سیاره ای که دانسته های بشر را درباره مدار زدن سیارات به چالش کشید

به گزارش وبلاگ بلاگ پو به نقل از رویترز ،گروهی از دانشمندان یک منظومه خورشیدی در فاصله 30 سال نوری از زمین را رصد نموده اند. ویژگی های این منظومه تمام دانش انسان درباره سیارات را به چالش کشیده است.

سیاره ای که دانسته های بشر را درباره مدار زدن سیارات به چالش کشید

در این منظومه یک سیاره بسیار بزرگ و شبیه مشتری دور یک ستاره قرمز کوتوله مدار می زند. این در حالی است که به طور کلی ستاره ها بسیار بزرگتر از سیاراتی هستند که دور آنها مدار می زنند. اما در نمونه رصد شده اندازه ستاره و سیاره ای که دور آن مدار می زند تفاوت چندانی ندارد.

ستاره مذکور GJ3512 نام دارد و اندازه آن حدود 12 درصد خورشید است. حال آنکه حجم سیاره ای که دور آن مدار می زند، حدود نصف مشتری است.

خوان کارلو مورالس مولف ارشد این پژوهش از انستیتو مطالعات فضایی کاتالونیا در اسپانیا می گوید. این کشف شگفت انگیز است. طبق مدل های تئوری، ستاره های با حجم کم میزبان سیاراتی کوچک مانند زمین یا نپتون هستند. اما در این نمونه ما متوجه شدیم که یک سیاره بزرگ گازی مشابه مشتری دور یک ستاره بسیار کوچکتر مدار می زند.

سیاره این منظومه نیز مانند مشتری از گاز تشکیل شده و با یاری تلسکوپی در رصدخانه کالار آلتو واقع در اسپانیا رصد شده است.مدار این سیاره دور ستاره سرخ کوتوله بیضی شکل است و 204 روز طول می کشد.

ستاره های سرخ کوتوله کوچک هستند و دمای اندکی دارند. ستاره GJ3512 نه تنها از خورشید کوچکتر است بلکه اندازه آن با یک سیاره بزرگ قابل مقایسه است. در واقع اندازه این ستاره کوتوله 35 بار بزرگتر از مشتری است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سیاره ای که دانسته های بشر را درباره مدار زدن سیارات به چالش کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره ای که دانسته های بشر را درباره مدار زدن سیارات به چالش کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید