کنترل آفات گلخانه ای با 4 محصول زیستی دانش بنیان

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، 4 محصول بیولوژیک برای مهار آفات گلخانه های کشور با دانش فنی داخلی و به وسیله شرکتی دانش بنیان فراوری شد.

کنترل آفات گلخانه ای با 4 محصول زیستی دانش بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ بلاگ پو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با فراوری این محصولات، در سطحی بیش از 300 هکتار در استان های اصفهان، مرکزی، یزد، تهران، لرستان، همدان، کرمانشاه و غیره کنترل بیولوژیک و فراوری محصول سالم در گلخانه های کشور به اجرا درآمده است. این در حالی است که پیش از فراوری این محصولات کلا، 42 هکتار سطح زیر کشت به این محصولات دسترسی داشتند.

کنه شکارگر برای مهار سفید بالک گلخانه، تریپس و کنه تارتن، کنه شکارگر کنه های تارتن گلخانه، سنک شکارگر برای مهار مراحل مختلف زیستی تریپس گلخانه و سنک شکارگر برای مهار سفید بالک در گلخانه های گوجه فرنگی، 4 محصول فراوریی برای مهار آفات گلخانه های کشور است که به وسیله شرکت دانش بنیان شرکت عوامل مهار زیستی هگمتانه و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فراوری شده اند.

دانش فنی ایجاد شده در کشور تماما در دانشگاه بوعلی سینا و این شرکت بومی سازی شده است یعنی از نهاد و یا موسسه خارجی یاریی گرفته نشده کاملا دانش بومی شده است. بیش از یک میلیون یورو در سال معادل بیش از 3 هزار میلیارد تومان سهم این فناوری ها از فراوری ناخالص ملی است.

اجرای این طرح در کشور با توجه به جایگاه فراوری غذای سالم در ایمنی غذایی جامعه و نقش مهم آن در تضمین صادرات محصولات گلخانه ای کشور بسیار لازم است و حمایت از چنین شرکت هایی می تواند در غنای مالی نقش موثری داشته باشد. عوامل بیولوژیک فراوریی این شرکت در عین دارا بودن کیفیت بالا نسبت به مشابه خارجی آ نها از نظر قیمت نیز کمتر از یک پنجم مشابه خارجی است.

ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، خود کفایی کشور در زمینه فراوری محصول سالم، بومی شدن دانش فراوری محصول سالم، جلوگیری زیاد از مصرف آب برای شستشوی بیش از حد محصول و ایجاد آرامش روانی برای مصرف کننده، فراوری محصول مبتنی بر دانش های نوین، جلو گیری از آلودگی محیط زیست، یاری به تنوع زیستی و تعادل طبیعی و ممانعت از ورود سموم آف تکش در زنجیره غذایی انسان و سایر جانداران از جمله مزایای حمایت از این محصولات فراوریی است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "کنترل آفات گلخانه ای با 4 محصول زیستی دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل آفات گلخانه ای با 4 محصول زیستی دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید