تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه چین، در تماسی ویدئویی، بر ضرورت حفظ تعاملات فشرده با وجود اختلافات بین دو طرف، تأکید کردند.

تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بلاگ پو، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، علی رغم اختلافات موجود با چین، باید تعامل با این کشور ادامه پیدا کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این نهاد اروپایی در بیانیه ای درخصوص تماس ویدئویی بورل و وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: نماینده عالی [اتحادیه اروپا] متذکر شد که با وجود اینکه اختلافاتی همچنان وجود دارد، اتحادیه اروپا و چین باید به تعامل فشرده در زمینه بعضی مسائل مهم را حفظ کنیم.

وزیر امور خارجه چین هم در این تماس ویدئویی گفت، دو طرف باید به فرایند افزایش تعاملات در کوشش برای تقویت اعتماد سیاسی و مدیریت اختلافات ادامه دهند.

تماس ویدئویی میان این دو شریک مهم تجاری در حالی صورت می گیرد که اخیراً آمریکا، انگلیس و استرالیا توافق همکاری نظامی را امضا نموده اند که به اندازه زیادی، کوشش برای مقابله با چین تلقی می گردد.

به گفته منتقدان، این توافق موجب شده کوشش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای همسو کردن اروپایی ها در راستای مقابله با چین تا حدی خنثی گردد زیرا قرارداد تبادل فناوری زیردریایی اتمی میان آمریکا و استرالیا و لغو قرارداد مشابهی میان کانبرا و پاریس، خشم فرانسوی ها را به اسم کشوری پرنفوذ در اتحادیه اروپا در پی داشته است.

بعد از اعلام این توافق، اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا در منطقه هند و اقیانوس آرام، طرح موازی خود را ارائه کرد.

در این طرح که از چند ماه قبل پیش نویس اولیه آن منتشر شده بود و اواخر شهریور به وسیله بورل رونمایی شد، اتحادیه اروپا میخواهد در حوزه های سلامت، امنیت، تبادل داده، زیرساخت ها، محیط زیست، تجارت و اقیانوس ها نفوذ خود را در حوزه هند-آرام توسعه دهد.

بورل در این باره گفت این راهبرد در قبال مسائلی همانند همکاری در زمینه تجاری و تغییرات اقلیمی رویکردی باز اتخاذ نموده است. با این حال رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشت، اروپا در پی افزایش همکاری با هند، ژاپن، استرالیا، تایوان با هدف محدود کردن قدرت چین خواهد بود.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید پکن و بروکسل بر حفظ تعاملات فشرده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید