شاخص های بورس چه کمکی به تصمیم گیری در معاملات می نماید؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، هر یک از سرمایه گذاران با استفاده از روش و منطق مربوط به خود در بازار سرمایه فعالیت می نمایند. بعضی با استفاده از تحلیل بنیادی اقدام به خرید و فروش سهام می نمایند، بعضی با استفاده از تحلیل تکنیکال؛ بعضی با اتکا به تابلوخوانی و آنالیز پارامترهای تابلوی یک سهم و از همه اصولی تر بعضی با استفاده از ترکیب این روش ها پیش می فرایند. عده ای نیز با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، به صورت غیرمستقیم از مزایای بورس بهره مند می شوند.

شاخص های بورس چه کمکی به تصمیم گیری در معاملات می نماید؟

اشخاصی که قصد سرمایه گذاری در بورس را دارند، در هر گروهی از موارد فوق که قرار بگیرند، برای درک شرایط کنونی بازار و پیش بینی درست شرایط آینده می توانند از شاخص های بورس استفاده نمایند. هم اکنون بیش از 50 شاخص مختلف در بورس وجود دارد که هر یک اطلاعات مهم و ارزشمندی را از شرایط بازار انعکاس می دهد.

انواع شاخص های بورس

شاخص های بورس در یک تقسیم بندی اولیه در دو گروه شاخص های اصلی و شاخص های صنایع قرار می گیرند. در صفحه اول وبسایت tsetmc.com، اطلاعات مربوط به شاخص های اصلی ارائه شده است. از جمله مهمترین شاخص های اصلی می توان به شاخص کل، شاخص قیمت، شاخص کل هم وزن، شاخص قیمت هم وزن، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم اشاره نمود.

شاخص کل (TEDPIX) یا همان شاخص بورس

شاخص کل یا شاخص قیمت و بازده نقدی که به اختصار TEDPIX نامیده می گردد، پرکاربردترین شاخص میان تحلیلگران بازار سرمایه است. TEDPIX همان شاخصی است که در رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس یاد می گردد. این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت ها و سود نقدی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. به بیان دیگر این شاخص، میانگین بازده سرمایه گذاران در بورس را نمایش می دهد.

در محاسبه شاخص کل، وزن شرکت ها با یکدیگر فرق دارد. هر چه شرکت بزرگ تر بوده و سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشد، تاثیری بیشتری روی تغییرات شاخص کل خواهد داشت. از این رو ممکن است در یک روز با رشد قیمت سهام چند شرکت بزرگ، شاخص کل مثبت گردد، در حالی که تعداد زیادی از سهم های بازار منفی باشند. برعکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد. یعنی شاخص کل طی یک بازه زمانی کاهش یافته باشد، اما قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت های کوچک افزایش داشته باشد.

شاخص قیمت

این شاخص، نشان دهنده سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. تفاوت این شاخص با شاخص کل در این است که در شاخص کل علاوه بر افزایش قیمت سهم، سود نقدی آن ها نیز لحاظ می گردد ولی در شاخص قیمت، سود نقدی لحاظ نمی گردد. مشابه شاخص کل، ارزش شرکت ها مبنای وزن دهی آن ها در این شاخص است و در نتیجه شرکت های بزرگ تأثیر بیشتری بر این شاخص دارند.

شاخص کل هم وزن

شاخص کل هم وزن، مشابه شاخص کل است با این تفاوت که در محاسبات این شاخص، وزن همه شرکت ها یکسان در نظر گرفته می گردد. تحلیلگران برای رسیدن به درک درست تری از شرایط کل بازار، باید شاخص هم وزن را به صورت همزمان با شاخص کل آنالیز نمایند. مثلا اگر در طی یک روز معاملاتی، شاخص کل مثبت و شاخص هم وزن منفی باشد، می توان نتیجه گرفت که شرایط عمومی سهم های بزرگ (که اصطلاحا به آن ها شاخص ساز می گویند) صعودی بوده در حالی که شرایط عمومی بازار نزولی است.

شاخص قیمت هم وزن

شاخص قیمت هم وزن، مشابه شاخص هم وزن است، با این تفاوت که در این شاخص، وزن همه شرکت ها یکسان در نظر گرفته می گردد و شرکت های کوچک و بزرگ تاثیر یکسانی بر شاخص دارند.

شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم

شرکت های بورسی با توجه به معیارهایی مانند اندازه سرمایه شرکت، تعداد سهامداران، شرایط سودآوری و … به دو بازار اول و دوم تفکیک شده اند. شرکت های بورسی که ساختار اقتصادی قوی تری دارند، در بازار اول و سایر شرکت ها، در بازار دوم قرار می گیرند. سرمایه گذارانی که تمایل دارند در شرکت های بازار دوم سرمایه گذاری نمایند می توانند با آنالیز شاخص بازار دوم تصمیمات بهتری اتخاذ نمایند.

سایر شاخص های بورس

در بورس اوراق بهادار تهران، شاخص های دیگری نظیر شاخص صنعت، شاخص آزاد شناور، شاخص قیمت به تفکیک هر صنعت و شاخص 50 شرکت فعال تر وجود دارد. هر یک از این شاخص ها در واقع یک زیر شاخص از کل بازار سرمایه است. برای مشاهده اطلاعات این شاخص ها می توان به وبسایت tsetmc.com مراجعه کرد.

در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد بازار سرمایه کسب کنید، می توانید با مراجعه به وبسایت آموزشی کارگزاری مفید، ضمن دسترسی به 800 مطلب آموزشی، در کلاس ها و دوره های رایگان آموزش بورس شرکت کنید.

منبع: فرارو

به "شاخص های بورس چه کمکی به تصمیم گیری در معاملات می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص های بورس چه کمکی به تصمیم گیری در معاملات می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید