آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟

به گزارش وبلاگ بلاگ پو، در سال 2018، گوشی هواوی P20 پرو با دوربین سه گانه عرضه شد که اولین گوشی دارای این مشخصه محسوب می گردد. اما این ال جی V40 بود که از ترکیب دوربین های اصلی، تله فوتو و اولترا واید استفاده کرد و چنین کاری به مبنای ماژول دوربین بسیاری از گوشی ها تبدیل شد.

آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟

با این حال، در همین مدت دنیای گوشی های هوشمند از این حد فراتر رفته است و در حال حاضر شاهد گوشی های مجهز به دوربین چهارگانه یا حتی پنج گانه هستیم.

به نظر می رسد انواع سازندگان از هواوی و سامسونگ گرفته تا شیائومی و وان پلاس مشغول سرمایه گذاری برای افزایش بیش از پیش تعداد دوربین گوشی های خود هستند؛ اما بار دیگر باید تاکید کنیم که افزایش تعداد دوربین های گوشی لزوما به معنای بهبود کیفیت عکس نیست و تولیدنمایندگان قطعا این موضوع را می دانند.

با این حال، این برندها کماکان این روش را انتخاب می نمایند چون یک ترفند بازاریابی ارزان برای آن ها محسوب می گردد. به عنوان مثال می توانیم به گوشی های میان رده و پایین رده شیائومی، ریلمی، سامسونگ و هواوی اشاره کنیم که دارای دوربین های اضافی غیرضروری هستند و در اصل کاربرد چندانی ندارند.

ارتباط بین کمیت و کیفیت

دوربین های ماکرو و سنسورهای تشخیص عمق از جمله رایج ترین دوربین های اضافی هستند که احتمالا می دانید این دوربین ها تقریبا هیچ تأثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت عکس ها ندارند.

در واقع مهم ترین عامل مؤثر بر کیفیت تصویر، سخت افزار دوربین اصلی و نرم افزار مربوط به پردازش تصاویر ثبت شده است. سنسور دوربین اصلی، لرزش گیر اپتیکال و نرم افزار بهتر، تأثیر زیادی بر کیفیت کلی تصاویر ثبت شده دارند. پس چرا شرکت های سازنده این دوربین های به خصوص را در بدنه گوشی ها تعبیه می نمایند؟

یک سنسور تشخیص عمق ممکن است برای حالت پرتره و افکت های عمق میدان مثمر ثمر واقع گردد اما صرفا اطلاعات عمق محیط را به دوربین اصلی منتقل می نماید. بسیاری از شرکت ها این روزها می توانند چنین اطلاعاتی را با بهره گیری از الگوریتم های نرم افزاری یا دیگر دوربین های مفیدتر به دست آورند.

در عین حال، دوربین های ماکرو همان طور که از اسمشان پیداست، برای عکس های ماکرو (عکاسی از فاصله بسیار نزدیک نسبت به سوژه) مورد استفاده قرار می گیرند. اما بسیاری از برندها عمدتا از دوربین های ماکرو 2 مگاپیکسلی استفاده می نمایند که این دوربین ها جزییات زیادی را ارائه نمی نمایند.

بنابراین کاملا واضح است که بیشتر برندها صرفا برای اینکه بتوانند تعداد دوربین گوشی های خود را افزایش بدهند، از دوربین های ماکرو و سنسورهای تشخیص عمق بهره می برند و این رویکرد ارتباط چندانی با بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده ندارد. با این حال، بعضی دوربین ها از امکاناتی بهره می برند که با قرارگیری در کنار دوربین اصلی می توانند انعطاف پذیری را افزایش بدهند.

تنور رقابت بر سر اندازه سنسور دوربین گوشی های هوشمند داغ شده است

چه زمانی تعداد بیشتر دوربین های گوشی مفید محسوب می گردد؟

یکی از محبوب ترین گزینه ها برای دوربین های چندگانه، دوربین اولترا واید است که زاویه دید را عریض تر و گسترده تر می نماید. چنین دوربینی برای عکاسی از ساختمان ها، مناظر، عکس های گروهی و موقعیت هایی که می خواهید بخش وسیعی را در یک عکس قرار دهید، ایدئال به حساب می آید.

بسیاری از دوربین های اولترا واید قادر به ثبت عکس های ماکرو هم هستند و ضمناً نسبت به سنسورهای ماکرو 2 مگاپیکسلی، رزولوشن بسیار بالاتری ارائه می دهند. این روزها بسیاری از گوشی ها از دوربین اولترا واید بهره می برند و از دوربین های پایین رده تا پرچم دار شاهد چنین مشخصه ای هستیم.

دوربین های زوم مانند مدل های پریسکوپی و تله فوتو هم دوربین های مفیدی محسوب می شوند. این دوربین ها با بهره گیری از لنزها قادر به ارائه زوم اپتیکال هستند که کیفیت بسیار بهتری نسبت به زوم دیجیتال دارد. بسیاری از پرچم داران جدید، از دوربین های زوم بسیار خوبی بهره می برند و در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارند.

در همین زمینه باید به شرکت هایی مانند هواوی، اوپو و شیائومی اشاره کنیم که به بهره گیری از دو دوربین زوم روی آورده اند؛ یکی از دوربین ها برای زوم کوتاه برد (2 تا 3 برابری است) و یک دوربین دیگر هم برای زوم 5 یا 10 برابری مورد استفاده قرار می گیرد. با این کار، کیفیت زوم در درجات مختلف بهبود پیدا می نماید. از جمله گوشی های مجهز به این مشخصه می توانیم به شیائومی می نوت 10 و هواوی P40 پرو پلاس اشاره کنیم.

بعضی از گوشی های قدیمی تر مانند سری هواوی P20 و نوکیا 8 از سنسورهای تک رنگ بهره می بردند. این نوع سنسورها با دریافت نور بیشتر به خصوص در محیط های کم نور، می توانند کیفیت تصاویر ثبت شده در شب را بهبود ببخشند. همچنین برای ثبت عکس های سیاه وسفید هم می توان از آن ها استفاده کرد.

پس چرا شرکت ها برای گوشی های بیشتری از چنین دوربین هایی استفاده نمی نمایند؟ مهم ترین دلیل این موضوع، بحث هزینه های مربوط به دوربین گوشی است و یک دوربین ماکرو بسیار ارزان تر از دوربین تله فوتو به حساب می آید. علاوه بر این، در حال حاضر بسیاری از گوشی ها از دوربین اولتراواید به عنوان دوربین ثانوی استفاده می نمایند.

در خصوص سنسورهای تک رنگ هم باید بگوییم که دیگر در مرکز توجه قرار ندارند زیرا به لطف الگوریتم های نرم افزاری پیشرفته و سنسورهای RYYB، می توان کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط های کم نور را تا حد زیادی ارتقا داد.

تعبیه دوربین های اضافی باکیفیت یا حذف آن ها

حالا زمان آن فرا رسیده که سازندگان یا دوربین های اضافی واقعا مفیدی را در بدنه گوشی های خود تعبیه نمایند یا به طور کامل آن ها را کنار بگذارند. البته می دانیم که یک کاربر معمولی به احتمال زیاد تحت تاثیر قابلیت دوربین چهارگانه قرار می گیرد، ولی بسیاری از این کاربران خیلی زود متوجه می شوند که چنین دوربین هایی کارکرد چندانی ندارند.

در عوض، پولی که برای سنسور تشخیص عمق و دوربین ماکرو هزینه می گردد، می تواند به سمت بهبود دوربین اصلی حرکت کند. بهبود کیفیت سنسور دوربین اصلی، لرزشگیر اپتیکال و بهبود نرم افزار پردازش تصویر می توانند کیفیت تصاویر نهایی را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشند. حتی بودجه مربوط به دوربین های ماکرو و تشخیص عمق می تواند برای بهبود دوربین های اولترا واید و دوربین های سلفی هزینه گردد.

بنابراین دفعه بعد که با تبلیغات مربوط به دوربین چهارگانه یا بیشتر یک گوشی روبرو می شوید، به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد شرکت موردنظر صرفا تعداد دوربین را افزایش داده و توجه زیادی به کیفیت دوربین نشان نداده است.

مهم ترین نکات برای خرید گوشی با دوربین عالی

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا افزایش تعداد دوربین گوشی به معنای ثبت عکس های بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید