جهش فراوری و تفاوت آن با رونق فراوری

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، رهبر انقلاب اسلامی در پیغام نوروزی خود، با اشاره به نام گذاری سال 98 به رونق فراوری و تحرکات مثبت انجام گرفته در سال گذشته، سال 99 را به نام جهش فراوری نام گذاری کردند

جهش فراوری و تفاوت آن با رونق فراوری

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ بلاگ پو، حسن رشوند طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت : رهبر انقلاب اسلامی در پیغام نوروزی خود، با اشاره به نام گذاری سال 98 به رونق فراوری و تحرکات مثبت انجام گرفته در سال گذشته، سال 99 را به نام جهش فراوری نام گذاری کردند و درباره چرایی نام گذاری سال جاری به جهش فراوری فرمودند:

.. سال گذشته گفتیم رونق فراوری، سال جاری بنده عرض می کنم جهش فراوری؛ سال جاری سالِ جهشِ فراوری است. این شد شعار سال جاری؛ کسانی که دست اندرکار هستند جوری عمل نمایند که فراوری ان شاء الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان شاء الله به وجود بیاورد. هرچند تا رونق فراوری به معنای واقعی، فاصله زیادی داریم، اما تحقق همین مقدار با توجه به مسائل بزرگی که سال گذشته کشور داشت، از سیل گسترده ابتدای سال 98 و خسارت های سنگینی که به کشور وارد آمد تا آشوب های آبان ماه و از بین رفتن بخشی از زیر ساخت های کشور تا ویروس کرونا که عملاً در ماه پایانی سال، کل فعالیت های کشور را تعطیل کرد در کنار یک سال تحریم گسترده و بی سابقه دشمنان ملت ایران، می توان گفت ایران عزیز برای رونق فراوری کار های بزرگی را انجام داد و همین اقدامات است که امید به جهش فراوری را در سال 99 به وجود آورده است و رهبری معظم انقلاب را بر آن داشته تا از ظرفیت به وجود آمده در سال 98 برای رسیدن به نقطه جهش در سال 99 بهره گرفته گردد.

بعضی از اقداماتی که سال 98 انجام شد و زمینه ای گشت تا سال 99 بر مدار همان شعار سال 98 حرکت کنیم، عبارتند از:

1- توجه به رشد فعالیت های خُرد با موضوع کارآفرینی؛2- ورود افراد متخصص و کم سرمایه به سمت کسب و کار های کوچک؛3- ارتقای سطح فعالیت شرکت های دانش بنیان با آورده ای حدود 120هزار میلیارد تومان؛4- افزایش فراوریات راهبردی در حوزه کشاورزی و حرکت به سمت خودکفایی در کالا های اساسی؛ 5- افزایش فراوری بنزین باوجود تحریم های گسترده با راه اندازی سه فاز ستاره خلیج فارس و فراوری بنزین تا مرز 115 میلیون لیتر در روز و فراتر از احتیاج داخلی؛6- حضور فعال مراکزی مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان در عرصه فراوری و رونق فراوری؛ 7- کاهش وابستگی به نفت به خاطر تشدید تحریم و افزایش صادرات غیرنفتی؛8- ایرانی تر شدن سفره ایرانیان با فراوری کالا های ایرانی (به رغم کوچک تر شدن سفره مردم)؛ 9- حضور فعال تر و نویدبخش گروه های آتش به اختیار نیرو های انقلابی در عرصه اقتصاد و 10- حضور فعال و مؤثر قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد مالی و حرکت به سمت شفافیت مالی.

بنابراین، مجموع فعالیت های اجرا شده به علاوه شکل گیری مجلسی که ان شاء الله اقتصاد مقاومتی و تحقق الزامات آن را هدف اصلی خود قرار خواهد داد، زمینه جهش فراوری را در سال 99 پدید آورده است.

از بیانات رهبر معظم انقلاب چنین برداشت می گردد که بین رونق فراوری- که امری لازم و ضروری است- و جهش فراوری، تفاوت هایی وجود دارد. تفاوت هایی از جنس تفاوت بین حرکت و سرعت. شاید عبارت زیر گویاترین مثال برای رساندن تفاوت مفهومی بین رونق فراوری با جهش فراوری باشد.

هواپیمایی را در نظر بگیرید که قصد پرواز دارد. ابتدا این هواپیما که از قبل تمام مسائل فنی آن آنالیز شده و آماده پرواز است، باید موتور آن روشن و سپس حدود یک کیلومتر و بیشتر روی باند حرکت کند.

درست است که این هواپیما به حرکت درآمده است، اما برای پرواز احتیاج به خیز (take oof) دارد.

تیک آف یا خیز یعنی کندن از شرایط قبلی در زمین و پرواز تا رسیدن به سطح مناسب پرواز! در واقع جهش در فراوری را تداعی می نماید. در سال های گذشته و به خصوص در سال 98، موتور فراوری روشن شد و هواپیمای اقتصاد روی باند نهاده شد و به حرکت در آمد، اما لازمه تحول اساسی در اقتصاد فاصله دریافت ازشرایط قبلی و جهش به سمت شرایط جدید است. البته جهشی که با کنترل مناسب و حرکت متوازن و هماهنگ به سمت بالا همراه است و صدالبته تکانه های طبیعی خود را برای قراردریافت در سطح مناسب، برای ادامه حرکت دارد. اینجاست که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی معنا پیدا می نماید که حرکت های اجرا شده اگرچه خوب است، اما یک دهم حرکت مورد انتظار نیست! درست مثل هواپیمایی که بعد از حرکت روی باند انتظار می رود از جاکنده گردد و در حرکت خود تحول محسوس ایجاد کند و الا نه تنها به مقصد نخواهد رسید بلکه ممکن است با خروج از باند یا رسیدن به انتهای باند و برخورد با موانع، متوقف گردد و آسیب ببیند و خطرات زیادی را متوجه سیستم کند. با این مثال، برای روشن تر شدن تفاوت های شعار این دو سال، به چند نکته اشاره می گردد:

1- رونق فراوری برای زمانی است که بخواهیم فراوری از رکود خارج گردد. درست مانند وقتی که کارخانه ای عملاً به تعطیلی کشیده شده است. مجموعه کوشش های انجام گرفته برای خروج این کارخانه از تعطیلی، رونق بخشی به فراوری است، اما جهش فراوری در زمانی است که کارخانه ای با یک ظرفیتی در حال کار است ولی با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می توان ظرفیت این مرکز فراوریی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد.

2- رونق فراوری نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و آنالیز های لازم برای شناخت بهتر راستا است، اما جهش فراوری هم افزایی و مشارکت جدی تر بر مبنای کوشش های انجام گرفته برای رونق مالی است.

3- در رونق فراوری، بیشتر فعالیت ها در سطح برنامه ای و عملیاتی است، اما در جهش فراوری، علاوه بر سطح برنامه ای و عملیاتی، باید سهم سیاستگذاری درست، برنامه ریزی راهبردی و آینده نگرانه برچرخه قبل افزوده گردد.

4- در رونق فراوری شاید بیشتر برنامه ریزان عرصه فراوری نگاه خویش را معطوف فراوری کالا های مصرفی و زود بازده نمایند، اما در جهش فراوری در عین توجه به مقوله فراوری کالا های مصرفی، تمرکز بیشتر بر فراوری و فعالیت در عرصه کالا های سرمایه ای و خارج کردن کشور از دایره وابستگی به واردات کالا ها و تکنولوژی از کشور های دیگر است.

بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب در شعار سال 99 صندلی دو قوه مقننه و قضائیه را در جهش فراوری در کنار دولت برجسته دیدند. بنابراین، نقش مجلس جدید و قوه قضائیه اهمیت و ضرورت زیادی در تحقق شعار سال 1399 خواهد داشت. چراکه بدون برنامه مناسب و قوانین صحیح از سوی مجلس و بدون نظارت بازدارنده از فساد و پیش برنده فراوری و مبارزه قاطع با مفسدان از سوی قوه قضائیه، جهش فراوری امکان پذیر نخواهد بود.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "جهش فراوری و تفاوت آن با رونق فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش فراوری و تفاوت آن با رونق فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید