روایت تلخ بچه ها کار زابل

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، فرشته بامری - خبرنگار: وقتی فقر در تار و پود خانواده ها ریشه کند قصه تلخی می آفریند به نام بچه ها کار و خیابان! فروش گل، دستمال کاغذی، فال یا تکدی گری و هزاران شغل کاذب دیگر از جمله کارهایی است که از سوی بچه های انجام می گردد که به جبر زمانه با رؤیاهای کودکی خداحافظی نموده اند.

روایت تلخ بچه ها کار زابل

بچه ها کار معضل جدی شهرهای بزرگ است و معلوم نیست این گره کور قرار است به دست چه کسی باز گردد؟ شهرداری، بهزیستی، نهادهای قانون گذار، اداره کار یا هیچ کدام؟

  • 1257 کودک کار در استان

بر اساس آخرین آمارها 1257 کودک کار در استان وجود دارد که بهره مندی از حقوق برابر، رفاه و آموزش حق طبیعی آن هاست. رضا کودکی 10 ساله است که برخلاف همسالانش با طلوع آفتاب از خانه بیرون می زند تا بتواند 3 پلاستیک دستمال کاغذی را که هر کدام 6 جعبه دستمال کاغذی دارد، بفروشد. او می گوید: 10 سال سن دارم و 5 خواهر و برادر. پدرم معتاد است و ماردم هم در خانه های مردم کار می نماید. برای این که بتوانم یاری خرج خانه باشم، دستمال کاغذی می فروشم. در کنار کار درس هم می خوانم.

رضا ادامه می دهد: 3 جعبه دستمال کاغذی را به قیمت 12هزار تومان می فروشم. اگر مشتری یک جعبه بخواهد با اوجعبه ای 5 هزار تومان حساب می کنم. حسین 10 ساله هم یکی دیگر از بچه ها کار است که جاروی دستی می فروشد. او ساکن یکی از روستاهای بخش مرکزی زابل است و گرته یا سینک جارو را که نوعی گیاه خودرو است، از زمین های کشاورزی جمع آوری می نماید و با آن ها جارو می بافد و آن ها را به شهر منتقل می نماید تا شاید به قیمت 10 تا 15 هزار تومان به مشتریان بفروشد. عباس 7 ساله با چهره ای معصومانه و بچه هاه هم در کنار مادرش که ظاهراً اعتیاد دارد، با دست فروشی در خیابان با فروش کیک و کلوچه های خانگی به مادرش یاری می نماید. عباس حاضر نمی گردد کمی از وقت کار بزند و با ما گفت وگو کند.

  • مراکز شبه خانواده ویژه دختران و پسران

فرماندار زابل در این باره می گوید: پدیده بچه ها کار معلول عواملی همچون فقر، طلاق، فوت والدین، اعتیاد و بیماری است. معمولا این بچه ها در برابر انواع مسائل روحی و روانی آسیب پذیر می شوند. غلامرضا گنجی می افزاید: در زابل 2 مرکز شبه خانواده ویژه دختران و پسران وجود دارد که از بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست نگهداری می نمایند تا به سن قانونی برسند و توانایی لازم برای دست یابی به یک زندگی مناسب را پیدا نمایند.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی بچه ها کار در زابل تصریح می نماید: در طرح ساماندهی بچه ها کار در زابل تاکنون 109 کودک شناسایی و به مراکز نگهداری اعزام شدند. وی با اشاره به این که کار شناسایی بچه ها بدسرپرست و بی سرپرست ادامه دارد، می گوید: بیشترین مشکل این بچه ها داشتن والدین معتاد است. به گفته وی و بر اساس ماده 27پیمان نامه حقوق کودک همه بچه ها حق دارند از شرایط خوب زندگی برخوردار باشند. حق دارند بازی نمایند و آموزش ببینند تا شرایط مناسب شکوفایی توانایی ها و رشد جسمی و معنوی و اخلاقی و اجتماعی آن ها فراهم گردد.

  • نگاه بومی در اجرای برنامه های پیشگیرانه

مدیر کل امور بانوان استانداری هم در این باره می گوید: موضوعاتی مانند بچه ها کار، بچه ها خیابان، بچه ها متکدی، بچه ها بدسرپرست و بی سرپرست و بازماندگان از تحصیل، کار اجباری بچه ها و بچه ها در معرض آسیب های اجتماعی در همه جوامع وجود دارد اما در برخی نقاط از شدت و ضعف برخوردار است. فاطمه فاضلی با تاکید بر نگاه بومی به این موضوع می افزاید: تنوع فرهنگی اجتماعی در استان موجب شده است بچه ها در برخی مناطق به ویژه مناطق روستایی و عشایری زودهنگام به کار کشاورزی و دام پروری ورود نمایند یا حتی شاهد ازدواج زودهنگام دختران در برخی مناطق باشیم. وی ادامه می دهد: همچنین بازماندن از تحصیل دختران از اهمیت بیشتری نسبت به پسران برخوردار است و بچه ها کار در خیابان بیشتر از برخی اقوام هستند که در دیگر شهرستان های استان کمتر دیده می شوند یا فعالیت آن ها مقطعی است.

  • آگاهی از حقوق بچه ها

فاضلی با تاکید بر این که سطح آگاهی اولیا نسبت به حقوق بچه ها در سطح مناسبی نیست، می گوید: باید یک رویه واحد با موضوع مرجع ملی حقوق کودک برای حرکت در جهت ارتقای حقوق کودک تدوین، اجرا و با رویکردهای بومی و استانی تکمیل و آموزش جدی تر گرفته گردد. مدیر کل بانوان استانداری تاکید می نماید: بنا به یافته های کارشناسان رابطه مستقیمی بین بیکاری و فقر و مسائل مالی خانوار و تضییع حقوق بچه ها وجود دارد که در استان ما به واسطه شرایط خاص مالی شاید پررنگ تر باشد.

  • شناسایی 43 هزار کودک بازمانده از تحصیل

مدیر کل امور بانوان استانداری می گویند: تاکنون از سوی کمیته امداد 43 هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شده اند. وی با اشاره به ظرفیت فرهنگسراهای موجود در استان می گوید: باید از ظرفیت فرهنگسراها برای توانمندسازی بچه ها استفاده گردد با این شرح که بودجه آن نیز از سوی بهزیستی تامین شده است.

وی همچنین خواهان توجه ویژه به بچه ها بازمانده از تحصیل از سوی آموزش و پرورش می گردد و می افزاید: متاسفانه تعداد بچه ها بازمانده از تحصیل در این استان رو به افزایش و نگران نماینده است. فاضلی ادامه می دهد: تاکنون از سوی اداره کل بهزیستی استان 600 میلیون تومان بودجه صرف خرید بسته های حمایتی نیم میلیون تومانی شده که به 1180 کودک اختصاص یافته است.

  • کنواسیون بین المللی حقوق کودک

فاطمه فاضلی، مدیر کل امور بانوان استانداری، با بیان این که ایران عضو کنواسیون بین المللی حقوق کودک به عنوان گسترده ترین پیمان نامه بین المللی از نظر تعداد افراد عضو است، تصریح می نماید: برحسب این کنوانسیون کودک به تمامی افراد زیر 18 سال اطلاق می گردد اما در کشور ما تعریف از کودک و ابعاد کمی و کیفی آن متفاوت است. وزارت دادگستری دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران است و ما با این وزارتخانه برای احقاق حقوق بچه ها به عنوان مظلوم ترین قشر جامعه که به واسطه کودک بودن کمترین فرصت و مهارت دفاع از خود و حقوقشان را ندارند، در حال همکاری هستیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "روایت تلخ بچه ها کار زابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت تلخ بچه ها کار زابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید