نوستالژی دوست داشتنی

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، شرکت خودروسازی دوو، سیلو هاچ بک را از روی مدل محصول دیگری، دوو لمانز (Lemans) ساخته است. شرکت خودروسازی کره ای از سال 1994 سیلو را در سه مدل هاچ بک سه در و پنج در، و سدان چهاردر فراوری کرد. شرکت خودروسازی کرمان خودرو، از نیمه دهه 70 شمسی، یعنی 1375، مسئول واردات و مونتاژ این خودرو در ایران بود. پس از ورشکستگی دوو، از سال 1383، فراوری محصولات دوو هم در ایران متوقف شد. حالا 15 سالی از فراوری آخرین دوو در ایران می گذرد. 15 سال پیش، سیلو هاچ بک برای خودش یک خودروی خیلی شیک و خوش قیافه به حساب می آمد و آن موقع به رؤیای بسیاری از جوانان تبدیل شده بود.

نوستالژی دوست داشتنی

روزهای خودروهای کره ای

یک زمانی اوج سقف آرزوهای قشر متوسط جامعه و به ویژه جوانان این بود که دوو زیر پایشان باشد. آن زمانی که دوو وارد ایران شد، خبری از خودروهای رنگارنگ و فول آپشن نبود و در دهه 70 شمسی، داشتن یک دوو، اوج خوشبختی بود. آن زمان خودروی کره ای، خودروی قابل قبولی برای جامعه ایرانی محسوب می شد. هنوز هم که دیگر شرکت خودروسازی دوو فراوریی ندارد و به تاریخ پیوسته، خیلی از ایرانی ها در نوستالژی خود با آن خاطره بازی می نمایند.

عالی به علاوه بخشی از نام مالک

شرکت دوو، یک شرکت با چندین زیرمجموعه است که کیم ووچونگ آن را در سال 1967 تأسیس کرد. دوو درواقع از دو بخش Dae در زبان کره ای به نام عالی و Woo بخشی از نام مالک شرکت، به وجود آمده است. خارج از زیرشاخه های این خودرو مانند وسایل برقی، کشتی سازی و سایر شرکت های زیرمجموعه این شرکت عظیم، این شرکت خودروسازی است که مدنظر ماست. سال 1983 بود که شرکت دوو موتور آغاز به کار کرد. پیش از این، قبل از این که دوو موتور آغاز به کار کند، این شرکت با نام نشنال موتور در سال 1937 آغاز به فعالیت نموده بود. سال 1982 اما کنترل آن به دوو رسید و در سال 83 میلادی هم رسماً کارش را آغاز کرد. اولین محصولی که بعد از تغییرات به وجودآمده در شرکت کره ای طراحی و بعد به بازار وارد شد، دوو سیلو یا دوو لمانس نام داشت. در سال های 1986 تا 1994، دوو نام این خودرو را دوو لمانس گذاشت، بعد اما در بین سال های 1994 تا 1997 با نام دوو سیلو وارد بازار شد. شاید اوج درخشش دوو را بتوان در دهه 90 میلادی دانست. زمانی که این شرکت خودروسازی، با شرکت هایی مانند هوندا سرگرم توسعه فعالیت هایش بود. در سال 1998 بود که دوو ماتیز، یکی از معروف ترین محصولات این شرکت کره ای وارد بازار ایران شد. موفقیت این شرکت، کسب مقام پرفروش ترین شرکت خودروسازی به مدت 4 سال در کره جنوبی بوده است. 1 سال قبل از آغاز سال 2000 اما ورق برگشت و بحران اقتصادی آسیا دامن این شرکت را هم گرفت و بعد از مسائل اقتصادی که پیش آمد، رسماً حیات شرکت خودروسازی دوو در سال 2004، به کلی به انتها رسید.

پیر جوان پسند

اولین نکته ای که باعث جذابیت این خودروی کره ای می گردد، چراغ های بزرگ و خشن جلوی خودرو هستند که با گل گیرهای برآمده و رو به جلویش تناسب خوبی دارد و حس تهاجمی خوبی را به خودرو بخشیده است. در ادامه، خطوط تخت ادامه پیدا می نماید، تا به انتهای خودرو می رسد. زاویه بین صندوق هاچ بک خودرو و ستون انتهای آن است که جذابیت اش را بیش تر نموده است. موتور 1500 سی سی سیلو هاچ بک به اندازه 75 اسب بخار قدرت فراوری می نماید. این خودروی جوان پسند، 4 سیلندر و 8 سوپاپ دارد. هرچند که شرکت خودروسازی کره ای نمونه های دیگری از موتور را فراوری نموده، اما در کل یکی از نقاط ضعف این خودرو، موتور ضعیف آن است. 15 سال پیش که دوو، از سیلو هاچ بک رونمایی کرد، چشم بسیاری از عشاق این خودرو، برق زد. یکی از دلایل آن، امکانات و آپشن های خودرو بودند. شیشه های برقی با کلیدهای برقی، آنتن برقی، کلیدهای برقی درِ باک ازجمله آن ها هستند؛ آپشن هایی که آن زمان خیلی دور از انتظار بود و قشر متوسط جامعه هم دوست دار آن بودند. مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم نور پشت آمپر خودرو کامل به روز، مجهز به سیستم ترمز ABS، تنظیم برقی ارتفاع چراغ های جلوی خودرو و تهویه مطبوع دستی ازجمله آپشن های هیجان انگیز این خودروی هاچ بک پیر در روزگار جوانی است. در حال حاضر بیش تر دوو سیلوهای موجود در بازار را که خریدوفروش می شوند، صندوق دارها تشکیل می دهند؛ هرچند به هرحال مدل هاچ بک هم پیدا می گردد. با توجه به تعطیلی شرکت خودروسازی دوو، این روزها دسترسی به قطعات آن مشکل شده است.

منبع: دیوار

به "نوستالژی دوست داشتنی" امتیاز دهید

1 کاربر به "نوستالژی دوست داشتنی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوستالژی دوست داشتنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید