واگذاری ARM به انویدیا با مانعی تازه روبه رو شده است

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، سال گذشته انویدیا و Soft Bank-مالک شرکت ARM-بر سر انتقال مالکیت ARM در ازای پرداخت 40 میلیارد دلار به توافق رسیدند. اما از آن موقع، نهادهای نظارتی در کشورهای مختلف در این زمینه وارد عمل شده اند. بعد از اقدامات اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا، حالا کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FTC) با ثبت یک شکایت می خواهد جلوی این انتقال مالکیت را بگیرد.

واگذاری ARM به انویدیا با مانعی تازه روبه رو شده است

در بیانیه FTC آمده که این سازمان نگران بروز رفتارهای ضدرقابتی در صورت عملی شدن این انتقال مالکیت است و همین حالا هم این صنعت با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می نماید. نگرانی اصلی FTC این است که انویدیا در صورت تصاحب ARM، به جزئیات قراردادهای امضا شده با دیگر شرکت ها دسترسی پیدا می نماید و از این طریق می تواند از استراتژی ها و نقاط ضعف رقبای خود باخبر گردد. علاوه بر این، اگر انویدیا به این نتیجه برسد قدرت رقبا به طور قابل توجهی رو به افزایش است، می تواند دسترسی آن ها را به تکنولوژی های شرکت ARM محدود کند.

طی ماه های گذشته شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و کوالکام از این قرارداد ابراز نگرانی نموده اند. در ابتدا گفته می شد این قرارداد تا انتهای 2022 نهایی خواهد شد ولی حالا با شکایت FTC، معلوم نیست که پایان این قرارداد چه می گردد.

برای افرادی که با اهمیت شرکت ARM آشنا نیستند باید بگوییم که تقریبا تمام تراشه های موجود در گوشی های هوشمند از معماری این شرکت بهره می برند. بعضی شرکت ها مانند اپل، این طرح ها را با توجه به نیازهای خود به طور گسترده تغییر می دهند. اما مثلا تراشه های ساخت کوالکام، سامسونگ و مدیاتک تا حد زیادی از همان طرح های آماده استفاده می نمایند.

اهمیت ARM به صنعت موبایل محدود نمی گردد و در زمینه سرور و دیتاسنترها هم نقش مهمی را ایفا می نماید. اپل هم بعد از سال ها استفاده از معماری ARM برای گجت های مختلف خود، از سال گذشته بهره گیری از این معماری را برای کامپیوترهای خود شروع نموده است. از جمله مزایای این معماری می توانیم به توان پردازش بالا و مصرف انرژی پایین اشاره کنیم که همین موضوع به نقاط قوت کامپیوترهای تازه اپل تبدیل شده اند. اگرچه کوالکام هم تراشه های مبتنی بر معماری ARM را برای لپ تاپ های ویندوزی ارائه می نماید، اما در برابر چیپست های اپل حرف زیادی برای گفتن ندارند.

با توجه به همین شرایط، ARM در زمینه تراشه های صنایع مختلف قدرت بسیار زیادی دارد و طی این سال ها همیشه به عنوان یک شرکت بی طرف با شرکت های مختلف همکاری نموده است. به همین دلیل شرکت ها نسبت به واگذاری ARM به انویدیا به شدت نگران هستند زیرا می گویند چنین کاری قدرت انویدیا را تا حد زیادی افزایش می دهد و می تواند از این قدرت به عنوان اهرم فشار بهره ببرد.

در هر صورت این قرارداد در کشورهای مختلف حساسیت های زیادی را ایجاد نموده و اگرچه مدیرعامل انویدیا بارها اعلام نموده که استقلال ARM را حفظ می نماید، اما باید ببینیم در نهایت سرنوشت این واگذاری 40 میلیارد دلاری به کجا می رسد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "واگذاری ARM به انویدیا با مانعی تازه روبه رو شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واگذاری ARM به انویدیا با مانعی تازه روبه رو شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید