آنالیز گلکسی تب S6 لایت سامسونگ؛ تبلت مالی در عین حال کارآمد

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، گلکسی تب S6 لایت سامسونگ یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین تبلت های سامسونگ در فروشگاه آنلاین خبرنگاران به شمار می رود که توانسته با ارائه قابلیت های بسیار مجذوب کننده و کاربردی در عین داشتن قیمتی مناسب، نظر کاربران را به سمت خود جلب کند. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز این تبلت ارزان سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز گلکسی تب S6 لایت سامسونگ؛ تبلت مالی در عین حال کارآمد

پشتیبانی و داشتن قلم S-Pen، مهم ترین ویژگی این تبلت سامسونگ به شمار می رود و در حقیقت مالی ترین تبلت سامسونگ است که با این قلم روانه بازار شده و دیگر احتیاجی نیست برای خرید آن مانند تبلت های اپل هزینه ای جداگانه بپردازید. به طور کلی اگر در پی خرید یک تبلت بادوام و در عین حال با قیمت مناسب برای انجام امور روزانه خود هستید، می توانید روی خرید گلکسی تب S6 لایت به عنوان یکی از فزونین گزینه های پیش روی خود حساب باز کنید.

تبلت سامسونگ مدل Galaxy TAB S6 Lite ظرفیت 64 گیگابایت

11,900,000 تومان

مشاهده و خرید

مشخصات کلی گلکسی تب S6 لایت سامسونگ در یک نگاه

پیش از اینکه ببینیم آیا تبلت گلکسی تب S6 لایت سامسونگ ارزش خرید دارد یا خیر، بد نیست نگاهی به جدول مشخصات فنی این تبلت مالی داشته باشیم تا ببینیم شرایط روی کاغذ چگونه است.

نام تبلتگلکسی تب S6 لایت سامسونگ
ابعاد و وزن175x40x260 میلی متر / 467 گرم
مشخصات نمایشگرTFT LCD با رفرش ریت 60 هرتز و بیشینه روشنایی 315 نیت - 10.4 اینچی با تراکم پیکسلی 224 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 2000 در 1200 - نسبت تصویر 5:3
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس آلومینیوم
سیستم عامل و پردازندهاندروید 10 و رابط کاربری One UI 2.0 - قابل ارتقاء به اندروید 12L و رابط کاربری One UI 4.1.1 / تراشه اگزینوس 9611 سامسونگ، پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی4/ 64، 128/4 گیگابایت از نوع UFS 3.1
دوربین ها8 مگاپیکسلی
دوربین سلفی5 مگاپیکسلی
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر7040 میلی آمپر ساعت - 15 واتی
رابط هاجک 3.5 میلی متری صدا - درگاه USB-C و بلوتوث
شبکه های ارتباطی2G، 3G و 4G
حسگرهاقطب نما، شتاب سنج، مجاورت، ژیروسکوپ، تشخیص آهنربا، نور
رنگ های قابل عرضهخاکستری، آبی و رز گلد

طراحی

گلکسی تب S6 لایت سامسونگ مجهز به نمایشگر شیشه ای، فریم و قاب پشتی آلومینیومی است که مقاومت بسیار خوبی به این تبلت مالی بخشیده اند و تا حدود زیادی خیال کاربران را از بابت آسیب دیدگی های احتمالی و خط وخش راحت نموده اند. البته استفاده از چنین متریالی برای ساخت این تبلت، موجب شده تا گلکسی تب S6 لایت وزن نسبتاً زیاد 467 گرمی داشته باشد که حدوداً دو برابر سنگین تر از وزن گوشی های هوشمند است.

این تبلت، ابعادی 244.5 در 154.3 در 7 میلی متری دارد و با توجه به قطر صفحه نمایش آن، میزان نسبتاً متوسطی دارد که برای استفاده های روزمره، حمل ونقل آن درون کیف بسیار راحت و آسان است. در قاب پشتی این تبلت مالی سامسونگ، شاهد بهره گیری از یک سنسور دوربین در گوشه بالا و سمت چپ هستیم. بعلاوه جک 3.5 میلی متری صدا در فریم بالایی، دکمه پاور و دکمه کم و زیاد کردن صدا در لبه سمت راست و یک پورت USB-C در لبه پایینی این تبلت به چشم می خورد. استفاده از درگاه شارژ USB-C نیز برای این تبلت، نکته بسیار جالب دیگری است که باید به آن اشاره نمود؛ چراکه بسیاری از تبلت های مالی از درگاه شارژ میکرو USB بهره می برند که طبیعتاً نسبت به USB-C سرعت شارژ و انتقال داده بسیار کمتری دارد. جک 3.5 میلی متری صدا نیز در این تبلت دست نخورده به جای مانده که می تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران باشد.

سامسونگ گلکسی تب S6 لایت را در سه رنگ خاکستری، آبی و زر گلد روانه بازار نموده که کاربران می توانند رنگ دلخواه خود را خریداری نمایند. این تبلت سامسونگ بعلاوه مجهز به قلم S-Pen درون جعبه است که برای طراحی، نقاشی و یادداشت برداری کاربرد بسیار زیادی دارد. روی بدنه ی این تبلت برخلاف گلکسی تب S6، هیچ محفظه ای برای قراردادن این قلم تعبیه نشده، اما می توان آن را به صورت مغناطیسی روی لبه سمت راست این تبلت قرار داد. بعلاوه اگر از کاور کتابی برای این محصول بهره ببرید، جایگاه اختصاصی قلم S-Pen را خواهید داشت. اگرچه پشتیبانی از قلم S-Pen برای این تبلت اتفاق خوبی است، اما مشکلاتی نیز هنگام استفاده برای کاربران به وجود آورده که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نمایشگر

گلکسی تب S6 لایت از یک نمایشگر 10.4 اینچی از جنس LCD IPS بهره می برد که تصاویر را با رزولوشن 2000 در 1200 به کاربران نشان می دهد. میزان نمایشگر این تبلت تنها 0.1 اینچ کوچک تر از نمایشگر گلکسی تب S6 است، اما باید اشاره کنیم که گلکسی تب S6 سامسونگ نمایشگری از جنس AMOLED دارد و طبیعتاً از وضوح تصویر بسیار بالاتری نیز پشتیبانی می نماید. نمایشگر LCD این تبلت مالی کیفیت بسیار خوبی دارد و به راحتی می توان از آن حتی در زیر نور آفتاب نیز استفاده کرد. اما رنگ ها در مقایسه با نمایشگرهای دستگاه های دیگر و در هنگام تماشای فیلم یا بازی کردن، گاهی اوقات کمی کم رنگ به نظر می رسند. رزولوشن پایین نمایشگر نیز در بعضی مواقع بسیار قابل توجه بوده است.

با این حال در مجموع می توان گفت که این تبلت سامسونگ از نمایشگر باکیفیتی بهره می برد که می تواند تا حد بسیار زیادی رضایت کاربرانش را به دست بیاورد. علاوه بر این، تب S6 لایت از نسبت تصویر 5:3 پشتیبانی می نماید و این همان نسبت تصویری است که تعداد زیادی از برنامه های تلویزیونی، فیلم و سریال ها در آن پخش می شوند. در این نسبت تصویر، هنگام تماشای محتواهای مختلف دیگر شاهد دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه نمایش نخواهید بود. این موضوع در تبلت های اپل با نسبت تصویر 4:3 به وفور یافت می گردد.

از آن جایی که نمایشگر این تبلت از جنس LCD است، عمق رنگ های تیره و به ویژه مشکی در آن زیاد نیست و این رنگ ها حالتی روشن پیدا می نمایند. به همین علت است که اگر حالت دارک مود را در این تبلت فعال کنید، رنگ های تیره نمایشگر همچنان روشن به نظر می رسند که برای چشمان شما آرامش بخش نیست و در مصرف باتری نیز صرفه جویی زیادی نخواهد نمود. این موضوع در همه نمایشگرهای LCD دیده می گردد. اما از آنجا که در یک صفحه نمایش AMOLED امکان خاموش کردن کامل پیکسل ها وجود دارد، در نتیجه بخش های سیاه تصویر از عمق بسیار بالایی برخودار هستند و نسبت کنتراست تصویر به شدت بالاتر است.

آنالیز نمایشگر این تبلت نشان داده که هنگام سوایپ کردن با انگشت یا قلم S-Pen، سرعت پاسخ دهی این صفحه نمایش کمی پایین است و مقاومت خاصی روی آن احساس می گردد. این موضوع احتمالاً به علت شیشه مقاومی است که برای محافظت از نمایشگر مورد استفاده قرار گرفته و با افزایش حساسیت به تاچ نمایشگر، این مشکل رفع می گردد. بعلاوه نمایشگر این تبلت نمی تواند بین انگشت، کف دست و قلم S-Pen فرقی قائل گردد و این شاید کمی آزاردهنده باشد. برای مثال باید اشاره کنیم که در آیپدهای اپل، وقتی از قلم Pencil اپل استفاده می کنید، تبلت می تواند به طور اتوماتیک آن را تشخیص دهد و لمس نمایشگر با انگشت دست به هیچ عنوان اعمال نمی گردد. این یعنی شما می توانید به راحتی دست خود را روی نمایشگر قرار داده و به طراحی یا نقاشی با قلم Pencil بپردازید.

اگر شما چنین کاری را با گلکسی تب S6 لایت سامسونگ انجام دهید، تبلت به حرکات دست شما روی نمایشگر پاسخ می دهد و کار شما خراب می گردد. اگر سامسونگ می خواهد فزونین تجربه استفاده از قلم را روی تبلت های خود ارائه دهد، به طور جدی احتیاج به توسعه فناوری تشخیص کف دست در هنگام استفاده از قلم S-Pen دارد.

عملکرد

سامسونگ از پردازنده اگزینوس 9611 خود به عنوان قلب تپنده گلکسی تب S6 لایت استفاده نموده که پیش تر در بعضی گوشی های میان رده و مالی سامسونگ مانند گلکسی A51 و گلکسی A50s شاهد استفاده از آن بودیم. این پردازنده را 4 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی همراهی می نمایند. این تراشه بعلاوه دارای پردازنده هشت هسته ای Cortex-A73 با پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 است. باید اشاره کنیم که تراشه اگزینوس 9611، پردازنده خیلی قدرتمندی نیست، اما می تواند خیال شما را از اجرای هر گونه اپلیکیشن و حتی بازی های سنگین (شاید با اندازهی تنظیمات گرافیکی) راحت کند.

بنابراین این تبلت از پس اجرای بازی هایی مانند Call of Duty: Mobile به خوبی بر می آید، اما این موضوع در خصوص بازی هایی که بسیار گرافیکی هستند مانند PUBG Mobile صدق نمی نماید و با لگ وباگ های زیادی همراه خواهد بود. بعلاوه اجرای بازی Asphalt 9 نیز نشان داده که در بعضی مواقع و صحنه های بازی لگ وباگ هایی وجود دارد، اما خیلی اذیت نماینده نیستند و می توان از اجرای این بازی نیز با تنظیمات Low لذت برد. در بنچمارک معتبر گیک بنچ نیز این تبلت پیروز شده، امتیاز 1291 را در تست چند هسته ای بدست بیاورد که امتیاز خوبی به شمار می رود.

مشکل اصلی عملکردی این تبلت سرعت اسکرول کردن روی آن است، زیرا هنگام کشیدن انگشت بین منوها، ضربه زدن روی صفحه برای تایپ کردن یا باز کردن یک اپلیکیشن نو کمی تأخیر وجود دارد. البته باید اشاره کنیم که این مشکل در بیشتر تبلت ها و گوشی های مالی اندرویدی کم وبیش وجود دارد و خیلی نمی توان از آن خرده گرفت. با این حال اما، این مشکل در تبلت های مالی اپل نیز دیده نمی گردد و از این جهت فزونی دارند.

به طور کلی مشکل کند شدن اسکرول کردن روی گلکسی تب S6 لایت دائمی نیست و تنها زمانی به وجود می آید که اپلیکیشن های زیادی در پس زمینه در حال فعالیت باشند. با این حال سرعت اسکرول کردن در آیپدهای اپل بسیار بیشتر از این تبلت مالی سامسونگ است. در مقایسه ای که بین این تبلت و بعضی گوشی های مالی موجود در بازار انجام شد، گلکسی تب S6 لایت تنها پیروز شد که گوشی ردمی نوت 8T را از میان بردارد و حتی در برابر گوشی های میان رده ای مانند اوپو رینو 2Z نیز مغلوب شد. در مجموع می توان گفت که از لحاظ عملکرد خیلی نمی توان روی این تبلت مالی حساب باز کرد و بیشتر برای انجام کارهای روزمره مناسب است. قفل چهره این تبلت نیز سرعت بالایی ندارد و شاید بعضی کاربران ترجیح دهند که به جای آن از پسورد و پین برای باز کردن تبلت بهره ببرند.

دوربین

غول فناوری کره ای از یک سنسور 8 مگاپیکسلی به عنوان سنسور اصلی این تبلت هوشمند در پنل پشتی بهره برده که کیفیت معمولی دارد و قطعاً کاربران استفاده از دوربین گوشی هوشمند خود را به آن ترجیح خواهند داد. تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی هوشمند کمی تیره به نظر می رسند و اگر از زوم دیجیتال 10 برابری نیز بهره ببرید، نویزهای زیادی در تصاویر خواهید دید. حفره نمایشگر در پنل جلویی این تبلت میزبان دوربین سلفی است که احتیاج کاربران را برای برقراری تماس های ویدیویی و گرفتن عکس های سلفی رفع می نماید.

اگرچه از لحاظ سخت افزاری این تبلت چندان قدرتمند نیست، اما با این وجود در شرایط نوری مناسب عکس های سلفی خوبی می گیرد و حالت های مختلفی نیز برای گرفتن عکس های سلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به حالت Live Focus اشاره نمود که به شما امکان می دهد پس زمینه عکس را پس از گرفتن آن ویرایش کنید.

اسپیکر و قلم S-Pen

گلکسی تب S6 لایت مجهز به دو اسپیکر از برند AKG است که صدای فوق العاده مطلوبی دارد و پشتیبانی از قابلیت دالبی اتموس نیز لذت شنیدن موسیقی در این تبلت را دو برابر خواهد نمود.

قرارگیری قلم S-Pen درون جعبه این تبلت، یکی از نکات قابل توجه گلکسی تب S6 لایت است که آن را به مالی ترین تبلت مجهز به این قلم سامسونگ تبدیل نموده است. کار کردن با این قلم حس بسیار خوبی به کاربران منتقل می نماید و نوشتن با آن همچون نوشتن روی کاغذ بسیار نرم و روان است. نوک این قلم هنگام حرکت روی نمایشگر اصطکاک بسیار کمی ایجاد می نماید، بنابراین صدای آزار دهنده ای ندارد. این قلم تجربه یادداشت برداری فوق العاده ای را ارائه می دهد. بعلاوه می توان آن را پس از استفاده به فریم کناری این تبلت چسباند و آن را همواره در دسترس داشت.

نرم افزار

سیستم عامل اندروید 10 به طور پیش فرض روی این تبلت مالی سامسونگ نصب شده و رابط کاربری ONE UI 2.0 را اجرا می نماید که اکنون قابل ارتقاء به اندروید 12L و رابط کاربری One UI 4.1.1 است. رابط کاربری سامسونگ بعضی قابلیت های مخصوص خود را دارد. محصولات سامسونگ بعلاوه دارای طیف وسیعی از ویجت های مفید هستند که می توانید در صفحات اصلی تبلت خود قرار دهید، مانند آب وهوا، کنترل های Spotify و پیش نمایش ایمیل. بنابراین در مجموع رابط کاربری One UI سامسونگ، گزینه های سفارشی سازی بیشتری را نسبت به سایر فورک های اندروید در اختیار شما قرار می دهد.

در حالی که ویژگی های One UI روی تبلت ها به خوبی کار می نمایند، گوگل سال هاست که برای ایجاد یک سیستم عامل مناسب برای تبلت ها در کوشش است. تبلت های اندرویدی تا به امروز معمولاً از نظر تجربه کاربری در مقایسه با آیپدها عملکرد ضعیف تری داشته اند و این موضوع در خصوص این تبلت نیز صدق می نماید.

عمر باتری و شارژدهی

گلکسی تب S6 لایت از یک باتری پرظرفیت 7040 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع انرژی بهره می برد که برای تبلت هایی با این میزان کاملاً استاندارد است. شارژدهی، یکی دیگر از نقاط قوت این تبلت مالی سامسونگ به شمار می رود و می تواند در استفاده زیاد و مداوم یعنی یک ساعت یا بیشتر تماشای ویدیو از یوتیوب، انجام بازی های مختلف و گشتن در شبکه های اجتماعی، حدود یک روز شارژدهی به شما ارائه دهد. حتی برقراری تماس های ویدیویی نیز اندازه بسیار کمی از حجم شارژ باتری این محصول را مصرف می نماید و از این بابت نیز نگرانی وجود ندارد.

برخلاف گوشی های هوشمند و مانند بسیاری از تبلت ها، احتیاجی نیست که این تبلت مالی سامسونگ را به طور روزانه شارژ کنید. البته این موضوع باز هم به نحوه استفاده شما از تبلت مربوط می گردد. برای شارژ کردن این تبلت نیز می توانید از شارژر 15 وات سامسونگ که در جعبه قرار داده شده، استفاده می کنید. با توجه به اینکه ظرفیت باتری این تبلت حدود دو برابر باتری گوشی های هوشمند است، بنابراین شارژ شدن کامل آن به زمان بسیار زیادی احتیاج دارد.

جمع بندی

اگر در پی یک تبلت اندرویدی باکیفیت و بادوام برای گشت وگذار در اینترنت، تماشای فیلم یا انجام بازی های مختلف (البته با تنظیمات گرافیکی Low) و بعلاوه طراحی و نقاشی با قلم S-Pen در آن هستید و در عین حال نمی خواهید هزینه زیادی برای خرید آن بپردازید، گلکسی تب S6 لایت سامسونگ گزینه خرید بسیار خوبی برای شما محسوب می گردد. این پرچم دار مالی سامسونگ نمایشگر بسیار بزرگی دارد و قادر است محتواهای تصویری را باکیفیت خوبی برای شما به نمایش بگذارد. بعلاوه باتری این تبلت بسیار پرظرفیت است و با شارژدهی طولانی مدت، همراه بسیار خوبی برای شما در سفرهای طولانی خواهد بود.

مزایای گلکسی تب S6 لایت سامسونگ

  • طراحی زیبا و حاشیه های بسیار نازک نمایشگر
  • شارژدهی بسیار خوب
  • نمایشگر بزرگ با روشنایی مطلوب
  • پشتیبانی از قلم S-Pen

معایب گلکسی تب S6 لایت سامسونگ

  • پردازنده معمولی
  • سرعت شارژ کم

سخن پایانی

در این مطلب به نقد و آنالیز یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین تبلت های موجود در فروشگاه وبلاگ بلاگ پو یعنی گلکسی تب S6 لایت سامسونگ پرداختیم و آن را در بخش های مختلف مورد ارزیابی قرار دادیم تا اگر قصد خرید یک تبلت مالی برای انجام کارهای روزمره را دارید، این تبلت را از فروشگاه آنلاین وبلاگ بلاگ پو برای خرید خود در نظر بگیرید.

آیا شما هم خرید این تبلت مالی سامسونگ را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این تبلت ارزان در بازار هست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران وبلاگ بلاگ پو مگ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: Techradar

تبلت سامسونگ مدل Galaxy TAB S6 Lite ظرفیت 64 گیگابایت

11,900,000 تومان

مشاهده و خرید

سوالات متداول

آیا گلکسی تب S6 لایت سامسونگ ضد آب است؟

خیر. تبلت گلکسی تب S6 لایت سامسونگ از گواهی ضد آب و ضد گرد وغبار IP بهره نمی برد و نمی توان آن را درون آب استفاده کرد.

آیا تبلت گلکسی تب S6 لایت سامسونگ برای گیمینگ مناسب است؟

خیر. این تبلت مالی سامسونگ پردازنده قوی برای اجرای بازی های سنگین روز جهان رو ندارد و به همین علت به هدف گیمینگ خیلی نمی تواند کاربران را راضی نگه دارد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "آنالیز گلکسی تب S6 لایت سامسونگ؛ تبلت مالی در عین حال کارآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گلکسی تب S6 لایت سامسونگ؛ تبلت مالی در عین حال کارآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید