زندگی یک میلیارد نفر از مردم دنیا به تالاب ها وابسته است

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، آنیا گوربیگی پیش از ظهر سه شنبه در هتل عباسی اصفهان با بیان اینکه تالاب ها نقش بسیار مهمی در دنیا امروز ایفا می نمایند، گفت: بعد از تشکیل کنوانسیون رامسر تا به امروز فعالیت های خوبی در راستای حفاظت از تالاب ها اجرا شده و کوشش ما در راستای افزایش هوشیاری مردم برای حفاظت از تالاب ها و ارائه خدمات مهم در این زمینه به جامعه از مسئولان و مردم است.

زندگی یک میلیارد نفر از مردم دنیا به تالاب ها وابسته است

وی با بیان اینکه روز دنیای تالاب ها امروز در 800 نقطه از دنیا جشن گرفته می گردد، گفت: این امر دلایل روشنی بر این است که زندگی یک میلیارد از مردم دنیا به شکل مستقیم و غیرمستقیم به تالاب ها وابسته است.

دبیر کنوانسیون رامسر با بیان اینکه مشاغل مختلفی مانند ماهیگیری، برنج کاری و غیره وابسته به حیات تالاب ها است، ابراز داشت: در حال حاضر حوزه های حمل و نقل آبی و گردشگری آب از مشاغل مرتب با تالاب ها به شما می آید.

وی با بیان اینکه تالاب ها نقش حیات بخش برای زندگی انسان ها دارند و آب کشاورزی برای پرورش محصولات غذایی نیمی از مردم دنیا را تامین می نمایند، یادآور شد: تالاب ها دارای نقش موثری برای تنوع زیستی هستند و در کاهش مخاطرات طبیعی مانند سیل با ذخیره کردن آبهای گذری ناگهانی و ناشی از بارندگی، نقش مهمی دارند.

گوربیگی با بیان اینکه ایران از اعضای کنوانسیون مرتبط با تالاب هاست و بر این اساس رامسر زادگاه کنوانسیون تالاب ها در دنیا است، گفت: ایران در سال 1975 میلادی حفاظت از 24 تالاب مهم را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 1900 میلادی 64 درصد تالاب های دنیا ناپدید و اراضی کشاورزی به مناطق مسکونی تبدیل شده است، بیان داشت: بسیاری از مسائل دنیای امروز مانند آلودگی، افزایش گرد و غبار، طوفان شن و بیماری های ناشی از آلودگی به دلیل تخریب تالاب ها است و بر این اساس باید حفاظت از تالاب ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فرآیند توسعه پایدار، مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کنوانسیون رامسر با بیان اینکه ایران در این زمینه همکاری بسیاری با سازمان های مهم و مطرح این حوزه انجام داده است، گفت: ثبات در امور زیست بومی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی متذکر شد: امیدوارم با توجه بیشتر به موضوع تالاب ها و استفاده از بخش های خصوصی در حفاظت از تالاب ها، زیست بوم های حساس و شنماینده مورد حفاظت قرار گیرد و در این راستا نیازمند آموزش و مهارت های لازم به جامعه و مسئولان هستیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زندگی یک میلیارد نفر از مردم دنیا به تالاب ها وابسته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی یک میلیارد نفر از مردم دنیا به تالاب ها وابسته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید