با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، روغن آفتابگردان یکی از روغن های رایجی است که برای سرخ کردن و پخت و پز مواد غذایی، کاربرد گسترده ای دارد. این روغن را از دانه های روغنی گل آفتابگردان استخراج می نمایند. از این روغن برای مصارف خوراکی استفاده می گردد. در ادامه به بیان خواص آن می پردازیم.

با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید روغن آفتابگردان طبیعی یکی از سالمترین روغن های نباتی بوده، از نظر کاربرد و خواص برای مصارف متعدد مناسب است. این روغن از دانه های گل آفتابگردان روغنی به وسیله فشار مکانیکی (پرس کردن) یا به وسیله حلال و یا ترکیبی از دو روش به دست می آید. روغن آفتابگردان از نظر ترکیبات چرب شبیه خواص روغن زیتون و یکی از تامین کننده های ویتامین ای بدن است.

بر همین اساس بسیاری از متخصصان قلب و عروق آن را برترین روغن برای پیشگیری از مسائل قلبی و عروقی می دانند. بعلاوه روغن آفتابگردان دارای خاصیت ضد التهابی بوده، بتاکارتن و موم موجود در این روغن با ایجاد یک لایه روی پوست از سلول های پوست محافظت می نماید، به طوریکه با اطمینان میتوان گفت، روغن آفتابگردان طبیعی، راهی سالم برای التیام پوست و حفظ سلامت آن می باشد.

مشخصات روغن آفتابگردانروغن آفتابگردان رنگ زرد روشن و شفاف و طعم مطلوبی دارد و روغنی مناسب برای پخت و پز غذا و استفاده در سس های سالاد است. بعلاوه از این روغن در صنعت برای تهیه صابون ها و مواد شوینده استفاده گسترده ای می شود. گفتنی است مقدار اسید چرب اشباع در روغن آفتابگردان کم بوده و نقطه دود آن بالا (246 درجه سانتیگراد) می باشد، لذا میتوان از این روغن در سرخ کردن مواد غذایی که جذب روغن بالایی دارند، استفاده نمود.

خواص روغن آفتابگردانبرخی از مهمترین خواص درمانی روغن آفتابگردان به توضیح زیر می باشد:

کاهش کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش ریسک حملات قلبی به علت داشتن اسیدهای چرب غیراشباع از مهمترین خواص روغن آفتابگردان است.

از فواید مصرف روغن آفتابگردان برای زنان، کاهش شدت دفعات گُر گرفتگی در زنان یائسه است.

مصرف متعادل روغن آفتابگردان برای بیمارن مبتلا به دیابت مناسب بوده در تنظیم سطح قند خون موثر است.

روغن آفتابگردان حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها به ویره ویتامین ای است که برای سلامت پوست بسیار مفید می باشد. استفاده از این روغن، پوست را در برابر آسیب های ناشی از اشعه خورشید محافظت نموده، به طور کلی استعمال آن باعث نرمی و لطافت پوست می شود. این روغن نسبت به سایر روغن ها به راحتی جذب پوست می شود و در نتیجه پوست را عمیقاً مرطوب نگه می دارد و روی پوست لایه های چربی به جا نمی گذارد که باعث مسدود شدن منافذ پوست شود. بعلاوه خاصیت ضدالتهابی آن باعث می شود تا التهابات یا سوزش پوست به هر علت داخلی یا خارجی رفع شود.

روغن آفتابگردان دارای خاصیت تب بر و آارامبخش است و از این رو مصرف آن در پخت غذاها برای درمان سرماخوردگی مفید می باشد.

استفاده از روغن آفتابگردان از تصلب شرائین پیشگیری می نماید.

از دیگر خواص روغن افتابگردان در طب سنتی یاری به درمان بیماری یرقان می باشد.

بهبود سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان از دیگر کاربردهای درمانی و خواص روغن افتابگردان است. در حقیقت اسیدهای چرب اشباع موجود در این روغن، همچون خواص روغن ذرت باعث شده تا از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت نماید.

ترکیبات شیمیایی و ارزش غذایی روغن آفتابگردانروغن استخراج شده از دانه های آفتابگردان یکی از غنی ترین روغن های گیاهی محسوب می شود که بخش عمده ای از آن را تری گلیسرول ها (98 تا 99 درصد) و بخش کوچکی از آن را فسفولیپیدها، توکوفرول ها و استرول ها تشکیل می دهند و مقدار اسید پالمتیک در این روغن کم است. این روغن همچون دانه های آفتابگردان حاوی انواع ویتامینها، املاح و مواد معدنی مورد احتیاج بدن انسان می باشد.

جدول ارزش غذایی روغن آفتابگردان

مضرات روغن آفتابگردان (موارد احتیاطی و منع مصرف)زیاده روی در مصرف روغن آفتابگردان همچون سایر روغنها مضر بوده، باعث چاقی و بروز بیماری های متعدد از جمله مسائل قلبی می شود.

توصیه میشود از داغ کردن زیاد روغن آفتابگردان پرهیز نموده، چراکه باعث از دست رفتن بسیاری از مواد مفید روغن و تبدیل آن به مواد سرطانزا می شود. برترین نحوه مصرف روغن آفتابگردان در تهیه سالاد و پخت و پز با حرارت ملایم است.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواص روغن آفتابگردان طبیعی آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید