دیدنی های سهند و جاذبه های گردشگری و تفریحی این منطقه زیبا

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، در آذربایجان شرقی یکی از استان های مهم ایران، و در مرکز آن به نام تبریز و در شهر مراغه رشته کوه آتشفشانی سهند واقع شده که دارای دو قله سهند و جام است، سهند را عروس کوهستان های کشور عزیزمان می دانند که علت این نامگذاری را می توان جاری بودن رودخانه های دایمی و فصلی، چشمه های پرآب و دامنه های سرسبز آن دانست.دیدنی های سهند به همین چند مورد محدود نمی گردد که برای همین خاطر در ادامه به طور مفصل به توضیح آن خواهیم پرداخت.

دیدنی های سهند و جاذبه های گردشگری و تفریحی این منطقه زیبا

سهند نامی است که محدوده وسیعی داشته و گستره آن رشته کوه، قله آن و شهری با همین نام را در بر می گیرد. کوه سهند یکی از عوامل موثر در رشد زراعت، دامپروری و بعلاوه کندوداری در در این مکان شده و البته بخش مهمی از زیبایی و طبیعت آذربایجان شرقی محسوب می گردد. سهند کوه آتفشانی تبریز شناخته می گردد که در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با دیدنی های سهند همراه ما بمانید.

کوه سهند در کجا واقع شده و موقعیت جغرافیایی چیست؟

کوه سهند جزو کوههای رشته کوه البرز می باشد که در سمت شمال مراغه و سمت غرب به سمت شرق ادامه دارد, دهانه قله جام داغی آن در قسمت غربی و شرقی توسعه یافته و در جنوب بر روی جلگه مراغه واقع شده است.

و اما در مور محل قرارگیری این کوه باید گفت که آن در استان آذربایجان شرقی، سمت جنوب شهر تبریز و سمت غربی بستان آباد، بعلاوه سمت شمالی مراغه و در آخر در سمت شرقی آذرشهر، عجب شیر، اسکو واقع شده است. کوه سهند 17 قله دارد که بالای 3000 متر بلندی دارند، رتبه اول مرتفع بودن در میان قله های سهند متعلق به قله قوچ گلی داغی یا همان قله کمال با ارتفاع 3707 متر می باشد، پس از آن دومین قله مرتفع کوه سهند قله جام داغلی به شمار می رود.

آشنایی با دیدنی های سهند تبریز

- رشته کوههای سهند و جام

مرتفع ترین قله رشته کوه سهند جام نام دارد، جام و سهند قله های متصل به یکدیگر این رشته کوه می باشند که از این منطقه 4 رودخانه فصلی و 19 رودخانه پرآب دائمی نشات گرفته و به دریای خزر سرازیر شده و قسمتی دیگر از آب های این منطقه به طرف دریاچه ارومیه روان شده و در بخش آبگیر دریاچه ارومیه جاری هستند. در این کوهستان یک چشمه واقع شده است که مقدس محسوب می گردد.

-معروف ترین قله های رشته کوه سهند

این رشته کوه به علت پوشیدگی همه قسمت های آن از سبزه، چمنزار، گیاهان و گل به عروس کوههای کشور معروفیت یافته است، از قلل مهم و معروف سهند می توان سهند، جام، کمال، دمیرلی، حرم داغی، شیر داغی، آتاشان، گیرو داغی، سلطان، آغ داغ، درویش، موتال داغی را نام برد.

-پوشش گیاهی سهند

این کوه شامل انواع گیاهان قابل خوردن مانند یونجه، شبدر هستند، در حقیقت سرمای شدید و طولانی موجب توقف رویش و پرورش درختچه ها و درخت ها شده است و تنها گونه های گوناگون گیاهی که تمامی آنها به شکل یک علف پایدار و یکساله به اندازه فراوان وجود دارد. دامنه های کوه سهند چراگاهی فوق العاده جهت دام های دامپروران، عشایر و … به شمار می رود.

بخش زیادی از این رشته کوه در فصل زمستان با برف پوشش یافته و در سایر فصول (بهار و تابستان) دامنه های آن با سبزه، ریحان، و گلهای زیبا از جمله لاله واژگون پوشیده است موجب شده تا به یکی از جاذبه های این منطقه و بعلاوه تبریز به شمار آید.

-گونه های جانوری سهند

این رشته کوه یکی از زیستگاههای مهم جانوری در تبریز و ایران محسوب می گردد که انواع تیره های جانوری از جمله مهمترین آنها قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه ای، سیاه گوش، پلنگ، روباه، گرگ، راسو، گربه وحشی، انواع خفاش و گونه هایی از جونده ها از جمله موش و … مشغول به حیات و زندگی در این منطقه هستند.

و اما علاوه بر زندگی پستانداران پرنده هایی از خانواده شاهین سان ها و از گونه تیره قوشیان و ماکیان مانند کورکور، عقاب، لیل، کرکس، سارگپه، بالابان، کبک، تیهو، بلدرچین، چیل و …..، بعلاوه آبزی های گوناگون در این منطقه یافت می شوند که با حضور 185 نوع پرنده محلی و مهاجر به یکی از زیست های جانوری ایران، و تبریز و جاذبه های گردشگری واقع شده است.

-چشمه های سهند

چشمه های بسیاری در قله و دامنه های سهند واقع شده که از مهمترین آنها می توان به گوران بلاغی، پری، فرخ بلاغ، گوموش بلاغی اشاره نمود. این چشمه ها لطافت و تازگی دلچسبی را به این منطقه و بعلاوه شهرستان مراغه و تبریز بخشیده و در نهایت باعث آبیاری و سیراب ساختن چراگاه و باغ های موجود شده است.

-دره های سهند

در قله های معروف رشته کوه سهند به نام های شکر داغ، درویشلر داغی، یانخ داغ، چماقلو داغ، قوچ گلی داغ دره های مصفا و خوش آب و هوای شاه یوردی و بایندر ایجاد شده اند که از دیدنی های سهند به شمار می فرایند. لازم به ذکر است از شهر تبریز 8 قله سهند با بلندی بیشتر از 3200 متر به خوبی مشهود می باشد.

بعلاوه در قسمت شمال شرقی سهند قلل بز داغی، متال داغی، قوچ گلی داغی، زری داغی، آت داغی، حرم داغی، جو داغی وجود دارند که منشا رودهای قپان چایی، کلقان چایی، چینی بلاغ چایی، بهادر چایی و تشکیل دهنده دره های با صفای سعید آباد چیچکلو و چینی بلاغ است. بیشتر این رودها پس از نشات گرفتن از قله ها و دره های نامبرده به حوضچه قزل اوزن و سپس به دریای خزر سرازیر می شوند. آبادی های چینی بلاغ، ثمر خزان و چیچکلو در مجاورت آنها واقع شده اند.

قله های شله سرداغی، گیرو داغی، دمیرلی داغی، پانیخ داغی، شیرشیر داغی ایجاد کننده دره های بار الی دره سی، توله سر دره سی، گین دره سی است، رودخانه های توله سر چای، لیقوان چای، بارالی چای از این منطقه سرچشمه گرفته و پس از افزوده شدن به آجی چای رود واقع در تبریز به دریاچه بزرگ ارومیه سرازیر می شوند. آبادی های مجاور و شکل گرفته اطراف کوهستان سهند آبادی لیقوان و ثمر خزان هستند.

در قسمت شمال غربی سهند قلل نوروز داغی، قشنار داغی، سلطان داغی، ارشد داغی، سنجر داغی، زینجاب داغی موجب شکل گیری دره هایی به نام کندوان دره سی، زینجاب دره سی، کندوان دره سی، آستاری دره سی، ارشد چمنی شده است که 3 رودخانه اسکو چایی، کندوان چایی، زینجاب رود از این منطقه سرچشمه گرفته و در نهایت به دریاچه ارومیه سرازیر می گردند. آبادی های مجاور و نزدیک آن روستای کندوان است. معروف ترین رودخانه سهند را می توان رودخانه مردق نام برد.

اقلیم آب و هوایی سهند تبریز

کوهستان سهند دارای جنگل نیست اما تمامی تن آن را علفزار و چراگاههای سرسبز پوشانده اند که اقلیم آن کوهستانی سردسیر است، به این صورت که دارای اقلیمی مرطوب و بارشی سرد با زمستان های نیمه خشک و بلند مدت و تابستان های معتدل دانسته اند. اندازه بارش در این ناحیه 300 - 600 میلی متر مشخص می گردد.

شهر سهند

این شهر از جمله شهرهای تازه تاسیس آذربایجان شرقی می باشد که در قسمت شمال غربی اسکو قرار گرفته است، از نظر شرایط جغرافیایی محل قرارگیری آن را می توان در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و در شهرستان اسکو، در راستا آذرشهر و دامنه و دره های سرسبز رشته کوه سهند دانست. به علت موقعیت جغرافیایی اش این شهر دارای منظره ای دیدنی و چشم نواز بوده و آب و هوایی کوهستانی می باشد.

تاریخ شکل گیری شهر تازه شهند به پنجم تیر 1387 هجری شمسی باز می گردد، برای رفع کردن مشکل مسکن و افزایش جمعیت تبریز این شهر تازه ایجاد شد که از سوی مردم تبریز به خوبی پذیرفته شد. در قسمت مرکزی شهر سهند قله ای وجود ندارد، اما دره های تورباغلی، شاه یوردی، بایندر ده سی سرچشمه رودخانه های مردق چای، قرانقو چای، صوفی چای است.

پیست اسکی سهند

این پیست را می توان از دیدنی های سهند و جاذبه های تفریحی تبریز دانست که در سمت جنوب شرقی تبریز با فاصله ای تقریبا 27 کیلومتری از پلیس راه تبریز واقع شده است. در فصل زمستان این منطقه میزبانی اسکی دوستان و دیگر ورزش های زمستانی و بعلاوه افراد عاشق طبیعت بکر زمستانی را به تجربه می نماید. قطر برف در این مکان بعضی مواقع تا 4 متر هم می رسد که از مزایای آن می توان به بهمن گیر نبودن آن اشاره نمود.

2 بالابر تله اسکی با درازای 1200 متر وجود دارد. به مدت 6 ماه برف های این پیست برای میزبانی از شما آماده هستند.

در فاصله 5 کیلومتری پیست اسکی مرکز تفریحی و سکونتی به نام شانلی قرار گرفته که مشمول تعدادی ویلای کوهستانی می باشد. در روز آدینه های زمستانی اغلب جهت میل ناهار و نوشیدن چای سماور زغالی و سایر نوشیدنی ها در این مرکز جمع می شوند که توانایی رقم زدن خاطراتی زیبا و به یاد ماندنی را دارد. روستای ثمر خزان با طبیعتی چشم نواز و بکر و بعلاوه رودخانه پرآب در اطراف این پیست یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی و تفریحی محسوب می گردد.

روستای کهنمو

کهنمو از آبادی های استان آذربایجان شرقی واقع در دهستان سهند، بخش مرکزی شهرستان اسکو می باشد که فراوری کننده بدون رقیب ابریشم در کشور بوده و فعالیت عمده اهالی آن ابریشم ریسی می باشد.

این روستا در دامنه رشته کوه سهند واقع شده که به علت همین موقعیت جغرافیایی دارای آب و هوایی مطبوع و دلچسب به خصوص در فصل تابستان بوده است و هرساله تعداد زیادی از جهانگرد ها را به این منطقه می کشاند. از میوه های خوش طعم و مهم باغ های آن می توان به زردالو، سیب و گردو اشاره نمود.

محبوبیت و معروفیت کهنمو علاوه بر آب و هوا و منظره زیبایش، به وجود مرقد و زیارتگاه، و زادگاه ناصر الدین شاه قاجار در سال 1210 باز می گردد که موجب تبدیل شدن این روستا به جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی شده است. پس از عبور از آبادی کهنمو وارد روستای کندوان خواهید شد.

عسل سهند

عسل یکی از خوراکی های طبیعی محبوب و خوش طعم، با خواص بسیار زیاد می باشد که از محصولات مهم بعضی منطقه ها از جمله سهند به حساب می آیند، عسل سهند خوشمزه بوده و می توان آن را به عنوان سوغات پس از سفر گردشگری پرخاطره خود به این منطقه تهیه کنید.

رشته کوه معروف سهند دارای یک کوه با همین نام و دو قله مرتفع و شناخته شده جام (3550 متر) و سهند (3513 متر) می باشد که باتما نقلیچ مراغه، کورده ده، چیچکلو هشترود آبادی های نزدیک و مجاور آن به حساب می آیند. در این مطلب به معرفی دیدنی های سهند همراه با توضیح شرایط جغرافیایی و آب و هوای آن که خود از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگرپذیر این منطقه محسوب می گردد، پرداختیم.

منبع: دیجیاتور

به "دیدنی های سهند و جاذبه های گردشگری و تفریحی این منطقه زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های سهند و جاذبه های گردشگری و تفریحی این منطقه زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید