خطر آلودگی هوا بیش از بیماری ویروسی و عفونی است

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، خبرگزاری خبرنگاران- سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: خطر آلودگی هوا به مراتب بیشتر از بسیاری بیماری های ویروسی و عفونی برای مادران باردار و بچه ها زیر پنج سال است.

خطر آلودگی هوا بیش از بیماری ویروسی و عفونی است

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی از آنجا که ریه انسان، مسؤول جذب اکسیژن هوا و دفع دی اکسید کربن خون است، از این رو در صورتی که غلظت آلاینده های هوا فراتر از ظرفیت تصفیه ریه انسان باشد، وارد جریان خون شده و باعث بروز عوارضی همانند اختلال در انتقال اکسیژن به بافت های بدن، افزایش ضربان قلب، سکته قلبی، کاهش ظرفیت شش ها، آسم، برونشیت و سرطان ریه ایجاد می گردد.

بر این اساس آلودگی هوا باعث تحریک مجاری هوائی و تشدید آسم در میان افراد به خصوص بچه ها می گردد. تماس دراز مدت با هوای حاوی میزان بیش از حد مجاز آلاینده ها باعث بروز برونشیت مزمن، بیماری مزمن ریه، تنگی نفس، سرفه های مکرر و شدید، آب ریزش چشم و سوزش و التهاب می گردد.

آلودگی هوا بعلاوه ضریب هوشی بچه ها را کاهش داده و کم خونی و کمبود ویتامین D نیز از دیگر تبعات آلودگی هواست.

در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده هایی مثل اُزن بیش از میزان مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین تری می آورد و بچه ها به علت داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند.

بر اساس این گزارش از آنجا که سیستم ایمنی بچه ها در برابر بیماری ها بسیار ضعیف است بیماری های ناشی از آلودگی هوا به راحتی می تواند سیستم ایمنی آن ها را هدف قرار دهد.

نتایج بعضی از مطالعات دیگر نشان می دهد ، هیدروکربن های چند حلقه ای آروماتیک (PAH) که ناشی از احتراق سوخت های فسیلی نظیر گازوئیل و دیزل هستند می توانند عامل ایجاد مشکلاتی در جنین شوند. این هیدروکربن ها با چسبیدن به ذرات معلق UFP که آن ها نیز ناشی از سوخت ماشین ها هستند، می توانند از سطوح دستگاه تنفس عبور نموده و وارد جریان خون شوند.

بعلاوه این آلودگی ها ممکن است از این جهت وارد مغز و یا جفت مادران باردار شده و احتمالا جنین را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهند، که می تواند باعث التهاب و در نتیجه زایمان زودرس گردد.

این آسیب ها و عوارض در مادران زیر 20 سال و بالای 35 سال، زنان طبقه کم عایدی و یا زنانی با رژیم های غذایی ناسالم بیشتر است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "خطر آلودگی هوا بیش از بیماری ویروسی و عفونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر آلودگی هوا بیش از بیماری ویروسی و عفونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید