تداخل دارویی چیست؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، منظور از تداخل دارویی عوارض ناخواسته ای است که از ترکیب و مصرف هم زمان دو یا چند دارو ناشی می گردد، تداخل دارویی می تواند بین داروهای مختلف، داروهای تجویز گردیده توسط پزشک یا داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، داروهای مکمل و حتی مکمل های ویتامینی، داروها و برخی خوارکی ها و غذاها رخ دهد.

تداخل دارویی چیست؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، تداخل دارویی زمانی که فرد داوریی بدون نسخه را همراه با داروی تجویز گردیده توسط پزشک مصرف می نماید، اتفاق می افتد و یا تجویز دارویی جدید توسط پزشک است، بدون آنکه از داروهایی که بیمار مصرف می نماید خبر داشته باشد، گاهی این مسئله تحت شرایط اوژانسی یا وقتی فرد تحت درمان توسط پزشکی غیر از پزشک همیشگی قرار می گیرد، این تداخل داروی برای فرد به وجود می آید.

تداخل دارویی مضر

لقمان تابعی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ بلاگ پو، اظهار کرد: یک دارو می تواند از اثر بخشی داروی دیگر بکاهد، برای مثال قرص های جلوگیری از بارداری می توانند اثر برخی آنتی بیوتیک ها را کاهش دهند.

وی ذکر کرد: تداخل دارویی از راه های دیگری هم می تواند رخ دهد، آهن و کلسیم موجود در خوارکی ها، مکمل های ویتامینی و داروهای ضد اسید معده، در معده به آنتی بیوتیک ها چسبیده و جذب آن ها به داخل خون جلوگیری می نماید، مثال ساده این موضوع، ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک خوارکی همراه با شیر است.

این داروساز کردستانی، با بیان اینکه گاهی عوارض ناشی از تداخل دارویی می تواند دردسر ساز و مشکل آفرین باشد، اضافه نمود: وقتی فردی داروهای ضد انعقاد مصرف می نماید و خود سرانه به مصرف دارویی گیاهی که تقویت نماینده اثر انعقادی است، بپردازد، احتمالا دچار خونریزی داخلی می گردد.

تابعی با بیان اینکه نوشیدنی های الکی نیز یکی از خوارکی های متداخل با داروها هستند، توضیح داد: فردی که الکل مصرف می نماید باید از عدم تداخل آن با داروها مطمئن گردد، این مسئله بسیار مهم است و هر چه فردا تعداد بیشتری دارو مصرف کند، خطر این تداخلات افزایش می یابد.

تداخل دارویی مفید هم داریم؟

وی اضافه نمود: بعضی تداخلات دارویی می تواند مفید باشند، در واقع بعضی داروها می توانند قدرت داروی دیگر را افزایش یا عوارض آن را کاهش دهند، گاهی برای کاهش عارضه در گروهی از داروهای ضد درد، آن را با یک داروی ضد تهوع ترکیب می نمایند البته در برخی تداخلات دارویی نیز یک دارو می تواند اثر بخشی داروی دیگر را کاهش دهد.

لبنیات اثر آنتی بیوتیک را کم می نماید

این داروساز کردستانی، مطرح نمود: آنتی بیوتیک ها از جمله خانواده (کینولون) مثل (سیپروفلوکساسین) و (لواکوبین) در معده به کلسیم و آهن متصل می شوند و نمی توانند جذب بدن شوند، باید پس از مصرف لبنیات، مکمل های حاوی آهن، کلسیم و کپسول همزمان خودداری گردد.

تابعی گفت: وتیامین k موجود در خوارکی هایی مانند کلم، کاهو، بروکلی، نخود، اسفناج، آووکادو و ... می تواند برای کسانی که داروهای رقیق نماینده خون از جمله وارفارین استفاده می نمایند خطرناک باشد در واقع نوسانات این ویتامین در بدن می تواند وارفارین را بی اثر کند و آثار انعقادی آن را کاهش دهد و احتمال لخته خونی بالا می رود.

وی با بیان اینکه وارفارین با مواد غذایی تداخل دارد ذکر کرد: بعضی از مواد غذایی منبع پتانسیل هستند مانند سبزیجات و موز که مصرف زیاد آن ها باعث کاهش اثر وارفارین می گردد.

سیر از تشکیل لخته خون جلوگیری می نماید

داروساز کردستانی، بیان نمود: سیر از تشکیل لخته خون جلوگیری می نماید و باعث افزایش رقت خون می گردد، بیمارانی که وارفارین مصرف می نمایند نباید از یک حبه سیر در روز مصرف نمایند زیرا ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خونشان و احتمال خونریزی در بدن شان گردد.

با این داروها، شیرین بیان نخورید

تابعی اضافه نمود: شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است، ماده ای که فشار خون را افزایش می دهد بنابراین مصرف هم زمان آن با داروی کاهنده فشار خون می تواند تاثیر دارو را کاهش دهد و فشار خون را در سطح خطرناکی بالا نگه دارد.

اثر قرص ضد بارداری کم می گردد اگر ...

وی مطرح نمود: مصرف همزمان قرص ضد بارداری با داروی ریفامپین، ترکیبات پنی سیلین، تتراساکلین، بسیاری از ضد صرع و ضد میگرن باعث کاهش اثر این قرص می گردد.

قهوه و چای استامینوفن را قوی تر می نماید

این داروساز کردستانی، ذکرکرد: مصرف چای 20دقیقه قبل از خوردن استامینوفن باعث افزایش اثر بخشی این دارو می گردد، کافئین موجود در قهوه و چای میزان جذب استامینوفن را افزایش می دهد، البته این را باید در نظر گرفت که دوز بالای این ترکیب باعث آسیب کبدی می گردد برای مثال نباید داروی ضد آسم مانند تئوفیلین را با نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف کرد این در حالی است که استامینوفن با داروهای بی حس نماینده باعث افزایش اثر می گردد.

قرص آهن قبل شام مصرف گردد

تابعی بیان نمود: قرص آهن بستگی به سیستم فیزیولوژی بدن فرد دارد، بعضی از افراد با خوردن این قرص حساسیت دارند و با خوردن این دارو حالت تهوع و استفراغ به آن ها روی می دهد، بهتر است قرص آهن قبل شام مصرف گردد.

وی با بیان اینکه میوه گریپ فروت باعث افزایش جذب بسیاری از داروها می گردد، توضیح داد: مصرف این میوه برای کسانی که پیوند کلیه انجام می دهند فواید زیادی دارد.

این داروساز کردستانی، گفت: کسانی که فشار خون دارند پتانسیل بدنشان بیشتر دفع می گردد، این افراد باید با تغییر تغذیه رژیم غذایی پتاسنیل بدن را تنظیم نمایند.

لاوین بهیار یکی دیگر از داروسازان کردستانی، در این رابطه اظهار کرد: تداخلات دارویی به سه دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول تداخل دارو با دارو که ممکن است دو یا چند دارو با هم مصرف گردد و در بدن واکنش منفی داشته باشند، دسته دوم تداخل دارو با بیماری فرد است و دسته سوم تداخل دارو با مواد خوارکی است.

وی با اشاره به اینکه آسپرین بهتر است با معده پر و همراه با آبمیوه و یا شیر مصرف گردد، توضیح داد: آسپرین چون سبب کاهش جذب ویتامین ث می گردد بهتر است با آبمیوه مصرف گردد و چون خود محرک معده است باید همراه با سیر، زنجبیل و چای سبز مصرف نگردد.

بهیار بیان نمود: داروهای کاهنده چربی مانند آتروستاتین و لوواستاتین باید بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند و نباید همراه با دارچین یا گریپ فروت خورده گردد.

وی با بیان اینکه بیماران دیابتی نباید نان معمولی(سفید) مصرف نمایند، اضافه نمود: مصرف داروی متفورمین با نان جو نباید همزمان باشد بلکه باید دارو را حداقل یک ساعت بعد از مصرف نان جو مصرف نمایند.

این داروساز، گفت: داروهای آهن یا فروسولفات با چای، قهوه، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات تداخل دارند، این درحالی است با مرکبات به دلیل وجود ویتامین ث، موجب جذب بهتر آهن می شوند.

بهیار اعلام کرد: برای اکثر قرص و کپسولها، آب بهترین نوشیدنی برای مصرف است.

وی در خاتمه یادآور شد: توصیه می گردد که بیماران هنگام مراجعه به پزشک، سایر داروهای مصرفی خود را همراه برده و به پزشکشان نشان دهند و همچنین توضیحات برشورهای داروها را مطالعه نمایند.

گزارش از نشمین نوشادی خبرنگار وبلاگ بلاگ پو کردستان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تداخل دارویی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداخل دارویی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید