شفاف سازی عملکرد یـاران شـهر

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، بعد از گذشت 4دوره از فعالیت شورایاران بی شک حالا بهترین زمان برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این انجمن های محلی است.

شفاف سازی عملکرد یـاران شـهر

در این میان مردم داوران منصفی هستند برای نقد عملکرد معتمدانی که اگرچه بی چشمداشت در خدمت محله بوده اند، اما مردم به آنها رأی داده و اعتماد نموده اند، باید جوابگوی عملکرد خود باشند.

  • ورزشکاران را دریابید

از پیشکسوتان کشتی ری است و زمانی که به او پیشنهاد عضویت در شورایاری را دادند قبول نکرد چون معتقد است هر کاری تخصص خودش را می خواهد. اعتقاد دارد حتی تمیز کردن یک میز هم احتیاجمند دانش خاص خودش است تا چه رسد به عضویت در یک گروه مردم نهاد که انتظارات مردمی را به دنبال دارد. محمدقاسم اسمی خانی از اینکه شورایاران در 4دوره گذشته در زمینه ورزش و اوقات فراغت جوانان کوشش زیادی ننموده اند گلایه دارد و می گوید: شورایاری یک ظرفیت است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد، اما من در چند سال گذشته ندیدم که شورایاران برای اوقات فراغت بچه های محله کاری نمایند. قشر جوان جامعه آسیب پذیر است و هرکسی در هر جایگاهی باید به این قشر نگاه ویژه داشته باشد. این پیشکسوت کشتی می گوید: امروز همه ما باید به فکر نوجوانان و جوانان باشیم. اگر غفلت کنیم بیراهه های زیادی پیش پای جوانان این مملکت است.

  • امنیت محله ها با مشارکت های اجتماعی

مشارکت های اجتماعی در نهایت امنیت محله ها را به دنبال دارد و باعث کاهش آسیب های اجتماعی می گردد. این را زهرا چیت ساز کارمند اداره ورزش و جوانان شهرستان ری می گوید و اضافه می نماید: شورایاری نمادی از مشارکت اجتماعی مردم است. وقتی چند شورایار در محله حضور داشته باشند تمام نقاط ضعف و قوت محله را رصد می نمایند و هیچ نقطه کوری در محله نخواهد بود تا مورد سوء استفاده افراد ناباب و آسیب دیده اجتماعی قرار گیرد و جوانان محله را به بیراهه ببرد. از نظر چیت ساز علاوه بر ارتقای امنیت محله، احساس نزدیکی به مسئولان دستاورد دیگر یاران شهر است. او می گوید: وجود شورایاران باعث می گردد تا مردم خود را به مسئولان نزدیک احساس نمایند و همین سبب ایجاد آرامش روانی در جامعه می گردد چراکه مردم تصور می نمایند هر مسئله ای را می توانند از طریق شورایاران به اطلاع مسئولان برسانند.

  • خرد جمعی برای اداره محله

راز پیروزیت شورایاران در تصمیم گیری های جمعی است. وقتی خرد جمعی بر محله حاکم باشد، بی شک مسائل آن کمتر خواهد شد. این را حنانه رجبی از ساکنان میدان نارنج می گوید و اضافه می نماید: یک شورایار باید ابتدا مسائل محله را به خوبی درک کند و در گام بعدی آنها را دقیق و روشن به مسئولان انتقال دهد. رجبی معتقد است در گذشته معتمدان محلی بدون هیچ چشمداشتی به مسائل محله ها رسیدگی می کردند و نقش رابط بین مردم و مسئولان را داشتند. حال که این مسئله یک ساز و کاری هم پیدا نموده، طبیعی است که انتظار ما از شورایاران امروز خیلی بیشتر از معتمدان محلی دیروز است. چون معتمدان بدون آنکه مسئولیتی داشته باشند پیگیر کمبودها می شدند و انتظارها از آنها زیاد نبود.

  • این جایگاه ها امانت است

عباس رنجبر

روزهایش را در مغازه ای پر از مهر و تسبیح و سجاده به شب می رساند. همسایه حضرت سیدالکریم(ع) است و زائران آقا از او سوغاتی می خرند. عباس رنجبر معتقد است هیچ جایگاه ای به انسان وفا نمی نماید و هرکسی در هرجایگاهی که قرار می گیرد باید آن را امانت مردم بداند. رنجبر اضافه می نماید: مهم ترین فایده تشکیل شورایاری، ایجاد وحدت رویه و اتحاد بین مردم محله است. به عقیده رنجبر شورایاران باید در همه زمینه ها از جمله مسائل زیست محیطی، اجتماعی، اعتیاد، اعتبارات محلی و... حق مداخله داشته باشند و خود را در مسائل شهری مانند آسفالت معابر و جدول گذاری و... محدود ننمایند.

  • لطفاً جوابگو باشند

سیدباقر هاشمی از کاسبان قدیمی بازار حرم حضرت سیدالکریم(ع) است. درباره شورایاران و شورایاری نه چیزی شنیده و نه چیزی می داند. وقتی برایش شرح می دهیم که شورایاری چیست و شورایار کیست می گوید: فرقی نمی نماید. رئیس جمهورباشی یا نماینده مجلس یا شورایار، در هر جایگاهی که قرار گرفتی، باید جوابگو باشی. جوابگو بودن اصل اول مسئولیت پذیری است. مسئولی که با رأی مردم انتخاب می گردد، به شرط همراهی با شهروندان و پیگیری مسائل آنها، در نزد همه محبوب می ماند. امیدوارم شورایاران در هر حال دغدغه شان حل گرفتاری مردم باشد. هاشمی بر این باور است که داشتن شورایار در محله بد نیست، اما تشکیل شورایاری ها نباید به قیمت قطع ارتباط مردم با مسئولان شهری تمام گردد. مردم باید هر زمان که احساس احتیاج کردند بتوانند با مسئولان در ارتباط باشند.

  • منتظر مسئولان نباشید

ساکن محله سیزده آبان است و ارتباط خوبی با شورایاران دارد. داور باقرزاده می گوید: در محله ما طرح تفکیک پسماندهای خشک خیلی پیروز تر از سایر محله ها اجرا شد و درصد قابل توجهی از اهالی محله پسماندهای تفکیک شده خودشان را به ماشین های بازیافت تحویل می دهند. یکی از دلایل پیروزیت این طرح همکاری شورایاران بود. فعالیت و اطلاع رسانی شورایاران سبب شد تا هم مردم با اطمینان بیشتری همکاری نمایند و هم آموزشگران اداره بازیافت با خیالی آسوده برای ارتباط با مردم وارد محله شوند و مردم را آموزش دهند. این فقط یکی از منافع شورایاری برای اهالی محله بود. شورایاری ظرفیت یاری به حل مسائل محله را دارد. آنها به ویژه باید در زمینه یاری به احتیاجمندان محله فعالیت بیشتری داشته باشند. شورایاران می توانند در زمینه جذب یاری های مردمی برای احتیاجمندان هم نقش مهمی ایفا نمایند. به نظر من شورایاران اگر به واقع احساس مسئولیت می نمایند نباید منتظر مسئولان شهری باشند و بسیاری از مسائل محله را با یاری خود اهالی برطرف و رجوع نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "شفاف سازی عملکرد یـاران شـهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی عملکرد یـاران شـهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید