جشنواره کمالان به انتها راه رسید، گرامیداشتی برای یک اسطوره

به گزارش وبلاگ بلاگ پو به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار، اولین جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان هوت یکشنبه شب 11 شهریور با رونمایی از تمیر یادبود این اسطوره موسیقی بلوچستان به سرانجام رسید.

جشنواره کمالان به انتها راه رسید، گرامیداشتی برای یک اسطوره

عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، با اعلام خبر شروع به کار دبیرخانه دائمی جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان، گفت: موسیقی روایت زندگی هر جامعه ای است و زندگی هر جامعه ای حاصل آواها و نواهای آن است. من با دیدن هر اجرا از گروه های مختلف تصور کردم چه اندازه تشابه و مشترکات میان اقوام ایرانی وجود دارد. پس باید ریشه و اصالت را به خوبی شناخته و از آن روایت کنیم. موسیقی امکان روایت های زندگی گوشه گوشه مردم ایران است.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در یکی از مناطق کهن چابهار کوچه ای به نام ملا کمالان برای زنده نگاه داشتن یاد و بزرگداشت او نامگذاری خواهد شد، اضافه نمود: بلوچستان به عنوان بخشی از این سرزمین افتخارات، میراث دار و میراث بان خوبی برای ریشه این کشور بوده است. در این سرزمین کوشش گردیده از ناموس چه خاک بوده چه فرهنگ و هنر حفاظت گردد. بنابراین اختتامیه این جشنواره شروع دومین جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان هوت در سال1398 است.

بر اساس این گزارش در آیین اختتامیه این جشنواره گروه های مختلفی از سراسر ایران از جمله گروه موسیقی لیان از بوشهر، گروه موسیقی ایستم از خراسان شمالی، گروه هایی از لرستان و گروهی از عشایر بختیاری و همچنین گروهی از شبستر به رهبری عاشیق احد علیشاه به اجرای موسیقی حماسی از نواحی مختلف ایران پرداختند.

در جریان برگزاری این جشنواره همچنین چندین گروه از نوازندگان موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان حضور داشتند. این در حالی است که عبدالغفور جهاندیده، زبان شناس بلوچ در این مراسم با تاکید بر حفظ فرهنگ و زبان بلوچ خواهان ثبت و مستند سازی اصول موسیقایی این سرزمین شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "جشنواره کمالان به انتها راه رسید، گرامیداشتی برای یک اسطوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره کمالان به انتها راه رسید، گرامیداشتی برای یک اسطوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید