ساخت هواپیما هایی با پوشش پوست کوسه

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا با همکاری شرکت فراوری کننده مواد شیمیایی بی اس اف راهی بری بهبود شرایط مصرف سوخت با استفاده ازماده ای چسبنده به نام غشای پوست کوسه پیدا نموده اند.

ساخت هواپیما هایی با پوشش پوست کوسه

هدف بسیاری از شرکت های هواپیمایی، مشارکت در طرح های رساندن انتشار گاز های گلخانه ای به صفر است؛ هدفی که هنوز تا تحقق آن راه درازی در پیش است. یک شرکت هواپیمایی معتبر و مشهور عمدتا سوخت بسیار زیادی مصرف می نماید، در نتیجه یک تغییر تک رقمی در بهره وری سوخت این شرکت، باعث صرفه جویی عظیمی می گردد.

به گزارش نیو اطلس، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا با همکاری شرکت فراوری کننده مواد شیمیایی بی اس اف راهی بری بهبود شرایط مصرف سوخت با استفاده ازماده ای چسبنده به نام غشای پوست کوسه پیدا نموده اند. استفاده از روکش این ماده در بدنه هواپیما ها بلافاصله باعث کاهش کشش و در نتیجه سوخت و کاهش در انتشار گاز های گلخانه ای از هر هواپیمایی می شوند.

پس از میلیون ها سال تکامل، پوست ترسناک ترین شکارچی اقیانوس ها از حالت کاملا صاف درآمده. در عوض، امروزه کوسه ها دارای عوارض دنده (تیغ) مانند روی پوست خود هستند که به مقدار کافی کشش را کاهش می دهد و به یک مزیت تبدیل می گردد. آنچه در هیدرودینامیک کار می نماید اغلب به خوبی به آیرودینامیک ترجمه می گردد، بنابراین تیم آئرو شارک به تقلید از بافت بیرونی پوست بدن کوسه به فراوری روکشی برای بیرون هواپیما های بزرگ پرداخت.

روکش ساخته شده ائروشارک به نظر تفاوت اساسی با پوست تیغی شکل کوسه ندارد. این روکش از میلیون ها تیغ ریز دنده مانند منشوری شکل بیش از 50 میکرومتر (1/20 میلی متر) ارتفاع ندارند. اما همین برای ایجاد تفاوت در مصرف سوخت کافی است. شرکت هواپیمایی بین المللی سوئیس محاسبه نموده است که اگر 950 متر مربع از این روکش روی یک بوئینگ 777 با الگو های خاص و همسو با جریان هوا در اطراف بدنه و سطوح اتاقک موتور اعمال گردد، کشش کاهش یافته و بلافاصله مصرف سوخت نیز 1.1 درصد کاهش می یابد.

در یک سری از هواپیما های خطوط هوایی سوئیس نیز با الهام از غشای تیغ مانند دنه ای شکل پوست کوسه که در کاهش کشش موثر است، از روکش تازه آئرو شارک استفاده شده که از ویژگی مشابه پوست کوسه برخوردار است و همانگونه که در تحقیق شرکت هوایی بین المللی سوئیسی عنوان می تواند کاهش یک درصدی در مصرف بنزین را به همراه داشته باشد.

خطوط هوایی سوئیس برای 12 هواپیمای بوئینگ 777 از این روکش تازه استفاده نموده که بازدهی 1 درصدی را به همراه دارد در نتیجه، با توجه به محاسبات به عمل آمده، انتظار می رود این 12 هواپیمای، خطوط هوایی سوئیس هر سال 4800 تن سوخت جت کمتر مصرف کند و تقریبا نزدیک به پانصد هزار دلار در سال، به ازای هر هواپیما هزینه های خود را کاهش دهند.

این رقم یک درصد برای اپراتور هایی مانند خطوط هوایی امریکن ایرلاینز که دارای حدود 1000 هواپیما در ناوگان خود است، نزدیک به 500 میلیون دلار صرفه جویی در سال به ازای هر هواپیما است.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید

به "ساخت هواپیما هایی با پوشش پوست کوسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت هواپیما هایی با پوشش پوست کوسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید