بولتن دانشمندان اتمی: انگلیس 225 کلاهک هسته ای دارد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، بولتن دانشمندان اتمی گزارش داده انگلیس در حال حاضر 225 کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

بولتن دانشمندان اتمی: انگلیس 225 کلاهک هسته ای دارد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بلاگ پو، یک سازمان غیرانتفاعی که در زمینه مسائل جهانی مرتبط با سلاح های هسته ای فعالیت می نماید گزارش داده انگلیس در حال حاضر 225 کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

بولتن دانشمندان اتمی نوشته زرادخانه هسته ای انگلیس متشکل از 225 کلاهک هسته ای است که 120 عدد از آنها آماده استقرار روی زیردریایی های هسته ای مجهز به موشک های بالیستیک این کشور هستند.

مطابق این گزارش، این برآورد بر اساس اطلاعات علنی موجود درباره مقدار زرادخانه هسته ای انگلیس، گفت وگو با مقام های این کشور و تحلیل ساختار نیروهای هسته ای لندن اجرا شده است.

انگلیس هنوز اسناد مربوط به مقدار زرادخانه هسته ای خود را از رده محرمانه خارج ننموده است، اما ویلیام هیگ، وزیر خارجه اسبق انگلیس درمصاحبه ای سال 2010 اظهار داشت دولت انگلیس طی سال های آینده حداکثر کلاهک های هسته ای موجود در زرادخانه تسلیحاتی این کشور را به حداکثر 225 کلاهک خواهد رساند.

وزارت دفاع انگلیس سال 2013 مدعی شد که کاهش کلاهک های هسته ای این کشور به 225 کلاهک در همان سال 2010 اجرا شده است.

دولت انگلیس در اکتبر 2010 در سند آنالیز راهبردی مسائل دفاعی و امنیتی اظهار داشت میخواهد تعداد کل کلاهک های موجود در زرادخانه تسلیحاتی خود را به حداکثر 180 کلاهک برساند. در همین سند در سال 2015 مقرر شده بود که تعداد کلاهک ها تا اواسط سال 2020 به رقم یاد شده کاهش پیدا نمایند.

با وجود این، بولتن دانشمندان اتمی نوشته به نظر می رسد طی این سال ها علی رغم این اظهارات تعداد کلاهک های هسته ای موجود در زرادخانه انگلیس تقریباً در عدد 225 ثابت مانده و تغییر ننموده است. انگلیس، کلاهک های از رده خارج شده را به انبار منتقل نموده اما آنها را منهدم ننموده است.

دولت انگلیس اسفندماه گذشته اظهار داشت میخواهد زرادخانه تسلیحاتی خود را توسعه دهد. این مسئله با اعتراض ایران و چند کشور دیگر روبروشد. لندن اعلام نموده بود دولت انگلیس که آنالیز های اجرا شده در زمینه سیاست دفاعی و خارجی نشان می دهد نمی تواند به تعهداتش برای کاهش زرادخانه اتمی خود پایبند باشد.

در گزارش دولت انگلیس در آن موقع با اشاره به آنچه تهدیدهای تروریستی خوانده شد تصریح شده بود انگلیس تعداد کلاهک های خود را تا حداکثر 260 کلاهک افزایش خواهد داد.

روزنامه تلگراف گزارش داد، در صورت عملی شدن افزایش تعداد کلاهکهای اتمی بریتانیا، برای نخستین بار از سرانجام جنگ سرد به این سو خواهد بود که تعداد کلاهک های اتمی این کشور افزایش پیدا می نماید.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در واکنش به این اقدام انگلیس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت ایران با برنامه انگلیس برای برای توسعه زرادخانه اتمی خود مخالف است.

او در واکنش به تصمیم لندن گفت: مطابق با فلسفه پیمان منع توسعه تسلیحات اتمی، این نوع تسلیحات باید کاهش یابد و فناوری های هسته ای باید در مفهوم اتم برای صلح توسعه پیدا کند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران انرژی هسته ای را برای اهداف صلح آمیز توسعه می دهد و ما با توسعه تدریجی هیچ نوع سلاح هسته ای موافق نیستیم.

انگلیس در سال های گذشته بارها از فعالیت های هسته ای ایران انتقاد نموده و در جنگ مالی آمریکا علیه ایران به بهانه فعالیت های هسته ای مشارکت نموده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام نموده مخالف فراوری سلاح های هسته ای است و فعالیت های هسته ای تهران در راستای مصارف صلح آمیز است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "بولتن دانشمندان اتمی: انگلیس 225 کلاهک هسته ای دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بولتن دانشمندان اتمی: انگلیس 225 کلاهک هسته ای دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید