خبرنگاران 90 درصد ساخت و سازهای یزد به وسیله شبکه غیررسمی انجام می گردد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، یزد - خبرنگاران - رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد گفت: خیلی از ساختمان های یزد با نقشه و نظارت مهندسان ساخته می گردد اما در قالب شبکه هایی که رسمیت ندارد، بر همین مبنا تنها 10 درصد ساختمان ها بر اساس روال رسمی تعریف شده در قانون ساخته می گردد و 90 درصد آن به وسیله شبکه غیررسمی انجام می گردد.

خبرنگاران 90 درصد ساخت و سازهای یزد به وسیله شبکه غیررسمی انجام می گردد

مهدی سالاری روز چهارشنبه همراه نایب رئیس دوم سازمان نظام مهندسی یزد در بازدید خبرگزاری جمهوری اسلامی (وبلاگ بلاگ پو) استان مدعی شد: در یزد شرایط ساختمان سازی نسبت به سایر نقاط کشور خاص تر است به گونه ای که فضای غیررسمی ساخت و ساز خیلی بیشتر از فضای رسمی فعال است و شاید از لحاظ ساخت و ساز غیرمجاز، یزد یکی از پرتخلف ترین شهرهای کشور باشد.

وی توضیح داد: پرتخلف به مفهوم این نیست که ساختمان ها زیرنظر مهندسان ساخته نمی گردد بلکه به مفهوم این است که در چارچوب قانون و براساس مراحل معین شده مانند دریافت پروانه از شهرداری و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان و در قالب طرح های مدیریت شهری ساخته نمی گردد.

سالاری با بیان اینکه شهرداری اختیارات زیادی دارد و خیلی از امور مردم در دست این نهاد است، یادآور شد: در سالهای اخیر، شهرداری ها عمدتاً به یک دستگاه سیاسی تبدیل شده اند که نمونه آن در پروسه انتخاب شهرداری یزد در طول هشت ماه گذشته بخوبی مشهود بود و این گونه مسائل باعث می گردد که شهرداری از وظایف اصلی خود باز بماند و این موضوع تأثیر مستقیم و زیادی روی عملکرد سایر دستگاه ها همچون نظام مهندسی می گذارد که باید بعد از دادن پروانه توسط شهرداری به یک ساختمان، وارد فرایند نظارت بر کار گردد.

بسیاری از ضوابط طرح های تفصیلی قابلیت اجرا ندارد

وی همچنین ادامه داد: یکسری موانع قانونی وجود دارد که اجازه صدور پروانه ساختمان را نمی دهد، مانند احراز مالکیت ملک قبل از آغاز ساخت و ساز و صادر نشدن مجوز برای زمین های زیر 150 متر مربع که انجام امور از مجاری رسمی را غیرممکن و باعث سوق دادن کارها به سمت مجازی غیررسمی می گردد.

این مسئول در مورد ضوابط طرح های تفصیلی و جامع نیز گفت: این ضوابط توسط شورای عالی شهرسازی کشور سیاستگذاری و تدوین می گردد و بسیاری از این ضوابط با توجه به شرایط اقتصادی کشور قابلیت اجرا ندارد، مثلاً با قیمت بالای زمین در بعضی نقاط نمی توان مالک را به رعایت اختصاص 40 درصد زمین به حیاط و 60 درصد برای زیربنا ملزم کرد، چون به صرفه اقتصادی نیست و این شرایط موجب شده تا دستگاه ها و نهادهای مرتبط با ساختمان در برابر بعضی تخلفات در ساخت و سازها کوتاه بیایند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد توضیح داد: هم اکنون بسیاری از نگاه ها و قوانین گذشته در حال اصلاح است که نمونه آن تصویب دادن پروانه به زمین های تفکیکی زیرحد نصاب و یا دادن پروانه به زمین های دارای سند مشاعی یا صورتجلسه تفکیکی در شورای شهر یزد است.

تخفیف 20 درصدی نظام مهندسی ساختمان یزد به مالکان

وی با بیان اینکه به نظام مهندسی متفاوت از گذشته احتیاجمندیم، اضافه کرد: در صورت تفاوت می توانیم احتیاج امروز و آینده مردم را پاسخ دهیم به همین دلیل در گام نخست، بیش از 11 میلیارد ریال برای آموزش اعضای نظام مهندسی، اختصاص یافته است.

سالاری ادامه داد: همچنین برای نخستین بار به پیشنهاد هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد و تأیید هیأت چهار نفره استان، مالکانی که حق الزحمه نظارت و صدور شناسنامه فنی و ملکی را نقدی پرداخت نمایند، از 20 درصد تخفیف بهره مند می شوند.

ایجاد کمیسیون حقوق شهروندی در نظام مهندسی

سالاری یادآور شد: در راستای پاسخگویی به دغدغه ها و خواسته های مردم، طرحی با عنوان کمیسیون حقوق شهروندی مطرح شده و کلیات آن در هیأت مدیره به تصویب رسیده است که با اجرای این طرح، مردم ارتباط منطقی ومناسب تری با سازمان برقرار و تعرفه های سازمان را راحت تر پذیرا شوند و نظام مهندسی نیز در راستا احتیاجهای حال و آینده استان حرکت می نماید.

وی گفت: به منظور تشویق مالکان، هر پنجشنبه دوره های آموزشی برای کسانی که قصد ساخت خانه دارند، در نظام مهندسی برگزار می گردد.

سالاری همچنین با اشاره به اینکه حجم ساخت و ساز توسط املاک داران در یزد زیاد شده، گفت: به همین دلیل مردم با اعتماد به کار غیرقانونی این افراد در تفکیک زمین، برای ساخت و ساز بدون مجوز اقدام می نمایند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان یزد ادامه داد: برای افزایش اعتماد بیشتر، یک کانون تفکر با عضویت اعضای سازمان ایجاد شده که هر دو هفته یک بار با هدف ارتقا اطلاعات مردم جلساتی در این راستا برگزار می گردد.

وجود 200 دفتر طراحی نقشه در استان یزد

وی در مورد شرایط استان در زمینه طراحی و اجرای ساختمان گفت: نظام مهندسی ساختمان 200 دفتر طراحی در استان یزد دارد که برای تهیه نقشه می توان به این دفاتر مراجعه کرد.

سالاری با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی در ساختار فعالیت های مختلف بویژه نظام مهندسی گفت: مسکن و حوزه ساختمان بخش قابل توجهی از سرمایه مردم را به خود اختصاص داده است به همین دلیل هم افزایی رسانه ها در صیانت از این سرمایه های مردم با رعایت قوانین ساخت و ساز، بیشترین منفعت را برای حفظ سرمایه های مردم به دنبال دارد.

وی همچنین با انتقاد از بعضی محدودیت ها در حوزه سازمان های غیردولتی یادآور شد: در پاره ای از موارد مشاهده می گردد که بخش دولتی به چشم رقیب به سایر بخش ها نگاه می نماید و اجازه رشد به بخش غیردولتی را نمی دهد که در این زمینه انتظار از بخش دولتی تقویت بخش هایی است که بار تصدی گری دولت را می کاهند.

سالاری اضافه کرد: بسیاری از قوانین طرح های هادی، جامع و تفصیلی برای وضعیت امروز قابل استفاده نبوده و مورد استقبال مردم نیز قرار نمی گیرد، بنابر این از یک سو، رویکرد دستگاه های دولتی باید تغییر کند و از سوی دیگر مهندسان نیز باید به علم و فناوری روز مجهز شوند و یادگیری های جدید داشته باشند که جهت گیری سازمان نظام مهندسی در جهت تحول و ارتقا دانش مهندسان استان است.

مقاومت در برابر شفافیت در صنعت ساختمان بالاست

وی با بیان اینکه ساختمان یک صنعت مهم و سنتی با گردش اقتصادی بالاست، گفت: به همین دلیل فضای سودجویی، مافیا و شبکه های غیررسمی در آن زیاد است بنابر این مقاومت در برابر شفافیت در این بخش بسیار بالاست.

سازمان نظام مهندسی یزد بر اساس قانون در سال 1374 ایجاد شده و هم اکنون هفت هزار عضو در هفت رشته عمران، مکانیک، برق، معماری، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک دارد و 2 هزار و 741 نفر از این افراد پروانه اشتغال به کار دارند.

1968/ 6014

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 90 درصد ساخت و سازهای یزد به وسیله شبکه غیررسمی انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 90 درصد ساخت و سازهای یزد به وسیله شبکه غیررسمی انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید