گران ترین شهاب سنگ روی زمین که برای 80هزار سال تکان نخورده است!، عکس

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، شهاب سنگ هوبا، بزرگترین شهاب سنگ دست نخورده با وزن حدود 60 تن است که بر روی زمین یافت شده است.

گران ترین شهاب سنگ روی زمین که برای 80هزار سال تکان نخورده است!، عکس

به گزارش خبرگزاری وبلاگ بلاگ پو ، این شهاب سنگ در سال 1920 در مزرعه ای به نام هوبا وست، واقع در 19 کیلومتری غرب گروتفونتین در شمال نامیبیا کشف شد. شهاب سنگ هوبا کمتر از 80.000 سال پیش از آسمان سقوط کرد و از آن موقع هرگز جابجا نشده است.

این شهاب سنگ به وسیله کشاورزی با نام Jacobus Hermanus Brits کشف شد که متوجه سنگ سیاه عجیبی شد که به وسیله سنگ آهک سفید احاطه شده بود. بریتانیایی ها تکه ای از سنگ را جدا کردند و به دفتر شرکت آفریقای جنوبی در گروتفونتین بردند و در آنجا به عنوان یک شهاب سنگ شناسایی شد.

حفاری اطراف صخره نشان داد که تنها قسمت کوچکی از آن بالای زمین بوده است. با حذف خاک بیشتر، میزان بزرگ سنگ آشکار شد. به علت موقعیت دوردست شهاب سنگ، وجود آن تا سال 1929 که ستاره شناس هلندی آمریکایی ویلم لویتن مقاله ای در خصوص آن برای یک روزنامه آفریقای جنوبی نوشت، فراگیر نشد.

شهاب سنگ هوبا تقریباً مستطیل شکل است که بالای آن صاف است. عرض آن حدود 2.7 متر است. از آنجایی که بخش زیادی از آن از برخورد با جو زمین جان سالم به در برده است، احتمالاً شهاب سنگ هوبا با زاویه کم وارد جو زمین شده و با سرعت نسبتاً کم و کمتر از چند صد متر در ثانیه به زمین برخورد نموده است. این برخورد احتمالا تنها یک دهانه کوچک به قطر 20 متر و عمق حدود 5 متر تشکیل داده است که به سرعت فرسایش یافته است.

شهاب سنگ هوبا به عنوان بزرگترین قطعه آهن طبیعی روی زمین در نظر گرفته می گردد. ترکیب آن در واقع حدود 82.3 درصد آهن، 16.4 درصد نیکل و 0.8 درصد کبالت است. وزن این شهاب سنگ زمانی به 66 تن می رسید، اما دانشمندان و شکارچیان در طول سال ها تکه هایی از آن را از بین برده اند.

منبع: britannica

227227

منبع: خبرآنلاین

به "گران ترین شهاب سنگ روی زمین که برای 80هزار سال تکان نخورده است!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین شهاب سنگ روی زمین که برای 80هزار سال تکان نخورده است!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید