27 سال روابط ایران و قزاقستان به روایت تصویر

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، تهران - خبرنگاران - خبرگزاری جمهوری اسلامی (خبرنگاران) و خبرگزاری رسمی قزاقستان (کازینفورم) با برپایی یک نمایشگاه عکس با موضوعات مختلف 27 سال روابط دیپلماتیک ایران و قزاقستان را به تصویر کشیدند.

27 سال روابط ایران و قزاقستان به روایت تصویر

به گزارش روز دوشنبه وبلاگ بلاگ پو این نمایشگاه که چکیده ای از کتاب مصور تاریخ روابط 27 ساله دو کشور است به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران با موضوعات روابط دوجانبه، اسناد تاریخی امضاء شده میان دو کشور و همچنین عکس هایی از جاذبه های گردشگری ایران در موزه ملی شهر نورسلطان (اسم جدید پایتخت قزاقستان) به مدت یک هفته برگزار گردید.

این نمایشگاه ابتدا با سخنان الماز نورازخان، رئیس موزه ملی قزاقستان در حضور مقامات جمهوری قزاقستان، سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم آستانه، وبلاگ بلاگ پو و اصحاب رسانه ها، استادید دانشگاه ها و دانشجویان و نیز استادان زبان فارسی این کشور افتتاح شد و سپس مجید صابر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و عسگر اومارف مدیرعامل خبرگزاری بین المللی کازینفورم در طول برگزاری آن سخنرانی کردند.

این رویداد فرهنگی همچنین مورد توجه رسانه های محلی و منطقه و بین المللی نهاده شد بطوریکه از جمله خبرگزاری های کازینفورم، باک، کازاکستان تریحی -Kazakhstan Tarihi، زاکون، آتامکن، باک کی زد، شبکه تلویزیونی 24 کی زد 24kz، شبکه تلویزیونی خبر 24 -Khabar 24، رونامه آستانا تایمز و دیگر رسانه های فعال در قزاقستان آنرا پوشش داده و به همراه مصاحبه با سفیر ایران منتشر کردند.

سخنرانان این رویداد فرهنگی بیشتر بر مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت قزاقستان و ایران تاکید نموده و در عین حال بر دستاوردهای جدید همکاری های دوجانبه سیاسی، مالی و فرهنگی و نیز روابط چندجانبه منطقه ای و بین المللی صحه گذاشتند.

** سفیر جمهوری اسلامی ایران: ایران و قزاقستان از روابط حسنه دیرینه ای برخوردارند

مجید صابر سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در آیین گشایش این نمایشگاه در سخنانی با اشاره به سابقه دیرینه دوستی میان دو ملت، برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور در سال 1992 را شروع مجدد روابط تاریخی میان دو ملت عنوان و اظهار کرد: با اعلام استقلال جمهوری قزاقستان، جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی بود که این استقلال را به رسمیت شناخت و سفارت خود را در این کشور تأسیس کرد.

وی گفت: این نمایشگاه که بخش هایی از رویدادهای مهم روابط دو کشور را در قالب تصاویر به نمایش گذاشته، در حقیقت چکیده ای از کتاب مصور تاریخ بیست و هفت ساله روابط دو کشور است.

صابر ضمن قدردانی از همکاری بسیار خوب خبرگزاری جمهوری اسلامی (وبلاگ بلاگ پو) و خبرگزاری کازینفرم قزاقستان، ابتکار برگزاری این نمایشگاه را نشانه همکاری های رسانه ای میان ایران و قزاقستان عنوان و ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها در آینده نیز ادامه داشته باشد.

** مدیرعامل کازینفرم برگسترش روابط خبرگزاری های دو کشور تاکید نمود

در این مراسم همچنین عسکر اوماروف، مدیر عامل خبرگزاری کازینفرم ضمن تشکر از برگزاری این نمایشگاه، همکاری میان خبرگزاری وبلاگ بلاگ پو و کازینفرم را مثبت و ارزنده دانست و بر گسترش همکاری های رسانه ای میان ایران و قزاقستان تأکید کرد.

وی ضمن تبریک نوروز به عنوان وجه مشترک فرهنگی دو کشور به ایرانیان گفت: در سال 2017، آژانس بین المللی اطلاع رسانی کازینفرم و خبرگزاری ایرانی وبلاگ بلاگ پو یادداشت تفاهم همکاری امضاء کرد و در حال حاضر این خبرگزاری به عنوان به عنوان شریک و همکار ما در پوشش اخبار و رویدادهای ایران و منطقه است و در مقابل کازینفورم نیز وظیفه مشابهی را از منطقه به عهده دارد.

اوماروف روابط تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان را به عنوان میراث تمدن های بزرگ ایران و توران بسیار قوی ارزیابی کرد و گفت: این نمایشگاه به ما فرصت دیدن عکس های تاریخی شگفت انگیز و آشنایی با زندگی در ایران و تاریخ روابط سیاسی دو کشور در طول 27 سال گذشته را فراهم آورده است.

آساق**1378**1663**

منبع: ایرنا

به "27 سال روابط ایران و قزاقستان به روایت تصویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 سال روابط ایران و قزاقستان به روایت تصویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید