آتشکده آذرفرنبغ در لارستان فارس، عکس

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان در راستا کاریان ، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم، شهرستان لارستان در استان فارس و در 42 کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد واقع شده است .

آتشکده آذرفرنبغ در لارستان فارس، عکس

ارتفاع تقرببی آتشکده آذرفرنبغ 20 متر می باشد. نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود 5 متر عرض و 7 متر ارتفاع دارند. ضلع جلویی روی سکویی به ارتفاع 5.1 متر از سطح زمین واقع شده است.

برفراز این سکو در ارتفاع 3متری بر روی دیواره، حفره ای مثلثی شکل وجود دارد. مصالح به کار رفته در دیوارهٔ این آتشکده آجر و گل می باشد. بر روی صفهٔ آتشکده آثاری از راهرو و اتاق دیده می گردد که به درون فرو ریخته است.

در دوران ساسانی آتشکدهٔ کاریان با آذر فرنبغ، آتش فرِّ بَغانی (درخشانی ایزدی)، یکی از سه آتشان بهرام ایرانِ مزدایسنیِ آن دوران افروزان بوده است .این مکان آتشکدهٔ موبدان بوده است و یکی از سه آتشکدهٔ عظیم ایران در عهد ساسانیان به شمار می رفته است.

این آتشکده یکی از عظیم ترین و مهم ترین آتشکده ها در زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم ترین آتش های سه گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می سوخته است. ساسان جد اردشیر بابکان تولیت این آتشکده را بر عهده داشته و ساسانیان همیشه علاقه خاصی به این آتشکده داشته اند. بر کتیبه ای به زبان پهلوی نگاشته اند که سی هزار دینار هزینه ساختمان آن شده است.

در دوران ساسانیان این آتشکده و زمین های اطراف آن محل حکومت رم کاریان بوده است. آن ها همان ایل پاسارگادی های هخامنشیان بوده اند که با یاری کردن به اردشیر بابکان در تأسیس حکومت ساسانیان مورد توجه او و سایر شاهان ساسانی قرار گرفته و آتشکده در مرکز حکومتی آن ها یعنی کاریان بنا شد.

رم کاریان از شهر در مقابل حمله اعراب دفاع نموده و اعراب پس از چهار بار محاصره شهر، پیروز به فتح آن شدند. ایل باصری که امروزه به کوچنشینی خود در استان فارس ادامه می دهد تنها بازمانده ایل پاسارگادیان دوره کوروش یا همان رم کاریان ساسانیان به شمار می رود.

از کاریان آتش را به آتشکدهٔ شمالی فسا برده اند و از آنجا به نیریز و از آنجا به هندوستان برده اند. واندانبرگ در کتاب باستانشناسی ایران قدیم چنین می نویسد: در کاریان ویرانه های آتشکده ای که بقایای آذرفرنبغ یکی از سه آتشکدهٔ عظیم ایران باستان است دیدم، امروز چیز مهمی ازآن آتشکده نمانده است.

آتشی که درون آتشکده یزد می سوزد و بیش از 1500 سال روشن مانده از آتش آتشکده آذرفرنبغ در کاریان به عقدای اردکان برده شد و نزدیک به 700 سال در آنجا روشن نگه داشته شد و سپس در سال 522 خورشیدی (1174 میلادی) از عقدا به اردکان برده شد و نزدیک به 300 سال نیز در اردکان یزد بود و در سال 852 خورشیدی (1474 میلادی) از اردکان به یزد برده و نگهداری شد.

در سال 1318 خورشیدی (1940 میلادی) که بنای کنونی آتشکده یزد ساخته شد، آتش به این مکان انتقال یافت.

منبع: گردشبان

به "آتشکده آذرفرنبغ در لارستان فارس، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشکده آذرفرنبغ در لارستان فارس، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید