الکترو اسموک و یا دستگاه ترک سیگار چیست؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، الکترو اسموک چیست؟ دستگاه ترک سیگار الکترو اسموک دستگاهی است که جدیدترین روش ترک سیگار محسوب می گردد. ولی تحقیقات نشان داده عوارض خطرناک تری نسبت به دیگر راههای ترک سیگار دارد.

الکترو اسموک و یا دستگاه ترک سیگار چیست؟

وبلاگ بلاگ پو | سرویس سلامت - ترک سیگار کار بسیار مهم و با ارزشی است زیرا اگر تنها 30 درصد از مرگ و میر های سرطان ناشی از استعمال دخانیات باشد، براحتی می توان آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش داد. برای ترک سیگار راه ها و روش های زیادی پیشنهاد می گردد مانند ترک سیگار با داروی گیاهی و یا ترک سیگار به وسیله داروهای شیمیایی، اما چند وقتی است بسیاری از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در ادامه تبلیغات مضر خود به سراغ تعریف و تمجید از الکترو اسموک رفته اند که با نام های سیگار الکترونیکی و دستگاه ترک سیگار در فضای اینترنت مشهور است. اما آیا استفاده از این دستگاه ها ایمن است؟

در این مطلب بخوانید:

  • الکترو اسموک چیست و چگونه کار می نماید؟
  • اجزا و بدنه دستگاه ترک سیگار
  • عوارض سیگارهای الکترونیکی چیست؟
  • سیگار های بدون دود

الکترو اسموک چیست و چگونه کار می نماید؟

سیگار الکترونیکی و یا الکترو اسموک اولین بار در سال 2003 و در کشور چین فراوری شد، اما امروزه در نقاط مختلف دنیا فروخته می گردد و میلیون ها مصرف نماینده دارد. در کشورهای مختلف، قوانین متفاوتی در خصوص فروش و استفاده از سیگارهای الکترونیکی وضع شده است. این به اصطلاح دستگاه ترک سیگار که Crown7 نام دارد، شبیه به اتوماتیک بوده و و از یک باتری، یک دستگاه بخارساز، ماده معطر و ماده گلیکول پروپلین تشکیل شده و بدون مواد شیمیایی، سمی و سرطانزا است. در این سیگار الکترواسموک کپسولی نصب شده است که محتوی نیکوتین بوده و قابلیت شارژ دارد. این کپسول شبیه به فیلترهای کوچکی است که به جای اینکه نیکوتین را بسوزاند، بخار آب فراوری می نمایند.

این دستگاه های ترک سیگار که در سال 2004 ساخته شدند نه حاوی CO2 بودند و نه قطران، دود نمی کردند ولی در عین حال حاوی نیکوتین بوده و فردی که از آن استفاده می کرد، اسانس خوشبو نماینده ای را می بلعید. این سیگار کاملا شبیه به سیگار معمولی است و فردی که آن را می کشد به وسیله فیلتر الکترو اسموک نیکوتین را وارد بدن خود نموده و سر سیگار نیز به صورت الکترونیکی قرمز می گردد. مصرف نمایندگان این دستگاه ترک سیگار ، احتیاجی به روشن کردن آن ندارند، فقط کافی است مصرف نمایندگان به این سیگارها پک بزنند. این سیگار دودی را فراوری نمی نماید و در عوض، غباری داغ و صاف را به صورت مه فراوری می نماید که این غبار توسط شش ها جذب می گردد.

اجزا و بدنه دستگاه ترک سیگار الکترو اسموک

اجزا و تشکیلات دستگاه های ترک سیگار بدین صورت است که لامپ LED تعبیه شده در جلوی الکترو اسموک هنگام استفاده فرد به آرامی روشن می گردد. روشن شدن لامپ به آرامی صورت می گیرد و به آرامی نیز خاموش می گردد. در این دستگاه باطری وظیفه تامین انرژی الکتریکی و پاک را برای عملکرد دستگاه دارد. شارژ دستگاه برای 2 ساعت استفاده معمول است. میکروپروسسور دستگاه وظیفه تنظیم عملکرد لامپ LED دستگاه و مگنت را به عهده دارد. سنسور تعبیه شده در دستگاه وظیفه شناسایی عمل استعمال توسط فرد و ارسال دستورات الکتریکی به میکروپروسسور را دارد. مگنت وظیفه تبدیل آب دهان فرد و نیکوتین مایع موجود در فیلتر را به بخار آب و نیکوتین دارد. فیلتر حاوی نیکوتین محلول در پروپیلن گلیکول (Propylene Glycol) است و پایه اصلی واکنش آب و نیکوتین محسوب می گردد.

عوارض سیگارهای الکترونیکی چیست؟

سازمان بهداشت دنیای اعلام می نماید استفاده از دستگاه ترک سیگار الکترونیکی، روش مناسبی برای ترک سیگار نیست؛ همچنین این نوع سیگار ها محصولی تایید شده برای مقابله با نیکوتین نیستند. سازمان بهداشت دنیای هیچ مدرک معتبری برای تایید کیفیت محصولات و تاثیر گذاری دستگاه های ترک سیگار ندارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده از این سیگار را خطرناک اعلام نموده و دستور عدم صدور مجوز ورود و عرضه در داخل کشور از سوی تمام ارگان های ذیربط اعلام شده است. آنالیز هایی که بر روی سیگار الکترونیکی و یا دستگاه های ترک سیگار اجرا شده، نشان می دهد این سیگار حاوی ماده شیمیایی است که به صورت اسپری وارد دهان مصرف نماینده می گردد.

الکترواسموک نیز مثل سایر مواد دخانی خاصیت اعتیاد آور و بیماری زایی دارد و صنایع دخانی سعی می نمایند با انواع ترفند ها و شیوه ها بازار مصرف محصولات خود را رونق دهند. نکته قابل توجه دیگر این است که اگر در خصوص سیگار های معمولی مردم بعد از 30 تا 40 سال مصرف، دچار سرطان می شدند، در خصوص این سیگار ها باید گفت که مردم بعد از 5 سال مصرف دچار این بیماری خواهند شد. اداره غذا و داروی آمریکا درباره امکان خطرناک بودن سیگار های الکترونیکی هشدار می دهد. به گفته کارشناسان این محصول هنوز به تائید اداره غذا و داروی آمریکا نرسیده است و به صورت غیر قانونی وارد بازار آمریکا می گردد.

سیگار های بدون دود

اخیرا در کشور ژاپن با توجه به قوانین وضع شده در خصوص سیگار کشیدن در مکان های عمومی سیگارهای بدون دود فراوری شده است. این سیگار که ZERO STYLE MINT نام دارد هیچ گونه دود و خاکستری ندارد زیرا اصلا نمی سوزد و وقتی فرد سیگاری آنها استفاده می نماید به داخل یک استوانه پلاستیکی فشرده شده و عطر تنباکو وارد شش فرد می گردد. در فیلتر این سیگار بی دود مقادیری بسیار اندک نیکوتین به کار رفته است تا به وسیله پک زدن وارد ریه ها گردد و از هر نخ آن می توان به مدت دوازده ساعت استفاده کرد.

پزشکان در آمریکا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که سیگار کشیدن بدون دود هرگز نمی تواند فرد سیگاری را از آثار منفی سیگار دور کند بلکه باعث اعتیاد آن ها به این گونه سیگارها می گردد.

و اما کلام آخر!

تبلیغاتی که شبکه ها و سایت ها برای دستگاه های ترک سیگار با این عنوان و متن است: این دستگاه همانند سیگارهای معمولی سیگاری ها را تحریک می نماید و می تواند به صورت سالم و بدون خطر احتیاج آنها را به دود برآورده کند و آنها را شاد و ریلکس کند اما یکسری تفاوت هایی با سیگارهای معمولی دارد از جمله اینکه قابل اشتعال نیست و هیچکدام از 4000 ماده سمی و منو اکسید کربن موجود در سیگار در آن دریافت نمی گردد.

اما در ایالات متحده نیز با توجه به تحقیقات صورت گرفته هنوز هیچ کدام از انواع این محصول مورد تایید سازمان غذا و دارو یعنی معتبرترین سازمان استاندارد سازی مواد غذایی و دارویی دنیا قرار نگرفته است. بنابراین این محصولات حتی در بهترین شرایط و به شرط سمی و غیراستاندارد نبودن باز هم حداقل 18 تا 19 ماده شیمیایی دارند که به صورت ریز ذرات استنشاقی وارد بدن می شوند. در عین حال مصرف این نوع جانشین ماهیت عادت به کشیدن سیگار را از بین نمی برند.

آیا شما برای ترک سیگار از این دستگاه ترک سیگار استفاده نموده اید؟ تجربیات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مقالات مفید ده اصل شگفت انگیز برای ترک سیگار،چگونه به ترک سیگار همسر خود یاری کنیم؟ و درمان افسردگی بعد از ترک سیگار با 8 راه حل ساده را در وبلاگ بلاگ پو بخوانید.

منبع: setare.com

به "الکترو اسموک و یا دستگاه ترک سیگار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترو اسموک و یا دستگاه ترک سیگار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید