نگهداری داده ها در کشور میسر شد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، یک مرکز داده عظیم با استفاده از به روزترین فناوری های دنیا به تازگی از سوی بخش خصوصی (اپراتور دوم) با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. از سوی دیگر سازمان فناوری اطلاعات قرار است مراکز داده در کشور را رتبه بندی کند.

نگهداری داده ها در کشور میسر شد

با مطرح شدن این دو موضوع به سراغ کارشناسان حوزه فاوا رفتیم و درباره ایجاد مرکز داده جدید و طرح رتبه بندی مراکز داده در کشور این سؤال ها را مطرح کردیم که ایجاد و راه اندازی مراکز داده جدید چقدر مورد احتیاج کشور است و اینکه رتبه بندی مراکز داده ها چه پیامدهای مثبتی دارد باید در بحث رتبه بندی مراکز داده به چه عواملی توجه کرد؟

احتیاج مبرم اقتصاد دیجیتال

راه اندازی دیتاسنتر و مرکز داده جدید از سوی بخش خصوصی اقدام مثبتی است چون از آنجایی که جهان به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت است از این رو راه اندازی مراکز داده جدید جزو زیرساخت های اصلی برای توسعه کسب وکارهای مجازی محسوب می گردد.

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان مطلب فوق به ایران گفت: در عصر کنونی به توسعه زیرساخت ها از جمله مراکز داده احتیاج مبرم داریم و وجود این مراکز منجر به توسعه کسب و کارهای الکترونیکی می گردد.

هاشمی گلپایگانی اضافه کرد: با راه اندازی این زیرساخت ها فعالان برای ارائه خدمات داخلی به مراکز داده خارجی احتیاجی ندارند اما برای ارائه خدمات روی بستر فضای مجازی بخصوص در عرصه بین المللی به زیرساخت های kdc احتیاج داریم.این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است وجود چنین مراکز داده ای می تواند در هزینه های کسب و کارهای الکترونیکی به میزان زیادی صرفه جویی ایجاد نموده و تسهیل کند.

وی در ادامه به موضوع رتبه بندی دیتاسنترها یا همان مراکز داده اشاره و آن را یکی از طرح های خوب مطرح کرد و گفت: ضابطه ها و استانداردهای بخصوص امنیتی این مراکز باید همه رعایت شده و از نظر فنی، طراحی و... مجوز برای آنها صادر گردد. رگولاتوری باید ضوابط فنی و نظارتی خوبی را برای این مراکز داده تدوین کند.

هاشمی گلپایگانی اضافه کرد: قطعاً تعیین استانداردها، کار آسانی نیست و احتیاجمند یک تیم تحقیق و توسعه قوی است و این تیم باید دائماً فناوری های نوین را چک کند. باید ضوابط فنی بدرستی بازتعریف و به روزرسانی گردد و تمام این موارد تدوین شده وعاملی برای ارائه مجوز به مراکز داده گردد.

این استادیار گروه آی تی دانشگاه امیرکبیر معتقد است دولت باید عرصه را برای فعالان این حوزه باز کند و فقط به چند مرکز داده بسنده نکند. از سوی دیگر باید اجازه داد تا نوآوری در این حوزه ایجاد شده و رقابت شکل بگیرد تا هم ارائه دهنده و هم گیرنده ها بدرستی منافع کسب نمایند.

وی در ادامه گفت: باید نیم نگاهی نیز به منطقه داشته باشیم تا با ایجاد مراکز داده بیشتر با ارائه خدمات صادرنماینده باشیم و درآمد کسب کنیم، چرا که کشور ما پتانسیل خوبی از منظر فنی، اجرایی و عملیاتی و حتی اکادمیک و تحقیق و توسعه دارد و می توانیم با نیروهای فعال، این حوزه را فعال تر از قبل کنیم.این استاد دانشگاه اعتقاد دارد رتبه بندی ها باید ضابطه مند گردد و سلیقه ای اجرا نگردد و بهتر است به جای رتبه دادن مقیاس تعیین کنیم. باید قاعده های تعیین شفاف و قابل اندازه گیری مبتنی بر کمیت ها تعریف گردد تا در این میان اجحافی صورت نگیرد و بر این اساس بتوانیم رتبه بندی مناسبی داشته باشیم البته در این میان رضایت مشتریان و کسانی که از این خدمات استفاده می نمایند، نیز باید ملاک قرار بگیرد.

نگهداری داده ها در کشور

سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات نیز معتقد است با توجه به اینکه مراکز دیتای انگشت شماری در کشور وجود دارد، راه اندازی مراکز داده از احتیاجهای امروز است و باید با راه اندازی مراکز بیشتر اطلاعات در داخل کشور نگهداری گردد.تقوی به ایران گفت: آنچه بعد از کمیت اهمیت دارد، بحث کیفیت مراکز داده است، چرا که چند سال پیش مطالعاتی درباره سایت های برتر کشور انجام شد تا تعیین گردد چند درصد مراکز داده در داخل کشور واقع شده است. نتایج این تحقیقات نشان داد که 70 درصد سایت ها مراکز داده شان در خارج از کشور یعنی آلمان، امریکا و کانادا واقع شده است و وقتی علت را آنالیز کردیم، تعیین شد که کیفیت، قیمت و پشتیبانی مراکز داده در خارج از کشور بهتر از داخل کشور است.

وی اضافه کرد: البته در چند سال اخیر به دلیل تحریم ها، بسیاری از سایت ها داده های خود را از دست دادند و همچنین افزایش قیمت دلار باعث شد تا بسیاری از سایت ها داده های خود را به داخل کشور منتقل نمایند ولی هنوز مراکز داده های داخلی بخصوص مراکز قدیمی دارای کیفیت خوبی نیستند.

این کارشناس فناوری اطلاعات معتقد است برای ارتقای کیفیت و حتی کاهش هزینه ها این بازار احتیاج به رقابت دارد و این رقابت با افزایش کمی و کیفی مراکز داده و با رتبه بندی آنها ایجاد می گردد.

تقوی گفت: پیش از این سازمان فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی به دنبال رتبه بندی مراکز داده و در پی اجرایی کردن ارائه مجوز به مراکز داده بودند، چرا که بجز چند مرکز داده بیشتر مراکز بدون مجوز فعالیت می کردند و وقتی به هر دلیلی داده های شرکت ها یا سایت ها از بین می رفت شرکت مربوطه جوابگو نبود و حتی صاحب داده نیز نمی دانست به کجا باید شکایت کند.

وی با بیان اینکه رتبه بندی مراکز داده اقدام خوبی است، اضافه کرد: ولی رتبه بندی به تعریف شاخص هایی دقیق و نظارت احتیاج دارد تا ضمن ایجاد رقابت، مشتری مداری نیز شکل بگیرد. اگر تعداد مراکز داده افزایش یابد، نه تنها شرکت ها کیفیت مراکز داده را بالا می برند، بلکه سعی می نمایند با هزینه مناسب خدمات ارائه دهند. از سوی دیگر در زمینه پشتیبانی ها نیز جوابگو خواهند بود.

وی به رعایت شاخص امنیتی نیز اشاره نمود و گفت: باید مراکز داده حداقل های تعریف شده را رعایت نمایند و اگر از این حد گذشت درباره رتبه بندی اقدام نمایند اگر مراکز داده ای حداقل ها را نداشت نباید مجوز دریافت نموده و حتی اگر بعد از نظارت تعیین شد حداقل ها را ندارد، مجوزش باطل گردد.

محمدعرفان شمسی مسئول تیم رایانش ابری ابر آروان نیز به ایران گفت: ساخت زیرساخت های فناوری اطلاعات در بحث تحریم ها مثمرثمر خواهد بود و باعث می گردد داده ها در کشور باقی بماند.

شمسی اضافه کرد: باید توجه کرد که ایزوله کردن کشور در این حوزه آسیب فراوانی به اکوسیستم می زند. این اصل که باید برای مواقع ضروری و بر اساس اصل پدافند غیرعامل، امکانات مناسب داخلی را فراهم کنیم، شکی وجود ندارد اما ما به عرصه حوزه بین الملل نیز احتیاج داریم و تنها با اتکا به داخل نمی توانیم کارهای خود را پیش ببریم.

این فعال حوزه رایانش ابری اعتقاد دارد سازمان صنفی در مورد رتبه بندی دیتاسنتر ها نیز کوشش های خوبی را انجام داده است که یاری می نماید دیتاسنترهای داخلی از حداقل استانداردها برخوردار باشند.شمسی گفت: البته باید گفت بسیاری از شرکت های عظیم فضاهایی را به عنوان دیتاسنتر به مشتریان اجاره می دهند که با توجه به استانداردها، در حد اتاق سرور نیز دسته بندی نمی شوند، چه برسد به دیتاسنتر. در این رتبه بندی هر چه قدر استاندارد های سختگیرانه تر و به روز تری لحاظ گردد، در مجموع به بهبود فضای زیرساختی کشور یاری خواهد نمود.

نیم نگاه

عظیمترین مرکز داده اپراتور دوم در راستای تأمین زیرساخت های اطلاعاتی مورد احتیاج برای ارائه خدمات عمومی در کشور و اجرای تکالیف مندرج در اسناد بالادستی شبکه ملی اطلاعات، برای اهداف و برنامه های شبکه ملی اطلاعات و در چارچوب سند معماری و طرح کلان این شبکه راه اندازی شد. این حرکت گام بلندی در راستای دستیابی به هدف توسعه محتوا و خدمات داخلی و کسب 70درصدی آن از سبد مصرفی کاربران است. این مرکز داده 400 رکی که با سرمایه گذاری 1100 میلیارد تومانی ایجاد شده، ظرفیت مراکز داده کشور را تا 25 درصد افزایش می دهد. جلوگیری از خروج اطلاعات از کشور و تأمین استقلال در فضای مجازی از دیگر کارنمودهای این مرکز عظیم داده ای است. این مرکز داده عظیم بخش خصوصی که در کمتر 9 ماه راه اندازی شده، حدود 4500 سرور جدید با قابلیت میزبانی بیش از 40 هزار سرور مجازی با کاربری های گوناگون در محیط ابری دارد که به ظرفیت اپراتور دوم و شبکه ملی اطلاعات اضافه نموده می گردد.

منبع: ایران آنلاین

به "نگهداری داده ها در کشور میسر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری داده ها در کشور میسر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید