راهکارهای عملی برای کم کردن مصرف باتری و جلوگیری از خاموش شدن موبایل، عکس

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، وقتی درصد شارژ باتری موبایل رو به سرپائینی می افتد، به ویژه در زمانی که دسترسی به برق ندارید، شرایط برایتان خیلی سخت می شود؛ اما با برخی ترفندها می توانید کمی مشکل را مدیریت کنید.

راهکارهای عملی برای کم کردن مصرف باتری و جلوگیری از خاموش شدن موبایل، عکس

غزال زیاری- پر نگه داشتن شارژ گوشی های موبایل این روزها برای بیشتر ما تبدیل به یک نبرد دائمی شده است. در طول سال های اخیر گوگل، برای جلوگیری از عملکرد نامناسب برنامه ها و مصرف بیش از حد و تخلیه زودهنگام باتری موبایل ها، چندین ویژگی صرفه جویی در مصرف باتری را به سیستم عامل موبایلش اضافه کرده که این گزینه ها فراتر از گزینه Battery Saver است و شما می توانید تنظیمات موبایل را با در نظر داشتن نیازهایتان تغییر دهید.

Battery Saver و افزایش شارژ

در سال 2014، گوگل قابلیتی به نام Battery Saver را معرفی کرد تا در شرایطی که باتری موبایل تان رو به اتمام است، بتوانید کمی عمر آن را طولانی تر کنید. وقتی شما از این گزینه استفاده می کنید، سیستم عامل اندروید، عملکرد تلفن شما را کاهش می دهد و استفاده از داده های پس زمینه را محدود می کند و در عین حال مواردی مثل حالت Vibration (لرزش) را کاهش خواهد داد تا در مصرف باتری موبایل صرفه جویی شود.

آنچه که با فعال کردن گزینه ذخیره ساز باتری رخ می دهد، بستگی به نحوه استفاده شما از موبایل تان دارد. مثلا در موبایل های پیکسل3 و مدل های تازهتر، با فعال کردن این گزینه، گوشی به صورت اتوماتیک از تم تاریک استفاده می کند و انیمیشن ها و برنامه ها در پس زمینه گوشی اجرا نمی شوند و سرویس موقعیت یابی در هنگام خاموش بودن صفحه، غیر فعال می شود. این حالت ایده آلی نیست ولی بهتر از آن است که گوشی موبایل تان خاموش شود.

شما می توانید در هر زمانی، گزینه Battery Saver را فعال کنید. کافی است به قسمت تنظیمات (Setting) و بعد از آن قسمت باتری رفته و روی گزینه Battery Saver کلیک کرده و آن را فعال کنید.

در عین حال گزینه ای نیز پیش روی تان قرار می گیرد تا این حالت به صورت اتوماتیک فعال شود. بدین ترتیب هر زمان که باتری موبایل تان رو به اتمام باشد، اندروید تلاش خواهد کرد تا امکان استفاده از باتری موبایل را تا حد امکان افزایش دهد، تا قبل از آنکه موبایل تان خاموش شود.

برای تنظیم این گزینه، وارد بخش Battery Saver شوید و روی گزینه تنظیم برنامه (Set a Schedule) کلیک کنید. در آنجا دو گزینه خواهید داشت: طبق روتین، اندروید اجازه خواهد داشت تا هر زمان که باتری گوشی رو به اتمام و گوشی رو به خاموشی بود، آن را به صورت اتوماتیک فعال کند و گزینه دوم هم انتخاب فعال شدن این گزینه برپایه درصد شارژ باتری است. شما می توانید با استفاده از نوار موجود و مشخص مقدار شارژ باتری مشخص کنید که وقتی شارژ باتری به فلان درصد (بین 5 تا 75درصد) رسید، گزینه ذخیره باتری فعال شود.

خواب عمیق گوشی با انتخاب گزینه Doze

تاحالا برایتان پیش آمده که به محض روشن کردن نمایشگر موبایل، چندین نوتیفیکیشن به یکباره ظاهر شوند؟ این نتیجه فعالیت Doze است. یک قابلیت صرفه جویی در مصرف باتری و ذخیره آن که در زمان استفاده نکردن از موبایل، آن را به خواب عمیق تری می برد. این گزینه را هم مدنظر داشته باشید؛ از آنجا که این ویژگی به شکل اتوماتیک در پس زمینه اجرا می شود، نام رسمی آن در بخش تنظیمات موبایل وجود ندارد و هرگز نمی توانید گزینه Doze را در منوی تنظیمات بیابید.

وقتی نمایشگر موبایل شما برای مدتی خاموش باشد، حالت Doze در موبایل تان فعال می شود. طبق گفته گوگل، در حالت Doze، دسترسی به شبکه قطع شده و هرگونه همگام سازی به تعویق می افتد. در عوض، وقتی که نمایشگر تلفن را روشن می کنید، گوشی شما برای گزینه تعمیر و نگهداری فعال می شود تا کارهایش را انجام دهد. این بدان معناست که شما همچنان نوتیفیکیشن ها را دریافت می کنید ولی ممکن است کمی با تاخیر ظاهر شوند. چرا که فقط در جریان همان زمان ها، ظاهر می شوند. البته نوتیفیکیشن های اولویت دار، مثل پیغامک ها یا تماس های تلفنی، در همان لحظه پدیدار می شوند ولی گزینه هایی مثل ایمیل تازه، پیغام های فیس بوک و دیگر نوتیفیکیشن هایی با اولویت کمتر، ممکن است دیرتر ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید:

  • تنها انسان هایی که خارج از جو زمین کشته شدند / عکس
  • مداد؛ سلاحی کشنده برای فضانوردان در فضا!

اگر نمایشگر گوشی خاموش بوده و گوشی شما کاملا بلااستفاده باشد (یعنی مثلا وقتی که به جای آنکه گوشی موبایل در جیب شما باشد، آن را روی میز گذاشته اید)، گوشی وارد فاز Doze عمیق تری می شود و در این حالت، اندروید، برخی از انواع هشدارها، مثل GPS و اسکن Wifi را غیرفعال می کند؛ اینها گزینه هایی هستند که در زمان خاموش بودن صفحه نمایش هم گوشی شما را فعال نگاه می دارند. حالت Doze عمیق، در ذخیره باتری نقش مشخص کننده ای دارد.

وقتی شما صفحه نمایش موبایل را روشن می کنید، تلفن شما به صورت اتوماتیک از حالت Doze خارج می شود و به همین دلیل است که عموما می بینید که به محض باز کردن قفل گوشی، نوتیفیکیشن ها از راه می رسند. اندروید به صورت پیش فرض، گزینه Doze را فعال می کند و راهی برای خاموش کردن کامل آن وجود ندارد. البته شما اگر می خواهید که برخی برنامه ها همیشه در پس زمینه اجرا شوند، می توانید آنها را از حالت Doze خارج کنید. البته به شما توصیه نمی کنیم که چنین کاری را انجام دهید؛ چون باتری موبایل تان سریع تر تخلیه می شود. اگر می خواهید چند برنامه را همیشه فعال داشته باشید و در حالت Doze، غیرفعال نشوند، در بخش تنظیمات، وارد بخش باتری شده و روی گزینه Battery Usage (استفاده باتری) کلیک کنید.

شما همچنین می توانید لیست برنامه هایی که بیشترین مقدار مصرف باتری گوشی را از زمان آخرین شارژ کامل موبایل داشته اند، به صورت رتبه بندی شده مشاهده کنید تا ببینید کدام برنامه ها بیشتر از بقیه باتری مصرف می کنند. برای این کار در تنظیمات وارد بخش Apps شوید و روی گزینه App Battery usage کلیک کنید. شما لیستی از برنامه های نصب شده روی موبایلتان که براساس حروف الفبا مرتب شده اند را می بینید ولی می توانید آنها را به نحوی مرتب کنید تا ببینید که کدام از Doze معاف هستند. روی منوی کشویی که بالای لیست قرار گرفته، ضربه بزنید و گزینه Unrestricted را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید تا شرایط باتری را برای یک برنامه خاص تغییر دهید، روی نام آن کلیک کرده و تنظیمات آن را به حالت Optimized دربیاورید (بدین معنا که اپلیکیشن فقط تحت پروتکل Doze کار می کند) و یا آن را به حالت Restricted ببرید (بدین معنا که وقتی این برنامه در پیش زمینه باز است، سیستم همیشه مصرف باتری از طریق این اپلیکیشن را کاهش بدهد). انتخاب گزینه دوم، بیشترین صرفه جویی در باتری را به همراه خواهد داشت. ولی این ممکن است در عملکرد صحیح برنامه مدنظرتان ایجاد اختلال کند. در عین حال می بینید که بسیاری از برنامه های اصلی اندروید هم در این لیست قرار دارند. این برنامه ها باید همیشه اجرا شوند و حتی اگر شما بخواهید هم نمی توانید مقدار مصرف باتری گوشی از طریق این برنامه ها را تغییر دهید.

توصیه می کنیم که تا حد امکان از گزینه Doze استفاده کنید. اگر پشت میز می نشینید و از موبایلتان استفاده نمی کنید، گوشی را به صورت پشت و رو، روی میز بگذارید تا نمایشگر فعال گوشی خاموش شود. این باعث می شود تا گوشی وارد حالت Doze عمیق شده و در افزایش عمر باتری بسیار موثر خواهد بود.

به خواب بردن برنامه هایی که به ندرت استفاده می شوند

تاحالا برایتان پیش آمده که برنامه ای را دانلود و نصب کرده و در طول یک ماه ، حتی یک بار هم از آن استفاده نکنید؟ گزینه App Standby باعث می شود تا این دسته اپلیکیشن ها در پیش زمینه اجرا نشده و در نتیجه در مصرف باتری گوشی صرفه جویی شود. اگر برای چند روز از یک اپلیکیشن استفاده نکنید و آن اپلیکیشن هم نوتیفیکیشنی برایتان ارسال نکند، نام آن برنامه وارد لیست App Standby می شود و دیگر اجازه نخواهد یافت تا در پیش زمینه فعال شده یا تا هنگامی که خودتان شخصا آن را باز نکرده اید، به اینترنت دسترسی بیابد.

شما می توانید دقیقا مشابه با Doze، برخی از اپلیکیشن های مدنظرتان را از لیست گزینه App Standby خارج کنید: با تنظیم آن برروی حالت Unrestricted، می توانید بهینه سازی باتری برای آن اپلیکیشن را خاموش کنید. اگر کنجکاو هستید که ببینید که کدام اپلیکیشن ها در حال حاضر در حالت Standby mode هستند می توانید این لیست را در گزینه Developer اندروید چک کنید.

برای این کار به بخش تنظیمات (Setting)، سپس About phone رفته و هفت بار روی گزینه Build Number کلیک کنید. گوشی موبایل تان از شما الگوی قفل یا بیومتریک شما را می خواهد و با ارائه آن، شما را به عنوان Developer شناخته و به شما دسترسی به منوی Developer Options را خواهد داد.

وارد این منو شده و پائین تر، Standby Apps را می بینید. روی آن کلیک کرده و لیست اپلیکیشن های روی موبایل تان را خواهید دید. آنهایی که تحت عنوان هرگز لیبل خورده اند، در حال حاضر در حالت App Standby هستند.

بهتر این است که اپلیکیشن های فعال را بررسی کنید. اگر یک اپلیکیشن که چندین هفته است از آن استفاده نکرده اید، فعال است، شاید بهتر باشد که نوتیفیکیشن های آن برنامه را خاموش کرده و یا حتی آن برنامه را از موبایلتان حذف کنید.

البته خود اندروید هم کار را برای شما راحت می کند و به صورت اتوماتیک لیست برنامه هایی که مدتی است از آنها استفاده نکرده اید را به شما ارائه کرده و به شما پیشنهاد حذف کردن آنها را از روی موبایلتان ارائه می کند. کافی است که از منوی تنظیمات (Setting)، وارد قسمت Apps شده و گزینه Unused apps را انتخاب کنید. در آنجا می توانید لیست برنامه هایی که در شش ماه اخیر از آنها استفاده نکرده اید را ببینید و در صورت نیاز آنها را پاک کنید.

باتری تطبیقی و یادگیری الگوی مصرف شما

در سال 2018 و با راه اندازی اندروید Pie، گوگل قابلیت دیگری برای ذخیره باتری را در اختیار کاربرانش قرار داد. باتری تطبیقی، به آسانی یاد می گیرد که شما از کدام اپلیکیشن ها بیشتر و در چه مواقعی از روز استفاده می کنید که البته این کار را به لطف یادگیری ماشینی انجام می دهد.

باتری تطبیقی بر پایه اطلاعاتی که کسب می کند، برنامه هایی که انتظار نمی رود تا شما به زودی به سراغشان بروید را محدود می کند. البته برای این قابلیت هم مانند دیگر قابلیت ها نیازی نیست تا شما کار خاصی برای فعال کردن باتری تطبیقی انجام دهید و این باتری کار خودش را در پس زمینه انجام داده و به صورت پیش فرض فعال می شود. البته اگر بخواهید آن را خاموش کنید، باید در بخش تنظیمات وارد بخش باتری شده و در بخش Adaptive preferences این گزینه را غیرفعال کنید.

منبع: popsci

5858

منبع: خبرآنلاین

به "راهکارهای عملی برای کم کردن مصرف باتری و جلوگیری از خاموش شدن موبایل، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای عملی برای کم کردن مصرف باتری و جلوگیری از خاموش شدن موبایل، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید