خاندوزی: عامل تورم عدم استقلال بانک مرکزی است

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، نائب رئیس کمیسیون مالی مجلس، علت اتفاقات بد تورمی را در عدم اختیار و قدرت در ساختار بانک مرکزی نسبت به خواسته های رئیس دولت دانست.

خاندوزی: عامل تورم عدم استقلال بانک مرکزی است

به گزارش گروه مالی وبلاگ بلاگ پو، احسان خاندوزی، نائب رئیس کمیسیون مالی مجلس در رابطه با اصلاح قانون بانک مرکزی در مجلس یازدهم گفت: طرح فعلی که تحت عنوان طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مالی مجلس تصویب و به صحن ارسال شده بخشی از قانون یا طرحی است که در دوره قبلی مجلس باید مشخص تکلیف می شد.

وی اضافه کرد: این طرح به دلیل اینکه بیش از 220 ماده را شامل می شد و کل نظام بانکی را به یک معنا تحت نظر داشت زمان خیلی زیادی را صرف کرد و به نتیجه ای هم نرسید.

نائب رئیس کمیسیون مالی مجلس اظهارکرد: مجلس یازدهم همان ابتدای کار به این جمع بندی رسید که بخش بانک مرکزی این طرح را با هدفگذاری کاهش تورم، کنترل بی انضباطی بانک ها و موسسات اعتباری و فقدان نظارت بر این بخش ها به شکل مستقل و در قالب یک طرح کوتاه تر و سریعتر 70 ماده ای ساماندهی و تصویب کند.

خاندوزی ادامه داد: تصمیم بر این شده که سایر بخش های این طرح شامل تغییر قانون بانکداری از مرحله ثبت بانک ها و سپرده گیری و ورشکستگی در یک قانون دیگر مجدداً در کمیسیون و صحن علنی آنالیز شوند.

این نماینده مجلس گفت: ما پاره ای از مصوبات مجلس دوره قبل را با مجموعه ای از جلسات با حضور کارشناسان مالی و مرکز پژوهش های مجلس و بانک ها و اساتید و بانک مرکزی در کمیسیون آماده کردیم و دکتر قالیباف هم با در دستورکار قرار دادن این طرح موافقند و بعد از تعطیلات کرونا پیگیری خواهدشد.

نائب رئیس کمیسیون مالی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با اصلاح این قانون، بانک مرکزی در تصمیم گیری ها از دولت مستقل خواهدشد یا خیر گفت: مسئله اصلی در بازآرایی ساختار بانک مرکزی این است که تا چه حدی می توان اختیار عمل و استقلال داد تا بانک مرکزی بتواند در زمینه کنترل تورم جوابگو باشد و مسئولیت بپذیرد.

خاندوزی علت اتفاقات بد تورمی را در عدم اختیار و قدرت در ساختار بانک مرکزی نسبت به خواسته های رئیس دولت دانست و گفت: امیدواریم تغییر ساختار بانک مرکزی در طرح مجلس شورای اسلامی بتواند تا حدی این امکان را برای سیاست گذاری بانک مرکزی فراهم کند.

منبع: رادیو تبادل نظر

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "خاندوزی: عامل تورم عدم استقلال بانک مرکزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاندوزی: عامل تورم عدم استقلال بانک مرکزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید