معرفی بالنگو و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، در اغلب نواحی معتدل و مرطوب کشورها خصوصاً نواحی مدیترانه ای و کشورهای آسیای میانه و در ایران بیشتر در دامنه های نواحی جنگلی استان های شمالی، آذربایجان غربی، فارس، کرمان، اصفهان و لرستان به

معرفی بالنگو و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی بالنگو:

Lallemantia royleana Benth. می باشد.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری بالنگو:

گیاهی است یک ساله به ارتفاع حدود 20 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، برگ های آن متقابل و بیضی شکل با دمبرگی کوتاه و گل های آن آبی رنگِ مایل به زرد و گاهی موارد سفید می باشند. میوه اش مدور و کمی مسطح، رنگ میوه قهوه ای و تخم داخل میوه (بالنگو)، دراز و یک طرف آن قوسی است.

طبیعت بالنگو:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم، مرطوب و تر است.

رویش جغرافیایی بالنگو:

در اغلب نواحی معتدل و مرطوب کشورها خصوصاً نواحی مدیترانه ای و کشورهای آسیای میانه و در ایران بیشتر در دامنه های نواحی جنگلی استان های شمالی، آذربایجان غربی، فارس، کرمان، اصفهان و لرستان به صورت وحشی می روید و به روش پرورشی هم کاشته می شود.

ترکیبات شیمایی بالنگو:

از مهمترین ترکیبات شیمیایی گیاه بالنگو موسیلاژها می باشند که شامل منوساکاریدهای الالتورونیک اسید، گالاکتوز، مانوز، آرابینوز، گزبلوز، گلوکز و رامنوز می باشد.

بخش مورد استفاده:

تخم بالنگوbr />

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت خیسانده یا دم کرده استفاده می کنند.

خواص درمانی:

تقویت کننده قلب و خنک کننده، ضد سرفه و برطرف کننده خشونت سینه، تقویت کننده کبد و آرام بخش، برطرف کننده یبوست و ضد نفخ، تسکین دهنده دردهای دستگاه گوارش و ضد دلپیچه، محرک قوه باه و ضد اسهال، ضد خونریزی لثه و برای خفقان هم مفید می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی بالنگو و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بالنگو و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید