت گردشگری) در کشور می بایست حمایت های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی نیز به سمت این اختراع بیاید.

این دانشجوی کارشناسی هتلداری در ادامه یکی از مهمترین اتفاقاتی که درخصوص این اختراع اجرا شده است را استفاده از نقطه گرانیگاه متحرک و متغیر دانست که برای محقق شدن این مهم از خاصیت سیالیت آب استفاده شده است. بدنه بیرونی کابین دارای کیسه هوا بوده و در صورت برخورد با سطح زمین و به محض خروج از خط، کیسه هوا فعال شده و مانع از شکست بدنه کابین می شود.

وی با بیان اینکه بدنه این کابین با پلیمر پولی یوریا پوشیده شده است که خاصیت ضد احتراق و الاستیسیته بالا دارد، گفت: در این کابین سیستم حضور مسافرین با توجه به سنسورهای بکار رفته در صندلی های کابین تعبیه شده که در مراتب بسیاری مانع از مصرف انرژی و ایجاد خطر برای مسافرین می شود. در این کابین پک یاری های اولیه وجود دارد. پنجره های کابین توسط سلول های خورشیدی شفاف پوشیده شده و انرژی مورد استفاده در سیستم های مانیتورینگ و تماس صوتی از این منبع انرژی قابلیت شارژ دارند.

وی گفت: این اختراع توانایی تبدیل شدن به یکی از کالاهای صادراتی از ایران را دارد، چرا که همه روزه اخبار نامساعد بودن این کابین ها در اقصی نقاط دنیا شنیده می شود. امیدوارم با حمایت مسئولین و حمایت های بیشتر دانشگاه علم و فرهنگ، این اختراع به خطوط تله کابین کشور ملحق شود و مسافران را از هر لحاظ بیمه کنیم.

نوروزی در پاسخ به این پرسش که چه ایده هایی برای معرفی بیشتر اختراع خود در نظر دارید، گفت: این اختراع، اختراع نخست من بود. با حمایت اساتید دانشگاهی و علی الخصوص ریاست دانشگاه علم و فرهنگ که تقریبا 70 درصد هزینه های سفر به نمایشگاه کره جنوبی را پرداخت کرده اند، قرار است یک نمونه را در یکی از سایت های تله کابین امتحان کنیم.

وی درخصوص ایده هایش برای اختراعات جدید آینده، گفت: در رابطه با اختراعات دیگر نیز باید بگویم در حال حاضر بر روی کانسپت کار می کنم و به دنبال حضور در نمایشگاه کویت و تایلند و نمایشگاه ژنو سال آینده در صورت اعلام حمایت از سوی مسئولان مربوطه هستم.

این مخترع ساوجی که یک ماه قبل نیز مدال طلای مسابقات کرواسی را برای همین اختراع کسب کرده بود، بومی سازی، رشد اقتصادی، صادرات علم و پیشرفت همه جانبه کشور را از جمله چشم اندازهای خود در اختراعات جدید برشمرد و گفت: با بهره مندی از نظرات تکنسین های مجرب و کارشناسان خلاق امیدوارم بتوانم تمامی ایده های خود را عملیاتی کرده و به ثبت برسانم.

نوروزی همچنین با اشاره به ظرفیت عظیم جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و پژوهشی در کشور گفت: با استفاده از ظرفیت این مجموعه بزرگ علمی کشور آمادگی برگزاری دوره های ایده تا اختراع و مالکیت فکری PCT را در این مجموعه علمی داریم و امید است با عقد تفاهم نامه پژوهشی، این دوره ها با حضور کارشناسان این حوزه در بین فراگیران و دانشجویان مراکز تخصصی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی برگزار شود که سهم بسزایی در ارتقای شاخص های علمی و پژوهشی شهرستان و استعدادیابی برای حضور فعال جوانان و نخبگان در فعالیت های علمی و ابداعات را خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص مسائلی که برای مخترعان در اجرایی شدن ایده و تولید انبوه وجود دارد، با تاکید بر اینکه یک مخترع نباید دغدغه ساخت، ثبت ایده و تولید انبوه محصولش را داشته باشد، گفت: هموار کردن راستاهای ثبت اختراع، ساخت و رساندن آن به تولید انبوه برای مخترعین و پژوهشگران نیاز جدی است.

وی بیان نمود: به همراهی تعدادی از دوستان مخترعم برنامه راه اندازی یک مرکز را داریم که در آن در حوزه ساخت و تجاری سازی و فروش ایده ها به شکل رسمی و قانونی فعالیت کنیم و در این راستا دست یاری به سوی دولت دراز می کنیم و از دولت انتظار داریم نه تنها از من بلکه از جامعه مخترعین حمایت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یک مخترع نباید دغدغه تولید انبوه داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مخترع نباید دغدغه تولید انبوه داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید