مادر جهانی صنایع دستی ایران در شورای جهانی صنایع دستی

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارائه طرح معرفی مادر جهانی صنایع دستی به شورای جهانی صنایع دستی اطلاع داد.

مادر جهانی صنایع دستی ایران در شورای جهانی صنایع دستی

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور امروز سه شنبه 11 مهر درباره دستاوردش از سفر اخیر به کویت و شرکت در اجلاس آسیا و اقیانوسیه سال 2017 اظهار کرد:

در این جلسه چند طرح از سوی ایران مطرح شد که یکی از آن ها معرفی مادر دنیای صنایع دستی بود.

او ادامه داد:

ایران گزارشی را به آسیا و اقیانوسیه ارائه داد و بیان کرد طی یک فراخوان، درخواست کردیم استان ها مسن ترین هنرمند صنایع دستی را که سال ها در این حوزه فعالیت نموده و حداقل 90 سال دارد، معرفی نمایند. در نتیجه متوجه بانوی 107 ساله ای در سیرجان کرمان شدیم که گلیم شیریکی پیچ می بافت؛ به همین علت از ماه نسا شهسواری پور در بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی به عنوان مادر صنایع دستی ایران تجلیل شد و از سوی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی به او گواهی اعطا کردیم.

او اضافه کرد:

البته از استان کردستان نیز یک هنرمند آقا که در حوزه خراطی چوب فعالیت می نماید و بالای 90 سال دارد به عنوان نفر دوم معرفی گردید.

استقبال از طرح ایران

نامور مطلق با بیان اینکه همه اعضا از این طرح استقبال کردند، گفت: چینی ها و هندی ها بیان کردند در این زمینه تحقیق می نمایند که اگر بتوانند مسن ترین هنرمند صنایع دستی خود را معرفی نمایند. شورای دنیای از این موضوع استقبال کرد و قرار شد اعضای آسیا و اقیانوسیه نیز این موضوع را در کشورشان مطرح نمایند. آن ها درباره نحوه گزینش مشکل داشتند که ما نحوه گزینش خودمان را ارائه دادیم.

درصدد هستیم هر استان یک مادر صنایع دستی داشته باشد و مسن ترین فرد به عنوان پدر یا مادر صنایع دستی دنیا معرفی گردد.

مدیر منطقه غرب آسیا اظهار کرد:

در جلسه بیان کردم اگر بعد از آنالیز های دوباره متوجه شویم هنرمندی مسن تر از ماه نسا شهسواری پور وجود دارد، او را معرفی می کنیم و اگر فرد دیگری نباشد، او را به عنوان کاندیدای مادر صنایع دستی دنیا معرفی خواهیم کرد.

او درباره اینکه اگر کشورهای دیگر فردی مسن تر از هنرمند ایران معرفی نمایند، چه می گردد؟ شرح داد:

اگر کشورهای دیگر هنرمند بالای 107 سال داشته باشند می توانند او را به عنوان مسن ترین هنرمند معرفی نمایند. اما بعد از آنکه ما بخش کوتاهی از فیلم ماه نسا شهسواری پور را در جلسه پخش کردیم اعضای کشورهای دیگر تعجب کردند که هنرمندی وجود دارد که نزدیک 100 سال کار هنری انجام داده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توضیح داد:

من برای پیگیری پرداخت مستمری مادر صنایع دستی نامه نوشتم تا حمایت هایی هم به وسیله معاونت صنایع دستی کشور صورت گیرد و تنها به نام گذاری اکتفا نگردد و اگر فردی حداقل افتخاری برای ما به همراه می آورد ما نیز حداقل وظایف خود را در این زمینه انجام دهیم. معاونت صنایع دستی نمی تواند اقدامی برای بیمه هنرمندان بالای 50 سال انجام دهد اما می تواند ماهانه مبلغی را که به عنوان مستمری از سوی وزارت ارشاد به هنرمندان پیشکسوت داده می گردد برای آن ها نیز در نظر بگیرد.

منبع: کجارو / میراث آریا

به "مادر جهانی صنایع دستی ایران در شورای جهانی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مادر جهانی صنایع دستی ایران در شورای جهانی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید