تجهیز 60 درصد تاکسی های تهران به پرداخت الکترونیکی

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، سیدمحمد فخار:اقتصاد چالش زای تاکسیرانی تهران پس از 90 سال پایان از سلطه پول خرد و اسکناس بیرون آمد. از سال 1305 و همزمان با شروع تردد تاکسی های اولیه تهران که ماشین فورد بودند، همیشه کرایه تاکسی معضلی دامنگیر بود، اما به تازگی با حضور بخش خصوصی و استارتاپ های دانشگاهی این معضل به طور جدی حل شده است.

تجهیز 60 درصد تاکسی های تهران به پرداخت الکترونیکی

اقتصاد 80 هزار تاکسی تهران همیشه بر پایه اسکناس و سکه پایدار بوده و در این راه تامین پول خرد بحرانی اساسی برای مسافر و راننده محسوب می شده است. این اقتصاد که ماهانه میلیاردها تومان پول نقد را در تاکسی ها جابه جا می نماید از سال 96 با طراحی 3 ایده وارد مرحله ای جدید و به روز شد. ایده نخست پرداخت با کارت بلیت شهروندی مترو و اتوبوس بود. ایده دوم پرداخت با کارت بانکی و دستگاه های پوز بود و ایده سوم پرداخت با نرم افزارهای موبایلی که به علت بروز مشکل در 2 راه نخست، راه چاره سوم با حضور 2 نرم افزار پیگیری شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران دیروز در نشست خبری با حضور وبلاگ بلاگ پو از آخرین پیشرفت های پرداخت الکترونیک در حمل ونقل تاکسی محور پایتخت گزارش داد. براساس خبرهای منتشره، تاکنون 60 درصد از خطوط تاکسیرانی تهران مجهز به پرداخت الکترونیکی شده اند و این میزان برای سایر تاکسی ها نیز در حال افزایش است. نرم افزارهای استارتاپی فون پی و ریالو با اسکن یک کد می توانند به وسیله حساب بانکی، پرداخت کرایه را انجام دهند و هیچ مسئله ای برای مسافر و راننده نخواهند داشت. علیرضا قنادان درباره روند رسیدن به گزینه پرداخت موبایلی گفت: پس از مترو، در اواخر دهه 80 اتوبوسرانی تهران به پرداخت الکترونیکی مجهز شد. از قبل بحث توسعه پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی مطرح بود و کوشش کردیم که نظام تاکسیرانی را از طیف کیفی و کمی با آنچه در دیگر اماکن جهان وجود دارد، هم سطح کنیم. در جهان خدمات تاکسی دربستی است و معمولا یک نفر یا تعداد کمی از افراد را به صورت دربستی جابه جا می نماید؛ به همین دلیل تکنولوژی جهان با آنچه در ایران است، تفاوت دارد. او با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی ما با 80 هزار تاکسی بزرگ ترین ناوگان تاکسیرانی در خاورمیانه است، گفت: از منظر شهری این موضوع خوب نیست و به معنای آن است که خودرومحوری ما بالاست. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه کوشش می کنیم موضوع پرداخت، مدرن و به روز باقی بماند، اضافه نمود: اگر از فناوری روز استفاده نکنیم، به یک پدیده عقب مانده تبدیل می شویم؛ لذا یکی از موضوعات این است که سراغ تکنولوژی هایی که مربوط به گذشته است، نرویم و سراغ فناوری هایی برویم که قابلیت به روزرسانی دارند.

  • مناطق پیروز در پرداخت الکترونیک

هم اکنون سطح پوشش تاکسی هایی که امکان پرداخت به وسیله موبایل دارند، در مناطق مختلف متفاوت است. پوشش این نوع تاکسی ها در مناطق یک، 2، 4، 5 و 6 بیشترین سطح پوشش پرداخت الکترونیک مبتنی بر موبایل را دارند. به عنوان مثال بیش از 90 درصد تاکسی های منطقه 2 پرداختشان مبتنی بر پرداخت الکترونیک موبایلی است و در مناطق 3، 8، 12 و 14 متوسط است و در سایر مناطق هم 20 تا 40 درصد پرداخت هایشان به وسیله موبایل صورت می گیرد. بدین ترتیب امروز60 درصد تاکسی های خطی تهران به یکی از پرداخت موبایلی مجهز شده اند و کوشش می گردد که از راه های مختلف مردم به یکی از روش های پرداخت الکترونیکی تشویق شوند. برای تاکسی هایی که از پرداخت آنلاین استفاده می نمایند، مشوق ها و تصمیماتی اتخاذ شده است. هم اکنون به وسیله سامانه هوشمند مرکزی کرایه خطوط محاسبه شده و نرخ محاسبه شده به طور متوسط لحاظ می گردد. بنابراین کم کم باید به این سمت رفت که نرخ کرایه در ساعت ترافیک و غیرترافیک متفاوت باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "تجهیز 60 درصد تاکسی های تهران به پرداخت الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجهیز 60 درصد تاکسی های تهران به پرداخت الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید