آشنایی با مخاطرات سفر در مناطق مرتفع و پردرخت

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، آشنایی با مخاطرات احتمالی و نکات ایمنی، سفر لذت بخش تری را برای شما فراهم می نماید؛ به همین دلیل به سراغ یکی از مربیان امداد کوهستان هلال احمر رفته ایم تا شما را با ضروریات سفر و گردش در جنگل آشنا کنیم.

آشنایی با مخاطرات سفر در مناطق مرتفع و پردرخت

به گزارش، سفر بهترین ابزار برای رسیدن به آرامش ذهنی و بدنی است و یک سفر خوب و ایمن می تواند چندین برابر انسان را برای رویارویی با مسائل پیش روی زندگی در سال جدید آماده تر کند. برای سفر گزینه های مختلفی پیش روی شما است.

اگر اهل رفتن به طبیعت هستید، احتمالا به سمت مناطق کوهپایه ای، کوهستانی و جنگلی می روید. احتمالا زمانی که در مناطق کوهستانی توقف نموده اید، دلتان بخواهد به صورت تفریحی و دسته جمعی تا ارتفاعی هر چند کوتاه صعود کنید یا اگر در کنار جاده های جنگلی در نوار شمالی کشور در حال استراحت هستید، قدم زنان به سمت جنگل و لابه لای درختان بروید، بی خبر از آن که ممکن است حوادثی به یک باره برای شما پیش بیاید.

چه در ارتفاع باشید چه بر روی زمین احتمال خطر همواره وجود دارد؛ شاید پایتان پیچ بخورد و از ارتفاع سقوط کنید یا میان درختان جنگل گم شوید و نتوانید راه خود را پیدا کنید. هر لحظه ممکن است با مخاطراتی روبه رو شوید. بهترین کار این است که پیش از آن که بار سفر را ببندید، اطلاعات مورد احتیاج را برای برخورد با اتفاقات احتمالی به دست آورید.

آشنایی با مخاطرات احتمالی و نکات ایمنی، سفر لذت بخش تری را برای شما فراهم می نماید؛ به همین دلیل به سراغ پیمان یاوری یکی از مربیان امداد کوهستان هلال احمر رفته ایم تا با ضروریات سفر و گردش در جنگل و مناطق کوهستانی آشنا شویم. اگر گذرتان به مناطقی می افتد که کوه یا جنگل دارد، خواندن این مطلب برایتان خالی از لطف نیست.

با برنامه ریزی قبلی مقصد مورد نظر را انتخاب کنید. قبل از ترک خانه تمامی وسایل غیرضروری الکتریکی و گرمازا را خاموش کنید. از بسته بودن در و پنجره های منزل اطمینان کامل حاصل نموده و کلید خانه و شماره تماس را به سرایدار یا شخص قابل اطمینان بسپارید تا هنگام وقوع حادثه احتمالی بتوان از آن استفاده کرد. هنگام رانندگی در جاده مواظب ابراز احساسات و شیطنت های بچه ها خود باشید.

چنانچه برای گردش قصد رفتن به کنار رودخانه ها و نهر های پرآب را دارید، حتما به اندازه کافی از جریان شدید رودخانه ها فاصله گرفته و مراقب بچه ها نیز باشید.

در صورت برپا کردن خیمه و چادر مراقب باشید محل استقرار اجاق ها و چراغ های خوراک پزی به دور از خیمه باشد، همچنین جهت باد را نیز در نظر داشته باشید.

گروهی از بیماری ها مانند مالاریا به وسیله حشرات و کنه ها منتقل می شوند، پس حشره کش ها را همراه خود داشته باشید.

هنگام راهپیمایی در مناطق جنگلی، دست ها و پا های خود را بپوشانید.

برای خواب در طبیعت و مناطق جنگلی، استفاده از پشه بندی که آغشته به حشره کش است، می تواند فکر خوبی باشد.

در صورتی که قصد رفتن به بالای تپه یا کوه را دارید، با احتیاط حرکت کنید و مراقب بچه ها باشید.

از روشن کردن آتش در زیر دکل های فشار قوی برق خودداری کنید.

از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی و در زیر درختان جدا خودداری کنید.

از نزدیک شدن به حیوانات اهلی و وحشی خودداری کنید و به آن ها غذا ندهید.

ته سیگار روشن خود را هنگام رانندگی در جاده روی شاخ و برگ درختان نیندازید، چون باعث آتش سوزی جنگل می گردد.

به همراه داشتن یک دستگاه خاموش نماینده آتش و کیف یاری های اولیه برای استفاده در شرایط اضطراری لازم است.

پیش از ترک طبیعت، زباله های خود را داخل کیسه ریخته و از رها کردن آن ها در محیط خودداری کنید.

اگر توسط یک حیوان گزیده یا خراشیده شدید، سریعا به نزدیک ترین محل درمانی مراجعه کنید.

در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره 112 سازمان امدادونجات تماس بگیرید یا به نزدیک ترین پست امدادی مراجعه کنید.

حمله حیوانات در طبیعت پدیده ای است که به ندرت پیش می آید. اگر فردی در برخورد با حیوانات آسیب دیده باشد معمولا مقصر اصلی خود او بوده است. حیوانات در طبیعت از تجمعات انسانی دوری می نمایند، مگرآنکه فردی خود عامل تنش با جانوران باشد. پس واهمه ای از این قضیه نداشته باشید. برای برخورد با گزش و نیش حیوانات در طبیعت و در مناطق جنگلی، بهتر است پیش از رفتن به این مناطق نحوه یاری های اولیه در این رابطه را بیاموزید. اما اگر با اقدامات اولیه در این شرایط آشنایی ندارید، فورا با اورژانس تماس بگیرید و توضیح حال را بدهید تا بتوانند شما را هدایت نمایند.

از موارد بسیاری که معمولا در ایام تعطیلات شاهد آن هستیم، گم شدن در مناطق جنگلی است، زیرا جهت و دید در این مناطق نامشخص است و گردشگرانی که منطقه را نمی شناسند تصور می نمایند که فاصله چندانی با جاده ندارند و پس از 50 تا 100 متر اول چهره جنگل تغییر می نماید و تصویری که می بینند با آن چه که در ذهن داشته اند متفاوت است، در نتیجه نمی توانند جهت برگشت را پیدا نمایند؛ بنابراین اگر قصد سفر و تفریح در مناطق جنگی را دارید حتما مراقب خود باشید تا در دل جنگل گرفتار نشوید. اما اگر نتوانستید به هر شکلی جهت را پیدا کنید فورا با نیرو ها تماس بگیرید.

چنانچه وارد جهت های خطا نشده باشید و امکان آنتن دهی گوشیتان وجود داشته باشد به راحتی می توانید درخواست یاری کنید. نیرو های امدادی می توانند به وسیله گوشی شما را ردیابی و محلتان را پیدا نمایند. بهترین راه برای پیشگیری از این اتفاقات این است که با راهنما های محلی به این مناطق بروید.

اگر در مناطق پای کوهی و صخره ای توقف و قصد بالا رفتن از شیب ها و صخره ها را دارید، توجه داشته باشید که همواره پایین آمدن از آن پنج برابر سخت تر از صعود است. ممکن است نتوانید جهت مناسب برای بازگشت را پیدا کنید. در نتیجه به بالا رفتن ادامه دهید و در صخره ها گیر کنید.

بیش از توان خود در محیط های طبیعی پیشروی نداشته باشید.

هیجان زدگی در محیط های طبیعی بدون خسارت باقی نمی ماند بنابراین مراقب خانواده و افراد همراه خود باشید.

تجهیزات و لوازم مناسب با محل را همراه خود داشته باشید.

پیش از رفتن به نواحی جنگلی یا کوهستانی، نقشه منطقه را دانلود نموده و در گوشی خود داشته باشید. در اینترنت سرچ کنید و از ویژگی های جهت خود آگاه شوید.

حتما آب به مقدار یک ونیم لیتر برای هر فرد با خود ببرید.

جهت را حتما باید از قبل بشناسید و پیش از حرکت به وسیله اینترنت نقشه منطقه را چک کنید. اگر قصد دارید در جهت های کوهستانی و جنگلی حرکت کنید، از راهنما های آشنا به محل یاری بگیرید. توجه داشته باشید که به نرم افزار های موبایلی نمی گردد اتکا کرد، زیرا امکان تمام شدن شارژ گوشی و دسترسی نداشتن به اینترنت وجود دارد. حتی تیم های حرفه ای نیز تنها با داشتن نرم افزار های تلفن همراه به این جهت ها نمی روند و نقشه های دستی، قطب نما و جی پی اس های حرفه ای و دیجیتال همراه دارند.

مهمترین خطایی که معمولا در ذهن عامه مردم وجود دارد این است که فکر می نمایند کهنه ترین لباس ها و کفش های نامناسب خود را باید برای کوهنوردی و طبیعت گردی استفاده نمایند، در صورتی که این فعالیت ورزشی در یک سالن و محیط سرپوشیده و بسته نیست که در آن همه امکانات شهری از اورژانس، حمل ونقل آسان و بیمارستان فراهم باشد. در طبیعت شما از همه جا قطع ارتباط می کنید، ممکن است موبایل شما آنتن ندهد یا تا رسیدن نیرو های امدادی حتی قوی ترین و حرفه ای ترین ها زمان زیادی طول بکشد، تا به محل شما برسند.

حتی اگر یک برنامه تفریحی ساده نیز در نظر دارید، باید حداقل امکانات و پوشاک گرم متناسب با فصل بهار که به روز های آفتابی آن نیز نمی توان اعتماد کرد، همراهتان باشد. خصوصا باید توجه ویژه ای به بچه ها و افراد سالخورده خانواده داشته باشید.

قبل از رفتن به این جهت ها به نزدیکانتان اطلاع دهید پیگیر شما باشند تا اگر اتفاقی برایتان افتاد بتوانند با نیرو های امدادی تماس بگیرند.

کفش های مناسب کوهپیمایی باید حداقل یک بنیه قوی و مناسب داشته باشند تا بر روی سنگ و زمین های خشن مقاومت نمایند، کف آن ها به گونه ای باشد که سُر نخورد، مچ پا را در مقابل پیچ خوردن ها و دررفتگی های احتمالی محافظت کند. کفش باید جنس راحتی داشته باشد تا پستی و بلندی های زمین به پا فشار نیاورد.

پوشاک مناسب مناطق کوهستانی و محیط های طبیعی به سه دسته تقسیم می شوند. لایه اول زیرپوش هایی هستند که جاذب رطوبت باشند. لایه دیگر پوشاک ضخیم و گرم هستند که شامل لباس های بافت، کلاه و دستکش و سایر لباس های گرم نماینده می شوند. درنهایت لایه سوم که ضد آب و باد هستند. اگر به منطقه ای می روید که احتمال بارش در آن وجود دارد حتما باید این قسمت از لباس ها را همراه داشته باشید. بسته به این که به کدام مناطق سفر می کنید همراه داشتن وسایل و پوشاک مناسب، متفاوت است.

بسیار پیش می آید که در مناطق مختلف با هوای آفتابی هستید بی خبر از آن که در ارتفاعات بالاتر بارش های سیل آسایی درحال وقوع است و در همان دره و منطقه جنگلی که هستید یکباره آب خروشانی راه می افتد که داخل خود گل و لای و درختانی را حمل می نماید و امکان هیچ گونه فراری را برای شما نمی گذارد. توصیه می گردد در فصل هایی که امکان چنین بارش هایی وجود دارد خصوصا در بهار، در محیط های دره ای و سیلابی قرار نگیرید. این اتفاق حتی ممکن است در جاده های روستایی و فرعی که در کنار رودخانه های فصلی قرار گرفته اند نیز اتفاق بیفتد.

منبع: شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آشنایی با مخاطرات سفر در مناطق مرتفع و پردرخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مخاطرات سفر در مناطق مرتفع و پردرخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید