موبایل ایرانی به بازار می آید؟، گوشی های داخلی جایگزین سامسونگ و اپل!

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، به گزارش تحارت نیوز، نمایندگان مجلس در جریان آنالیز لایحه بودجه سال آینده تصویب کردند که حقوق ورودی گوشی های خارجی صرف حمایت از فراوری موبایل ایرانی گردد. این در حالی است نه تنها کُمیت فناوری ایرانی برای ساخت گوشی هوشمند لنگ می زند، بلکه تجربیات گذشته نیز همگی به شکست منجر شده اند.

موبایل ایرانی به بازار می آید؟، گوشی های داخلی جایگزین سامسونگ و اپل!

اما آیا ایران واقعا قابلیت فراوری گوشی های هوشمند رقابت پذیر با ios و اندروید را دارد؟ در این زمینه سخنگوی انجمن واردنمایندگان موبایل گفت: ایران در فراوری کالاهای های تک هیچ گاه تجربه پیروزی نداشت. اکنون نیز چه از لحاظ سیاست گذاری و چه از لحاظ فراوری تفاوتی با دوره های گذشته ندارد.

محمدرضا عالیان در مصاحبه با وبلاگ بلاگ پو اظهار کرد: ما به جای اینکه بخواهیم از اول چرخ را بسازیم، بهتر است از تجربه برندهای فعال در بازار بهره ببریم. واقعای جای سوال است که اگر قصد فراوری موبایل ایرانی را دارند، چرا از ظرفیت سامسونگ و اپل استفاده نمی نمایند؟

او ادامه داد: چینی ها با این کار، در همین ایران طی کمتر از پنج سال 30 درصد بازار موبایل را در اختیار گرفتند. زیرا چینی ها می دانند قبل از آن ها شرکت های کره ای و آمریکایی کل راه را رفته اند و خواه ناخواه باید از تجربه آن ها استفاده نمایند. اما در ایران می خواهند فرمول و روش جدیدی برای فراوری موبایل کشف نمایند.

وی تشریح کرد: تا زمانی که اصل تفکر صرفا استفاده از نام ایرانی باشد، ما در فراوری هیچ کالای های تکی پیروز نمی شویم. راه فراوری موبایل ایرانی هم از ابتدا نادرست است. چراکه می خواهند حقوق ورودی کالاهای اصلی بازار را بالا ببرند تا شاید روزی به فراوری انبوه برسند. چنین راهی، نتیجه ای جز افزایش قیمت ها و فشار به مصرف نماینده ندارد.

این فعال بخش خصوصی بعلاوه تاکید نمود: فراوری داخلی صرفا استفاده از لوگوی ایرانی و تبدیل نرم افزار به سخت افزار نیست. اگر قرار است باز هم قطعات خارجی وارد نمایند و با اسمبل کردن آن دم از فراوری داخلی بزنند، هیچ توجیه علمی و مالی ندارد.

کپی خوب بهتر از فراوری بد

به اعتقاد عالیان کپی خوب از محصولات خارجی به صرفه تر و بهتر از فراوری ناشیانه یک محصول است.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس در حالی برای ورود به عرصه فراوری موبایل اصرار دارند که ایران هیچ گاه در این صنعت پیروز نبود.

در دهه 70 که صاایران با شعار تبلیغاتی هر روز بهتر از دیروز داعیه پرچم داری این صنعت را داشت، در نهایت موبایل را از سبد محصولات خود خارج کرد تا در همان خاطرات دیروز جا بماند.

شرکت ارتباط همراه گویا اروند هم که با سر و صدای زیادی پا به عرصه فراوری موبایل ایرانی گذاشت، مهم ترین قابلیت گوشی های GLX خود را جا شدن در جیب عنوان می کرد. مانند این است که برای تبلیغ یک خودرو، داشتن لاستیک را بزرگ ترین آپشن آن جا بزنند.

حمایت از گوشی ایرانی با برند آمریکایی

حمایت های بالادستی از این صنعت نیز همیشه شبهه برانگیز است. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت قبلی، با گوشی آیفون توئیت می گذاشت، اما در اینستاگرام با موبایل ایرانی از خود عکس منتشر می کرد. اکنون نیز تعیین نیست چند نفر از موافقان فراوری گوشی های داخلی با موبایل محبوب آمریکایی برای تصویب این تبصره رای جمع نموده اند؟!

در حالی که نمایندگان مجلس با بالابردن تعرفه واردات تلفن همراه به هر بهانه ای صرفا فشار به مصرف نمایندگان را افزایش می دهند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که پروژه فراوری موبایل ایرانی هیچ گاه به توفیق نمی رسد، اما همیشه عاملی بالقوه برای بالابردن قیمت گوشی های خارجی خواهد بود.

در حال حاضر با وجود برندهایی نظیر اپل، سامسونگ و شیائومی بعید به نظر می رسد برند دیگری شانس پیروزیت داشته باشد. حتی ابرشرکتی نظیر ال جی در تقابل با این شرکت ها ترجیح داد بازار موبایل را به آن ها واگذار کند، اما تعیین نیست نمایندگان مجلس چه در سر دارند که بر فراوری موبایل ایرانی مصرند.

شاید آن ها می خواهند رفته رفته تجربیات شکست خورده خود در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی را به بازار موبایل هم انتقال دهند. یعنی با ممنوعیت واردات و فراوری کالاهای تماماً چینی، یک انتخاب بیشتر پیش روی مصرف نماینده ایرانی نگذارند. انتخابی که باید با چاشنی شانس برنده شدن در قرعه کشی های فراورینمایندگان داخلی هم همراه باشد.

برای اطلاع از آخرین قیمت های بازار خبر قیمت موبایل را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "موبایل ایرانی به بازار می آید؟، گوشی های داخلی جایگزین سامسونگ و اپل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موبایل ایرانی به بازار می آید؟، گوشی های داخلی جایگزین سامسونگ و اپل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید