شگفتی های ناشناخته معماری دنیا

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، همه ما کلوسئوم، تاج محل و دیوار بزرگ چین را می شناسیم. اما بناهای شگفت انگیزی هم در سراسر جهان وجود دارند که شاید بسیاری از ما از وجود آنها اطلاعی نداشته باشیم.

شگفتی های ناشناخته معماری دنیا

برای کشف چند نمونه از معماری های ناشناخته دنیا، به سایت پرسش و پاسخ Quora سر زدیم تا با آثار معماری برجسته ای که کمتر شناخته شده ، آشنا شویم.

کاخ مجلس، رومانی

بزرگ ترین، گران ترین و سنگین ترین بنای مدیریت مدنی دنیا، کاخ مجلس بخارست، به معنای حقیقی یک شگفتی معماری است. جن هوک به عنوان یکی از کاربران سایت Qoura می گوید:

این بنا که توسط دیکتاتور کمونیست نیکولای کوسیسکو ساخته شده، به قدری عظیم است که نمی توان از آن عکسی گرفت که ابعادش را درست نشان دهد. هوک یک وکیل است که در این قصر از اواسط دهه 90 میلادی کار نموده است.

این بنای نئوکلاسیک که در سال 1984 ساخته شده، شامل 12 طبقه (به همراه 8 طبقه زیر زمین) و 3100 اتاق با مساحت کلی 330،000 متر مربع است. این پروژه به شکل بی سابقه ای 3.3 میلیارد یورو هزینه دربرداشت و البته برای مردم بخارست به قیمت بخش بزرگی از شهرشان تمام شد. برای ساخت کاخ مجلس، یک پنجم بخش مرکزی بخارست با خاک یکسان شد. از جمله اکثر محله های تاریخی شهر می توان به بیش از 30 کلیسا و کنیسه و حدود 30 هزار خانه مسکونی اشاره نمود. هوک می گوید:

فرش های راه راهِ طبقه همکف که راهروهای عریض را پوشش می دهد؛ در زمان ساخت بنا و در داخل آن بافته شده است. بافت آن ها خارج از قصر و آوردن شان به داخل به دلیل حجم عظیم این فرش ها مقرون به صرفه نبود.

مسجد بزرگ جن، اقتصادی

مسجد بزرگ جن، ساخته شده در سال 1907 میلادی، بزرگ ترین بنای گلی دنیا به حساب می آید که تقریبا تمام آن با خشت های پخته شده زیر نور آفتاب، شن، ساروج گلی و گچ ساخته شده است. این بنا به عنوان یکی از بزرگ ترین دستاوردهای معماری سبک سودانی-ساحلی به حساب می آید. این مسجد در سال 1988 به عنوان میراث دنیای در یونسکو به ثبت رسیده است. سه مناره مسجد با شاخه های نخل تزئین شده که در زمان داربست زدن برای تعمیر سالیانه دوبرابر می گردد. این سنتی است که مردم محلی در ماه های آپریل و می طی یک فستیوال انجام می دهند. آبیشک لامبا، یکی از کاربران Quora می گوید:

گرمای بی رحم تابستان شمال آفریقا باعث ترک خوردن بنای می گردد و به مرور آن را سست می نماید. قبل از اینکه باران سالانه آغاز به باریدن کند، مردم محلی تمام بنا را با گِل یک تالاب خشک شده مجددا مستحکم می نمایند.

قلعه دراور، پاکستان

قلعه دراور، شامل40 دژ متحیرنماینده به شکل مربعی دقیق است که از دل کویر سر بر آورده اند. در مجموع، دیوارهای قلعه مساحتی حدود 1500 مترمربع و طولی حدود 30 متر دارند. فیصل خان، از کاربران Qoura، می گوید:

این یک بنای بی نظیر در میان صحرای کولستان است. اکثر مردم از وجود قلعه دراور باخبر نیستند. حتی بیشتر پاکستانی ها نیز از این امر اطلاعی ندارند.

این موضوع یک دلیل منطقی دارد؛ برای دیدن قلعه، مسافران باید یک راهنما به همراه ماشین برای سفری یک روزه از بالاپور پاکستان به کویر کولستان و قلعه دراور استخدام نمایند. همچنین برای دیدن داخل قلعه احتیاج به دستور خاص امیر یا رهبر منطقه است.

چند بائوری، هند

چند بائوریِ راجستان، یکی از ناشناخته ترین بناها در هند است که شامل یک بنای مربعی پله وار با عمق 13 طبقه می گردد و دیوار آن با راه پله های دو طرفه خط کشی شده است. این پله ها تا 30 متر پایین دیوار ادامه پیدا می نمایند. جایی که یک استخر از آب سبز زمردی چشم انتظار مهمان ها است. مارپیچ خیره نماینده و متقارن پله ها -به گفته ویپول یادو، به نظر می رسد که یک راه تمام ناشدنی را تا زیر زمین ادامه می دهد. با 3500 پله چند بائوری، یکی از عمیق ترین و وسیع ترین ها در نوع خود است. این بنا توسط شاه چندا از سلسله نیکومبا بین سال های 800 و 900 بعد از میلاد طراحی شده بود؛ تا در عین زیبایی، کاربردی نیز باشد. با توجه به شکل ساخت آن کف بنا از بالای آن خنک تر است که در منطقه گرم و خشک راجستان به نظر ضروری می رسد.

استاری موست، بوسنی و هرزگوین

اگر هر بنای تاثیرگذار داستانی داشته باشد، استاری موست داستانِ یک بازگشت است. هریس کستو نیز از کاربران Qoura می گوید:

پل کهنه یا به قول محلی ها، استاری موست، در سال 1566 با 456 سنگ محلی توسط معمار عثمان، معمار حجرالدین، ساخته شد و از آن به بعد این بنا تبدیل به قلب تپنده شهر شد.

این پل گوژپشت در شهر مستار و در تقاطع این شهر با رود نِرِتوا واقع است. با عرض 4 متر، طول 30 متر و ارتفاع 24 متر، این بنا شناخته شده ترین بنای کشور و یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی در منطقه بالکان است. اما در دهه 1990، این پل از طریق نیروهای بوسنی-کروات در جنگ بوسنی نابود شد. پس از جنگ، شهر و پل آن دوباره بازسازی شد. کستو می گوید:

تقریبا 10 سال طول کشید تا ایده پل دوباره به زندگی برگردد و در جولای 2004 یک پل کهنه جدید بازگشایی شد.

پل از زمان بازسازی تغییراتی نموده، اما هنوز محلی ها از بالای آن داخل آب یخ رود نرتوا می پرند تا شهامت و مهارت خود را به رخ سایرین بکشند. این موضوع را می توان به نوعی یک سنت قدیمی در این منطقه دانست.

دیوار بزرگ هند

ایوش مانو نیز که یکی از کاربران Qoura است، می گوید:

همه ما نام دیوار بزرگ چین را شنیده ایم. اما تعداد کمی می دانند که هند هم دیوار بزرگ خود را دارد که برای مدت زیادی زیر سایه همسایه خود در شرق پنهان بوده است.

از دیوار بزرگ هند، همچنین به عنوان دومین دیوار بزرگ دنیا، بعد از دیوار چین نام برده شده است. این دیوار واقع در راجستان، 36 کیلومتر طول دارد و عرضه آن در برخی نقاط به 4.5 متر هم می رسد. دیوار بزرگ هند شامل هفت درِ قلعه است. رانا کومبا، یک حکمران محلی، سفارش ساخت این دیوار را در سال 1443 برای حفاظت از قلعه اش واقع در تپه بالایی داد. مانو می گوید:

بر اساس افسانه هایی که درباره این دیوار وجود دارد، با اینکه کوشش های بسیاری برای بازسازی آن انجام شده، اما هنوز نتوانسته اند دیوار را کامل نمایند. در نهایت پادشاه از مشاور مذهبی خود یاری می گیرد و او می گوید که باید یک قربانی تقدیم گردد. داوطلبی جان خود را در این راه فدا می نماید تا سایرین زنده بمانند. امروز یک دروازه بزرگ در جایی که قربانی مدفون شده بنا نموده اند و عبادتگاهی هم برای مکانی که سرش مدفون شده، ساخته اند.

دیوار در قرن 19 بزرگ تر شد و حالا بیش از 360 عبادتگاه بین دیوار هایش قرار گرفته است. اما خود بنا برای باقی دنیا هنوز گنجی ناشناخته است.

مسجد شیخ لطف الله، ایران

کاربر Quora، مونا خاتم این مسجد را به عنوان شاهکار معماری صفوی ایرانی و یک پژوهش در هارمونی تواضع توصیف می نماید. مسجد خیره نماینده شیخ لطف الله، واقع در میدان نقش دنیا اصفهان، بین سال های 1603 و 1619 و دوره شاه عباس اول ساخته شد. مسجد به افتخار پدرزن شاه، شیخ لطف الله، این چنین نام گذاری شد. این مسجد از آن نظر عحیب است که هیچ مناره یا حیاطی ندارد. خاتم می گوید:

این موضوع احتمالا به این دلیل است که مسجد برای استفاده عموم ساخته نشده بود. بلکه به عنوان مکان عبادت برای زنان حرم مورد استفاده قرار می گرفت.

تزئینات داخل مسجد بسیار نفیس است. خاتم می گوید:

در تزیینات گنبد از کاشی های ظریفی استفاده شده که در طول روز از کرمی تا صورتی تغییر رنگ می دهد. داخل محراب از پیچیدگی موزاییک هایی که دیوارها را تزئین می نمایند شگفت زده می شوید. همچنین سقف بی نظیری دارد که کوتاه است و به زردی می گراید. اشعه خورشیدی که از چند پنجره مشبک بالای ساختمان عبور نموده یک فعل و انفعال همیشه متغیر از نور و سایه فراوری می نماید.منبع: کجارو / bbc.com

به "شگفتی های ناشناخته معماری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی های ناشناخته معماری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید