جهت گردشگری تاریخ و تمدن ایران پایه گذاری می شود

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، خبرنگاران/کرمانشاه امروز اتفاق بزرگی رخ داد، اتفاقی که شاید نقطه عطفی در تاریخ غربِ ایران زمین شود. شروع پروژه ای بزرگ برای معرفی غرب ایران، به تمام ایران و شاید جهان...

جهت گردشگری تاریخ و تمدن ایران پایه گذاری می شود

امروز شهرداران و مدیران شهری و شورای شهر کرمانشاه، سنندج و همدان با همراهی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گرد هم آمدند تا با یک امضای تاریخی، اتفاقی بزرگ را برای این سه شهر رقم بزنند و راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران را پایه گذاری کنند.

این پروژه امروز(13 مرداد) با امضای توافق نامه میان شهرداران این سه شهر رسما آغاز شد و قرار است طی برنامه عملیاتی شش ماهه مقدمات کار در دو بخش کرونا زیستی و پساکرونا برای پایه گذاری این راستا پیگیری شود.

مهدی عبدالمالکی رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه در تشریح جزییات این پروژه، از آن به عنوان یک اتفاق تاریخی یاد کرد وافزود: کرمانشاه، همدان و سنندج ریشه های تاریخی مشترکی دارند و از غنای تاریخی برخوردارند. این سه شهر عناوین پایتخت ایران کهن، گهواره تمدن و سرزمین نجیب زادگان را با خود دارند و پیوند تاریخ و ریشه آنها ناگسستنی است.

وی افزود: راستا گردشگری میان شهرهای کرمانشاه، همدان و سنندج که آن را راستا تاریخ و تمدن ایران نامگذاری کرده ایم، در گذشته فلات مرکزی را به سه جلگه بین النهرین وصل می کرده و همین گویا قدمت و تاریخ این راستا است.

عبدالمالکی از این راستا به عنوان یک راستا تاریخی یاد کرد وافزود: سه شهر کرمانشاه، سنندج و همدان در مجموع 8000 اثر ثبت ملی شده دارند که نشان از غنای تاریخی آنهاست و این میان یک اثر تاریخی جهانی به نام بیستون در کرمانشاه ثبت شده است.

وی افزود: این راستا در کنار تاریخ کهن، فرهنگ کهن و آداب و رسوم کهنی هم دارد و مشاهیر و مفاخر بسیاری از دل این سه شهر و این سه استان سر برآورده اند که باید برای نسل امروز معرفی شوند.

این مسئول گفت: پیوست غنای تاریخی و فرهنگی این شهر، مردمانی هستند که به مهمان نوازی، شجاعت، غیرت، جوانمردی، صفا و صمیمت شهره اند و همین خود جاذبه اصلی این راستا گردشگری است.

عبدالمالکی یادآور شد: کهن ترین و اصیل ترین سبک ایرانی اسلامی متعلق به مردمان همین راستا است، مردمانی که در نهایت تنوع قومی، مذهبی و زبانی، در زیباترین ترکیب بندی ممکن و در نهایت مسالمت بی نظیر توانسته اند فرهنگ و تاریخ این خطه رقم بزنند و امروز مفتخریم که حاصل تلاش آنها را در یک راستا گردشگری به ایران و به جهان معرفی کنیم.

این مسئول گفت: امروز سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج توانسته اند از رقابت ها عبور کنند و همه مدیران و مسئولان شهری سه شهر متوجه شده اند که رونق و توسعه گردشگری هریک در گرو رونق و توسعه گردشگری دیگری است و برای همین این میثاق نامه توسط مدیران شهری این سه شهر به امضا می رسد که موید این هم افزایی باشد.

عبدالمالکی شرح داد: این راستا قرار است یک راستا گردشگری جذاب برای تور گردشگری یک هفته تا 10 روزه باشد و قرار است با جذابیت های بی نظیری که دارد، خاطره ماندگاری را در ذهن گردشگران خود ثبت کند.

این مسئول با اشاره به ثبت نام سنندج به نام شهر خلاق موسیقی در یونسکو گفت: شهرهای کرمانشاه و همدان نیز به ترتیب پیگیر ثبت نام خود به نام شهرهای خلاق خوراک و صنایع دستی هستند و اگر این اتفاق بی نظیر رقم بخورد، برای اولین بار سه شهر خلاق در جهان در امتداد هم و در یک راستا گردشگری قرار می گیرند که جاذبه بی نظیر گردشگری خواهد بود.

وی گفت: در کنار جاذبه های متعدد در این شهرها، مرزی بودن دو استان کرمانشاه و کردستان و داشتن 571 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در این دو استان بر جاذبه های گردشگری غرب کشور اضافه کرده است.

این مسئول با بیان اینکه اقدام عملیاتی شش ماهه در خصوص پایه گذاری این راستا با امضای تفاهم نامه میان شهرداران کرمانشاه، سنندج و همدان از امروز آغاز می شود، گفت: این اقدام عملیاتی در دو بخش کرونازیستی و پساکرونا پیگیری می شود.

وی افزود: خاتمه کرونا مشخص نیست و ما نمی توانستیم تا خاتمه آن منتظر بمانیم، بنابراین برنامه ریزی کردیم تا برنامه ها را طبق شرایط زیست با کرونا برای پایه گذاری این راستا پیش ببریم و برای دوران پسا کرونا هم برنامه داریم تا بتوانیم این راستا را با تمام ظرفیت های آن معرفی کنیم.

در خاتمه این مراسم تفاهم نامه احداث راستا گردشگری تاریخ و تمدن ایران به امضای شهرداران کرمانشاه، همدان و سنندج رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جهت گردشگری تاریخ و تمدن ایران پایه گذاری می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهت گردشگری تاریخ و تمدن ایران پایه گذاری می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید