از ایستادگی تا فرصت سوزی صنعت نفت ایران

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، طبق آخرین آمار، کل ذخایر هیدروکربنی ایران 836 میلیارد بشکه است که از این میزان، مقدار قابل برداشت با تکنولوژی، 239 میلیارد بشکه است. یعنی ایران می تواند 29 درصد را برداشت نموده و 71 درصد در زیرزمین بلااستفاده باقی می ماند؛ موضوعی که یک تحلیل گر حوزه انرژی نیز معتقد است این که ایران نتوانسته از تکنولوژی روز جهان در صنعت نفت استفاده کند، از نقاط ضعف این صنعت محسوب می گردد.

از ایستادگی تا فرصت سوزی صنعت نفت ایران

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، بیژن زنگنه - وزیر نفت - روز گذشته، برای پاسخ به سوال نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و از اهمیت افزایش ضریب بازیافت سخن گفت.

به گفته وی، هر یک درصد افزایش بازیافت از مخازن نفت و گاز، معادل 8 میلیارد بشکه است که این، معادل 500 میلیارد ثروت برای ایران است. تحقق این امر نیازمند بهره گیری از تکنولوژی روز جهان است. زیرا شرکت های ایرانی درحال حاضر از تخصص و تکنولوژی کافی برای این موضوع برخوردار نیستند.

در این راستا، نرسی قربان - تحلیل گر ارشد حوزه انرژی - درباره نقاط قوت و ضعف صنعت نفت ایران طی 40 سال گذشته، به وبلاگ بلاگ پو گفت : مهم ترین نقطه قوت این صنعت، این بوده است که توانسته است در سخت ترین شرایط از جمله جنگ و تحریم روی پای خودش بایستد و شرایط خود را کم و بیش حفظ کند. این مساله بسیار مهم بوده و بزرگ ترین نقطه قوت این صنعت محسوب می گردد.

وی ادامه داد: نقطه ضعف صنعت نفت ایران طی 40 سال گذشته موضوعی است که اختیار آن در دست این صنعت نبوده است. به عبارت دیگر، صنعت نفت ایران نتوانسته است از بهترین تکنولوژی و سرمایه جهان برای توسعه بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز خود استفاده کند و این ذخایر را توسعه دهد.

این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی در خاتمه با اشاره به شرایط پسابرجام، گفت : در زمان برجام هم که درهای صنعت نفت ایران به روی جهان باز شد، باز هم این صنعت نتوانست از این شرایط استفاده کند. در حالی که اگر در آن فضا با 10 شرکت خارجی قرارداد امضا می شد، آمریکا نمی توانست نفت ایران را تحریم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از ایستادگی تا فرصت سوزی صنعت نفت ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ایستادگی تا فرصت سوزی صنعت نفت ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید