درباره ساعت های مشهور جهان چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، از واقعیت های جالب ساعت های جهان می توان به قدیمی ترین ساعت اروپا، بلندترین برج ساعت مستقل جهان، بلندترین برج ساعت جهان و غیره اشاره کرد.

درباره ساعت های مشهور جهان چه می دانید؟

ساعت های زیادی در دنیا وجود دارد که به خاطر ویژگی های خاص شان به معروفیت رسیده اند، برخی به خاطر ارتفاع یا قدمت و حتی نوع ساز و کارشان در دنیا معروف شده اند. به هر حال واقعیت های جالبی در پس هر یک از آن ها نهفته است که در اینجا قصد داریم به تعدادی از آن ها بپردازیم.

1. بلندترین ساعت دنیا با 160 متر ارتفاع، در هتل رویال مکه (Mekkah Royal Hotel) قرار گرفته است و صفحه ساعتی به بزرگی 43 متر دارد که بزرگ ترین صفحه ساعت دنیا نیز محسوب می شود.

2. بلندترین برج ساعت مستقل دنیا در خاک بریتانیا قرار گرفته است. برج ساعت یادبود جوزف چمبرلین (Joseph Chamberlain Memorial Clock Tower) در دانشگاه بیرمنگام قرار گرفته است که در سال 1908 ساخته شده است و 100 متر بلندی دارد.

3. بیگ بن در لندن، نام واقعی این سازه نیست و فقط به زنگ آن بیگ بن گفته می شود. این برج که مشرف به ساختمان مجلس قرار گرفته است، در گذشته برج ساعت (Clock Tower) نامیده می شد؛ اما در سال 2012 به افتخار الماس جوبیلی ملکه، به برج الیزابت (Elizabeth Tower) تغییر نام داد.

4. شاید معروف ترین و قدیمی ترین ساعت مشغول به کار اروپا، ساعت نجومی پراگ (Prague Astronomical Clock) در ساختمان قدیمی شهرداری باشد. این ساعت در سال 1410 در این محل نصب شد.

5. قدیمی ترین ساعت مکانیکی در حال فعالیت دنیا در کلیسای جامع سالزبری (Salisbury Cathedral) در انگلیس قرار گرفته است. این ساعت در سال 1306 تکمیل شد و هیچ صفحه ساعتی ندارد و در واقع طراحی آن به گونه ای بوده است که سر ساعت ، فقط زنگ می زند.

6. یکی دیگر از برج ساعت های بزرگ اروپا، برج ساعت راتهاوس کلاکنزپیل (Rathaus. Glockenspiel) محسوب می شود که در ساختمان شهرداری مونیخ آلمان ساخته شده است. سبک گوتیک این برج ساعت یادآور ساختمان بیگ بن لندن است، هر چند که بعد از آن در سال 1908 ساخته شد و شامل 43 ناقوس و 32 مجسمه است که مجسمه ها همه به شکل و ابعاد انسان هستند. این مجسمه ها، داستان هایی از قرن 16 را به مدت 15 دقیقه نشان می دهند که با صدای یک خروس طلایی به پایان می رسد.

7. در اوایل قرن بیستم در برلین، ماموران پلیس روی یک بلندی می ایستادند که الان به آن ساعت پوتسدامر پلاتس (Potsdamer Platz Clock) گفته می شود و ترافیک را راهنمایی می کردند. اولین چراغ راهنمایی اتوماتیک آلمان در سال 1924 نصب شد و ساعتی که هم اکنون در این محل وجود دارد، در سال 1997 دقیقا مشابه همان چراغ قبلی ساخته شد و در محل آن قرار گرفت.

8. قبل از اختراع ساعت پاندول دار در سال 1656، ساعت ها یک انحراف 15 دقیقه ای در روز داشتند. سیستم پاندول را یک دانشمند هلندی به نام کریستیان هویگنس اختراع کرد و این انحراف 15 دقیقه ای را به 15 ثانیه در روز کاهش داد.

9. وقتی به عقربه ثانیه شمار یک ساعت نگاه کنید، به نظر می رسد که برای مدت کوتاهی از حرکت ایستاده است، البته این تصور و خطای دید محسوب می شود. درواقع به این ماجرا، توهم لحظه ای گفته می شود، زیرا مغز شما در حال تجربه یک حافظه کاذب است که باعث می شود درک شما از زمان کمی به عقب کشیده شود.

10. شرکت آمازون قرار است ساعتی به بزرگی 152 متر در کوه های تگزاس بسازد که انرژی حرکتی خود را از چرخه حرارتی زمین دریافت می کند و طوری طراحی شده است تا برای 10 هزار سال فعالیت کند و فقط سالی یک بار تیک تیک کند. به گفته رئیس این شرکت، این ساعت به عنوان نمادی برای تفکر بلند مدت خواهد بود که نمونه اولیه آن را در عکس زیر مشاهده می کنید.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph

به "درباره ساعت های مشهور جهان چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره ساعت های مشهور جهان چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید