پیرترین نامزد اسکار ، بانوی افسانه ای سینمای فرانسه درگذشت

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، آنیس واردا، فیلمساز فرانسوی زاده بلژیک و مادر موج نوی سینمای فرانسه پس از حدود شش دهه فعالیت سینمایی و ساختن 50 فیلم روز آدینه در 90 سالگی در پاریس از جهان رفت.

پیرترین نامزد اسکار ، بانوی افسانه ای سینمای فرانسه درگذشت

به گزارش وبلاگ بلاگ پو به نقل از هالیوود ریپورتر، وارد سال 2018 در نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار نامزد دریافت جایزه بهترین مستند با چهره ها روستاها شد و با حدود 90 سال پیرترین نامزد تاریخ اسکار لقب گرفت. نکته جالب اینکه همان سال جیمز آیوری هم در سن 90 سالگی نامزد اسکار شد اما فقط هشت روز کوچک تر از واردا بود تا عنوان پیرترین نامزد اسکار به نام بانوی فرانسوی سند بخورد.

او در 1956 با فیلم خود الهام بخش موج نوی سینمای فرانسه بود و شش سال طول کشید تا با کلئو از ساعت پنج تا هفت مورد توجه قرار بگیرد؛ فیلمی که در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد. بردن جایزه ویژه هیات داوران جشنواره برلین با خوشبختی دیگر افتخار کارنامه واردا بود که در 1965 رقم خورد. 20 سال بعد او با بی سر و سامان جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را برد و در 2008 با ساحل های آنیس درباره زندگی خودش جایزه سزار بهترین مستند را به دست آورد.

سازمان دهندگان جشنواره کن جایزه نخل طلایی افتخاری دوره 68 را به واردا اهدا کردند و او در 2017 هم یک اسکار افتخاری از فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی آمریکا گرفت. فیلمساز تحسین شده فرانسوی آخرین بار زمستان گذشته با مستند واردا به کارگردانی آنیس در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین حضور داشت و جایزه یک عمر دستاورد دوربین برلیناله را هم به کارنامه افتخارهای سینمایی خود اضافه نمود.

واردا که سال 1962 با ژاک دمی ازدواج نموده بود، در 1991 یعنی یک سال پس از مرگ همسرش مستند داستانی ژاکوی نانتی را درباره این فیلمساز فرانسوی ساخت و آن را در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن به نمایش گذاشت. حاصل زندگی مشترک این زوج سینماگر پسری است به نام متیو دمی که او هم به کار فیلمسازی اشتغال دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پیرترین نامزد اسکار ، بانوی افسانه ای سینمای فرانسه درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیرترین نامزد اسکار ، بانوی افسانه ای سینمای فرانسه درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید